تمایل به انزوا از آسیب های بازی های اینترنتی

به گزارشافکارنیوز،مصطفی فروتن، روانشناس درباره بازی های اینترنتی گفت: بازی و سرگرمی اساسا یکی از نیازهای ذاتی و فکری بشری است. همه ما انسان ها تمایل داریم در فضای فیزیکی و روانی یک تغییر ذائقه مثبت داشته باشیم.

فروتن تصریح کرد: بازی های اینترنتی دو بعد دارد که یک بعد ظاهری، فیزیکی و متافیزیکی و روانی که به عبارتی سخت افزاری و نرم افزاری گفته می شود. از لحاظ سخت افزاری مخاطب به دنبال شناختن بازی است.

این روانشناس اظهار کرد: امروز شرایط بازی های قدیمی همانند گرگم به هوا با توجه به کمبود فضا و آپارتمان نشینی و همچنین کم جمعیتی خانواده ها مهیا نیست.

وی ادامه داد: یکی از باورهای غلط در خانواده ها که امروز رواج پیدا کرده است این است آنان ترجیح می دهند امنیت را در خانه فراهم کنند و بچه ها پشت کامپیوتر و اینترنت باشند و یا با گوشی خود بازی کنند و اینگونه خیالشان راحت است و فکر می کنند آسیب ها اینگونه کمتر است.

فروتن اظهار کرد: شرایط فرهنگی و زیرساختی امروز جامعه تغییر کرده است و رسانه ها با استفاده از انواع و اقسام ادبیات ابزارها و خوراکی های نامناسب را مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ می کنند.

وی با اشاره به آسیب های شبکه های اجتماعی تصریح کرد: در سال گذشته هر روز خبرهایی از بسته شدن شبکه های اجتماعی افراد مشهور به گوش می رسید به دلیل اینکه این شبکه ها آسیب های زیادی دارند و زیرساخت های کافی وجود ندارد و نرم افزاری است که غیربومی وارد کشور شده و مطمئنا آسیب می زند.

فروتن با اشاره به بازی های آنلاین اظهار کرد: یک بحثدر ارتباط با بازی های آنلاین افزایش انزواگریی در افراد است چرا که بازی های اینترنتی نیازمند تمرکز بالایی هستند لذا کاربران تمایل دارند با کسی حرف نزنند و سکوت از دیدگاه روانشناسی بعد از انزوا گام بعدی افسردگی است.

این روانشناس ادامه داد: استفاده بیش از اندازه از بازی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی به سیستم اعصاب اختلال وارد می کند و باعثدردهایی در ستون فقرات و گردن می شود و همینطور به دلیل تمرکز بیش از اندازه شبکه های بینایی چشم هم آسیب می بینند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از آسیب های استفاده بیش از حد از بازی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی انفکاک است اساسا فرد، مکان و زمان را فراموش می کند و غفلت های آگاهانه و ناآگاهانه رخ می دهد.

فروتن تصریح کرد: استفاده بیش از اندازه از بازی های اینترنتی روابط فیزیکی را از می برد و دیگر افراد از یک ارتباط پویا برخوردار نیستند.

این روانشناس با اشاره به پشت پرده ساخت بازی های اینترنتی اظهار کرد: متاسفانه این بخش فراموش شده که بازی ها صرف نظر از جلوه های بصری و نمایه هایی که دارد یک محتوا در دل آن نهفته است و بدون اینکه کاربر متوجه شود درگیر آن شود در گذشته بازی هایی ساخته شده بود که تصاحب و کشتن را با استفاده از نمادهای مختلف ترویج می داد و این مسئله یک اثر ناخودآگاه بر روی افکار می گذارد.

وی تاکید کرد: بازی های اینترنتی توسط استعمارگران ساخته شده و اهداف سازندگان آن مشخص است و معمولا بازی ها دارای یک سناریوی زیرپوستی هستند.

فروتن با اشاره به فواید بازی های اینترنتی اظهار کرد: البته بازی های اینترنتی هوش هیجانی را هم افزایش می دهد و به نوعی سرگرم کننده هستند و جلوه های بصری و جذابی که وجود دارد موجب خلاقیت در کاربران می شود.

وی ادامه داد: ما یک دستور روانشناختی قاطع داریم که هر کاری باید به اندازه کافی صورت گیرد و استفاده از بازی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی باید به اندازه کافی باشد که به کاربر آسیب نرساند.

این روانشناس تصریح کرد: کاربران هیچ اطلاعاتی از بازی های اینترنتی ندارند بنابراین باید در این زمینه باید فرهنگسازی شود و با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی ما به مردم درباره تکنولوژی هایی که به کشور وارد می شود اطلاعاتی را بدهیم.

وی اظهار کرد: ما هیچ وقت نمی توانیم یک عامل را حذف کنیم تا جلوی آسیب های آن را بگیریم بلکه اگر می خواهیم ابزاری را حذف کنیم باید جایگزین داشته باشیم.

فروتن تاکید کرد: متاسفانه استفاده بیش از اندازه از بازی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشان از فقدان غنای کافی در زندگی است چرا که همه بازی ها و شبکه های اجتماعی خلاهایی را که در زندگی وجود دارد پر می کنند لذا افراد باید به دنبال پر کردن خلاهای خود با مسایل دیگری باشند بر فرض مثال خانواده ها باید برای فرزندانشان برنامه ریزی های مختلف از جمله ثبت نام در کلاس های مختلف داشته باشند تا آنان کمتر جذب بازی های اینترنتی شوند.