سروری: در بافتهای فرسوده و معماری اسلامی به تکلیف عمل نشده است
گروه اجتماعی

- پرویز سروری با اشاره به دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری در اداره شهریهافکار نیوزگفت: مهمترین نگرانی رهبر معظم انقلاب تخریب فضای سبز است و در تمامی نشست ها و دیدارهایشان نسبت به اینکه عده ای تحت عناوین مختلف فضای سبز را تخریب می کنند و مسئولان ساکت می مانند و اقدامی در جهت مقابله با این پدیده زشت انجام نمی دهند، انتقاد داشتند.

وی ادامه داد: از زمانی که ایشان سکان رهبری کشور را در دست گرفتند کمتر سراغ داریم که حکم حکومتی داده باشند، اما در موضوع محیط زیست آنقدر حساسیت داشتند که حکمی قاطع، موثر و مفید در رابطه با تملک پارک جنگلی دادند و گفتند شهرداری در آنجا مستقر شود. بنابراین محیط زیست دغدغه جدی رهبری است.

سروری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حوزه ساماندهی بافت های فرسوده و معماری ایرانی - اسلامی نیز تکالیفی مشخص کرده اند که هنوز در رابطه با آنها به درستی عمل نشده، گفت: در موضوع بافت فرسوده موضوع تنها به شهرداری بازنمی گردد و صفر تا ۱۰۰ فعالیت های آن در مسئولیت شهرداری نیست تا بشود کارنامه ای برای آن صادر کرد. ما باید تمامی نهادهای تاثیرگذار در نوسازی بافت های فرسوده را مشخص و به هر کدام سهم تاثیرپذیری بدهیم و سهم تاثیر بزرگی نیز برای شهرداری تهران مشخص کنیم. اگر همه نهادها وظایف خود را انجام ندهند، اقدامات شهرداری نیز ابتر می ماند.

وی تاکید کرد: در حوزه نوسازی بافت های فرسوده نباید نگاه بخشی نگر داشت. به طور مثال چند خانه فرسوده اجماع می شوند و برای این اجماع نیاز به جابه جایی دکل برق است که نهاد مربوطه ارقام نجومی از شهرداری طلب می کند که توان پرداخت آن وجود ندارد، در حالیکه نباید برای اقدامات عام المنفعه این گونه مشکل ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون نظارت شورا با اشاره به اینکه برای موثر عمل کردن در حوزه بافت های فرسوده باید یار شهرداری بود نه بار شهرداری، گفت: در حوزه تسهیلات بانکی، آب و فاضلاب، تخفیفاتی که شهرداری به ساکنان بافت فرسوده می دهد و دولت مکلف به جبران آن است، مشکلات زیادی وجود دارد در حالیکه ما باید دست به دست هم بدهیم تا مردم قانع شوند نظام در حال اقدام موثری برای حل مشکلات آنهاست و می خواهد یک تهدید را رفع کند.

سروری با تاکید بر اینکه بافت فرسوده یک پدیده اجتماعی است، گفت: در یک ریزدانه ۵۰-۶۰ متری چند خانوار زندگی می کنند و در زیرزمین آن نیز کارگاهی دایر کرده اند. این ریزدانه چگونه نوسازی شود که هم این سه خانوار بی خانمان نشوند و هم شغلشان را از دست ندهند. مشخص است وقتی نوسازی این خانه جوابگوی نیازهای آنها نیست، آنها حاضرند آوار روی سرشان خراب شود اما همه هستی‌شان را از دست ندهند. ما اگر نگاه همه جانبه در بافت فرسوده نداشته باشیم حتی اگر به جای موزاییک پول هم بکاریم، این بافت احیا نمی شود.

تمامی بخش ها باید تهدید اژدهای هفت سر زلزله را جدی بگیرند و هر بخش با کمک بخش های دیگر به وظایف خودش عمل کند. همچنین باید سهم تاثیر زیادی نیز به مردم بدهیم به طور مثال چند روز گذشته جلسه ای با خیرین مسکن ساز داشتیم که ظرفیت بزرگی در احیای بافت های فرسوده محسوب می شوند. می توان با مدیریت صحیح از توان آنها برای احیای بافت فرسوده استفاده کرد.

سروری تاکید کرد: اگر حرکت مدیریت شهری در احیای بافت فرسوده مقطعی است و نمره قابل قبولی نمی گیرد تنها به دلیل عملکرد مدیریت شهری نیست.

معماری ایرانی - اسلامی دغدغه مقام معظم رهبری هست
وی همچنین معماری ایرانی - اسلامی را یکی دیگر از دغدغه های مقام معظم رهبری دانست و گفت: ما در این زمینه عقب ماندگی های جدی داریم. معماری فعلی پایتخت یک معماری بیگانه با مردم است، معماری که به آنها آرامش نمی دهد بلکه استرس‌زاست. معماری لجام گسیخته ای که تطابقی با فرهنگ بومی ما ندارد.

سروری با بیان اینکه برای آنکه اقدامات عملی جدی در این زمینه صورت بگیرد، گفت: شهرداری در حال تهیه لایحه ای در این زمینه است اما ما باید نگاهمان را به معماری تغییر دهیم و نمای یک ساختمان را در مالکیت فرد ندانیم. نمای هر ساختمان متعلق به شهر است و جزو حق عمومی تلقی می شود که باید بر اساس الگوهای ایرانی- اسلامی طراحی شود. در این زمینه اقداماتی انجام شده اما کند است و باید سرعت بیشتری بگیرد و ما باید در این زمینه از خود شهرداری و نهادهای دولتی آغاز کنیم و سپس به مردم برسیم و موضوع نما را در پروانه های ساخت وارد کنیم.