حضور یک میلیون افغانستانی غیرمجاز در کشور

به گزارشافکارنیوز،احمد محمدی فر در نشست خبری که در خصوص اجرای طر‌ح آمایش پناهندگان برگزار شد اظهار داشت: در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار پناهنده افغانی مجاز و ۵۰۰هزار نفر نیز پناهنده از سایر کشورها داریم.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار نفر دانش‌آموز پناهنده افغانی در مدارس ایران در حال تحصیل هستند که از تمامی خدمات مانند ایرانیان استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد نیز پیش از ایرانیان خدمات می‌گیرند.

محمدی‌فر افزود: ۱۲ هزار نفر دانشجوی پناهنده ایرانی در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و تا کنون ۱۷ هزار نفر از اتباع افغانی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شدند.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: در حوزه‌‌های علمیه و دینی نیز ۱۲ هزار نفر طلاب اتباع تحت پوشش جامة المصطفی در حال تحصیل و کسب علوم دینی هستند.

محمدی‌فر به اشتغال پناهندگان افغانی در کشور اشاره کرد و گفت: ۳۶۰ هزار کارت اشتغال برای پناهندگان با مجوز وزارت کار صادر شده است که با این کارت‌ها اجازه کار در کشور را دارند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ تا کنون تعداد قابل توجهی از اتباع افغانی غیرمجاز را دستگیر و از کشور خارج کرده‌آیم گفت: مهاجرین افغانی را در ۲۹ اردوگاه و ۲۴ مهمان‌شهر در ۱۳ استان کشور تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌ایم.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور درباره وضعیت معیشتی پناهندگان افغانی در کشور اظهار داشت: وجود ۲۲۰ هزار نفر از این پناهندگان به عنوان اقشار اسیب‌پذیر شناسایی شده‌‌اند.

وی درباره حضور غیرقانونی اتباع به داخل کشور نیز اظهار داشت: بحثقانونمند سازی حضور اتباع در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ با عنوان طرح ساماندهی اتباع آغاز شده است و تا کنون نیز ۲۷۰ هزار کارت آمایش که نشان دهنده حضور قانونی اتباع در قالب ۵۰ هزار خانوار صادر شده است و ۴۷ هزار خانواده نیز در قالب داشتن گذرنامه و روادید وارد کشور شدند.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود: از ۱۳ اردیبهشت سال جاری مرحله دهم کارت‌های آمایش برای پناهندگان آغاز می‌شود و این کارتها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به صورت مجاز در کشور وجود دارند.

وی درباره برخورد قانونی با غیرمجازین درکشور نیز اظهار داشت: با کمک دستگاه‌های ذیربط با اتباع غیرمجاز در داخل کشور برخورد می‌شود و صاحبان حرف و مشاغل نیز که از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند به عنوان تخلف شناخته شده و براساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: از صاحبان حرف و مشاغل درخواست می‌شود که قبل از اینکه با بکارگیری از اتباع غیرمجاز مورد برخورد قانونی قرار بگیرند و دچار آسیب و ضرر شوند از ادامه فعالیت با این افراد خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از افرادی که به صورت غیر مجاز در کشور حضور داشتند توسط نیروی انتظامی دستگیر و از کشور خارج شدند.

محمدی‌فر درباره استان‌های ممنوعه برای حضور پناهندگان افغانی افزود: از پناهندگان افغانی که به صورت قانونمند در کشور حضور دارند تنها می‌توانند در ۱۴ استان کشور تردد داشته باشند و اتباع غیرمجاز نیز نمی‌توانند در هیچ نقطه‌ای از کشور حضور و فعالیتی داشته باشند.

وی درباره اتباع افغانی غیرمجاز در کشور اظهار داشت: حدود ۱ میلیون نفر از اتباع افغانی به صورت غیر مجاز در کشور حضور دارند که تا کنون توانسته‌ایم ۴۵۰ هزار نفر از آنها را دستگیر و از کشور خارج کنیم.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیلاتی که در اختیار دانش‌آموزان پناهنده قرار می‌گیرد گفت: براساس اعلام وزارت آموزش‌ و پرور ش هزینه یک دانش‌آموز در طول سال تحصیلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که دانش‌آموزان پناهنده همسان با دانش‌آموزان ایرانی از این خدمات بهره می‌گیرند.

وی درباره ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی اظهار داشت: فرایند قانونی تعریف شده‌ای برای ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی فراهم شده است و ادارات کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری‌ها مسئول تعیین صلاحیت اخلاقی تبعه خارجی برای داشتن یک خانواده و ازدواج با زن ایرانی است.

وی گفت در سال گذشته ۱۱۶۰ فقره ازدواج اتباع خارجی با زن ایرانی در داخل کشور به صورت رسمی ثبت شده است و حدود ۷۷۳ فقره ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در خارج از کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: اتباع خارجی اگر با زن ایرانی ازدواج کنند تابعیت ایرانی می‌گیرند و قطعاً این ازدواج موجب ایجاد تابعیت برای مرد خارجی نخواهد شد و دریافت تابعیت در یک فرآیند طولانی و قانونمند انجام می‌‌شد.

محمدی‌فر ادامه داد: حتی اگر حاصل این ازدواج فرزندی نیز باشد آن فرزند تا سن ۱۸ سالگی و رسیدن به سن بلوغ نمی‌تواند تابعیت ایرانی دریافت کند.

وی درباره ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی که به ثبت نمی‌رسد نیز اظهار داشت: این ازدواج‌ها به صورت شرعی ممکن است انجام شود ولی قانونی نیست و این موضوع مشکلات جدی را ایجاد کرده و باعثسرگردانی در خانواده‌های ایرانی شده است و از سوی دیگر نیز با ثبت نام فرزندان خود در مدارس دچار مشکل می‌شوند لذا از ازدواج‌های خارج از یک فرآیند قانونی پرهیز کنند چرا که تبعات وحشتناکی را خواهد داشت.

وی درباره بیمه اتباع خارجی اظهار داشت: بیمه اتباع خارجی مجاز موضوعی است که در حال هماهنگی تفاهم‌نامه آن با وزرات بهداشت هستیم که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند و بیمه حوادثنیز یکی از ملزومات اشتغال است که پناهندگان مجاز دارای بیمه حوادثنیز هستند.

محمدیفر در پایان اظهار داشت: از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۳ غریب به ۳ میلیون نفر غیرمجاز دستگیر و از کشور ترد شدند.