پیش بینی زلزله ۱۰ ثانیه قبل از وقوع حادثه

به گزارشافکارنیوز،احمد صادقی شب گذشته در برنامه شبگردی شهرداری تهران درباره عملکرد سازمان مدیریت بحران شهر تهران و برنامه‌های این سازمان در سال جاری اظهار داشت: در برنامه دوم پنج ساله شهر تهران در راستای افزایش آگاهی و آمادگی شهر و شهروندان برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از حوادثطبیعی برنامه‌هایی در دست بررسی است.

وی ادامه داد: باید حوادثطبیعی و مخاطرات ناشی از آن را بشناسیم و قبل از بروز حادثه نسبت به پیشگیری اقدام و اثرات ناشی از آن را کاهش دهیم.

صادقی افزود: برای اینکه از بحران‌محوری بیرون بیاییم و بر اساس مخاطرات حوادثطبیعی در هر منطقه برنامه‌ریزی قطعا نیازمند مشارکت عمومی و پررنگ نقش مردم در مدیریت بحران هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: متاسفانه بعضی از مسئولین و مردم توجه ویژه‌ای به مدیریت بحران ندارند و علت آن نیز کم‌کاری و نوع نگرشی که نتوانسته مدیریت بحران را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کند.

وی افزود: ما نیازمند یک سازمان و فرآیندی هستیم که مخاطرات را خوب بشناسد و کمترین تلفات را داشته باشد. در حال حاضر نیز زمانی که بحثمدیریت بحران مطرح می‌شود موضوعات مختلفی در حوزه مخاطرات ناشی از آن مطرح است لذا باید توجه خاصی به آن مخاطرات داشته باشیم چرا که با زندگی روزمره شهروندان عجین می‌شود.

وی به اجرای طرح مدرسه آماده در شهر تهران اشاره کرد و گفت: این طرح در حال بررسی است و مدارسی که آمادگی در برابر حوادثطبیعی و یا غیر طبیعی را داشته باشند، تائیدیه داده می‌شود.

صادقی به برگزاری اردوهای آموزشی تابستانی با مشارکت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما باید توجه ویژه‌ای را در بحثآموزش داشته باشیم تا هر یک از شهروندان در هنگام حادثه به عنوان یک امدادگر عمل کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و تفاهم‌نامه‌ای که با چند دانشگاه منعقد شده است سالانه آموزش‌های مجازی مدیریت بحران نیز برگزار خواهد شد.

وی در خصوص سیلاب شهر تهران، گفت: سازمان مدیریت بحران برای مدیریت سیلاب شهر برنامه‌هایی در نظر گرفته است که مراحل نهایی آن طی شده و پس از تائید نهایی و تصویب شورای شهر به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود.

صادقی به توسعه جایگاه‌های هشدار سریع زلزله اشاره کرد و گفت: توسط کشور ژاپن زیرساخت‌هایی جایگاه‌های هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: زمانی که گسل فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد، که موج اولیه آن مخرب نیست ولی موج ثانویه می‌تواند بسیار مخرب باشد و فاصله بین این دو موج بین ۱۰ تا ۴۰ ثانیه است.

وی گفت: در آینده می‌توانیم ۱۰ ثانیه قبل از زلزله در شهر تهران با سیستم هشدار سریع به دستگاه‌های ذیربط هشدار لازم را بدهیم.

صادقی یادآور شد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: مشارکت‌های مردمی در سراهای محلات، احیای خانه‌های دوام و ایمنی از جمله برنامه‌های سازمان مدیریت بحران محسوب می‌شود.

وی گفت: ۳۸ مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین است.

صادقی افزود: تا پایان سال ۹۴، سند کاهش خطرپذیری ۶۶ محله تهیه و تا ۳ سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و وزیر کشور در بازدیدی که از ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشتند زمینی را در نزدیکی فرودگاه امام خمینی اختصاص دادند تا ستاد ملی بحران نیز تشکیل شود که در آینده کلنگ احداثآن به زمین خواهد خورد.

وی درباره مقابله با گرد و غبارها اظهار داشت: به شورای شهر تهران طرحی را برای کاهش گرد و غبارها ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی میشود.