لغو سفر عمره شوک سیاسی به عربستان بود

به گزارش افکارنیوز، فداحسین مالکی، سفیر سابق ایران در افغانستان در خصوص لغو سفرهای عمره گفت: لغو سفرهای عمره، بهترین تصمیمی بود که در مقابل این حرکت جنون آمیز سعودی ها می شد انجام داد؛ زیرا این حرکت هم خواست مردم و هم مراجع تقلید بود.

وی افزود: از چند سال گذشته حرکت های توهین آمیز سعودی ها شدت یافته بود و نهایتا با اتفاق تلخی که در فرودگاه جده افتاد، نیاز به پاسخی جدی از طرف جمهوری اسلامی ایران بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آثار سیاسی که قطع سفرهای عمره برای عربستان به دنبال دارد، تاکید کرد: این حرکت جمهوری اسلامی ایران در واقع شوک سیاسی به عربستان بود؛ زیرا سعودی ها فکرش را هم نمی کردند که ایران سفرهای عمره را تعلیق کند.

مالکی تصریح کرد: تصور سعودی ها این بود که می توانند با مذاکره و دیپلماسی به این قضیه خاتمه دهند؛ اما تصمیم ایران و نظر مردم چیز دیگری بود.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه حادثه فرودگاه جده بازتاب بدی برای سعودی ها دربین کشورهای اسلامی داشت، خاطر نشان کرد: مسلمانان قطعا این عمل وقیحانه را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

وی با اشاره به آثار منفی حادثه فرودگاه جده برای وجهه سیاسی عربستان تاکید کرد: سعودی ها از حضور مسلمانان در مکه و مدینه برای خود وجهه و اعتباری ساخته بودند که با این اتفاق به آن آسیب جدی وارد شد که قطعا برای بقای سیاسی سعودی ها نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

مالکی با اشاره به این احتمال که حادثه فرودگاه جده برای انحراف افکار عمومی از کشتار آل سعود در یمن است، اضافه کرد: اگر همچین احتمالی را در نظر بگیریم باز هم به نتیجه این موضوع به ضرر سعودی ها تمام شد؛ زیرا با اتفاقی که برای زائران ایرانی در فرودگاه جده افتاد به شدت مواضع سعودی ها به خطر افتاد و مشکلی به مشکلاتشان در یمن اضافه شد.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به حوادثی که در یمن اتفاق میفتد، تاکید کرد: تاریخ و سوابق گذشته نشان می دهد که یمنی ها همواره در برابر دخالت های سعودی موفق بودند؛ در حال حاضر نیز به لحاظ انسجامی که بین اهل سنت یمن و شیعه و حتی نیروهای ملی آنان ایجاد شده، قطعا در برابر سعودی ها ایستادگی خواهند کرد و بازنده این جنگ، سعودی ها هستند.