پرهیز از نگاه ابزاری و سیاسی به مقوله مبارزه با فساد

به گزارشافکارنیوز،آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک ولادت حضرت جواد الائمه(ع) و میلاد حضرت علی(ع) ابراز امیدواری کرد که همه شیعیان و مؤمنان از انوار محبت ائمه بهره‌مند شوند و با عنایت و توجه ائمه(ع)، ظلم و ستم ظالمان و شروران عالم از سر مؤمنان و شیعیان برداشته شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سالروز صدور فرمان هشت ماده‌‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد و تأکید بر عزم جدی تمام مسئولان عالی نظام در برخورد و مبارزه عملی با فساد گفت: عزم و جزم مدیران و مقامات کشور در صحنه عملی مبارزه با مفاسد اقتصادی باید متجلی شود و اگر اینگونه باشد نیاز به تبلیغات زیاد نیست، چرا که گاهی حتی سخن گفتن و تبلیغات صرف نه تنها اثر ندارد بلکه نتیجه معکوس دارد.
رئیس قوه قضائیه «یکی بودن گفتار و رفتار» را در بحثمبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار ضروری دانست و تأکید کرد: مردم می­‌خواهند نتیجه‌ها، عملکردها و عزم جدی مسئولان در مبارزه با فساد را ببینند و این کار نیازمند تلاش همه مسئولان و تمام قواست.

آیت‌الله آملی لاریجانی رسانه­‌ها، مسئولان و گروه‌­های سیاسی را به پرهیز از نگاه ابزاری و سیاسی به مقوله مبارزه با فساد فرا خواند و تصریح کرد: مبارزه با فساد اقتصادی مسأله­ ای ملی است و حفظ منافع ملی در آن مطرح است و هیچ کس نباید منطبق با منافع سیاسی خود با این موضوع برخورد کند.
رئیس قوه قضائیه «نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول­‌های کثیف» را یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد و گفت: بحثاجمالی وزیر کشور درباره پول‌‌های کثیف در برخی رسانه­‌ها به انتخابات مجلس مرتبط شد که اینچنین برخوردی نه تنها ناصحیح است بلکه در مواردی مصداق عناوین مجرمانه همچون افترا است که طبیعتاً در چارچوب قوانین و مقررات، دادستان تهران باید ورود کند.

آیت الله آملی لاریجانی فضاسازی­‌های رسانه­‌ای و تبلیغی درباره مبارزه با مفاسد را موجب بی­ اعتمادی مردم دانست و با تأکید بر اینکه همه مسئولان نظام و رسانه­‌ها باید از منظر فرمان هشت ماده ­ای مقام معظم رهبری به بحثمبارزه با مفاسد اقتصادی توجه کنند، عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد را مناسب توصیف و اظهار کرد: گرچه در سال­‌های اخیر روند مبارزه با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه روند مناسبی را طی کرده و لکن باید این روند را ارتقاء بخشید و نمی‌توان بدان اکتفا کرد.

رئیس دستگاه قضا رویکرد قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی را «حرکت در چارچوب قانون و پرهیز از توجه به جو­سازی­‌ها توأم با متانت قضایی» دانست و گفت: همچنان در چارچوب قانون و منطبق با متانت قضایی به مبارزه با فساد اقتصادی و مسئولانی که خدای نکرده از منصب خود سوء­استفاده می‌ کنند ادامه می­‌دهیم و به تمام کسانی که احتمالاً خود را تافته جدا بافته می‌دانند اعلام می­ کنیم که همه در مقابل قانون و دستگاه قضایی مساو‌ی­‌اند و نباید خود را از تعقیب قضایی در امان بدانند.

آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه نباید در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی سیاه­‌نمایی کرد، خواستار توجه جدی­ تر دستگاه‌های اجرایی به نظارت­‌های منسجم­‌تر بر عملکرد مسئولان و نظام اداری، اجرایی و بانکی کشور شد و افزود: در فضای اجرایی و قضایی کشور و در همه نهادها و دستگاه­‌ها افراد بسیار شریفی در حال انجام وظیفه هستند و اینکه بگوییم فساد همه جا را فرا گرفته حرف غلطی است.
رئیس دستگاه قضا افزود: اما در عین حال باید با افزایش نظارت‌ ها به ویژه در مراحل اجرایی پیش از وقوع جرم و مفسده اقتصادی یا اداری جلوی آن را گرفت تا هم اعتماد و آرامش عمومی را برای جامعه به ارمغان آوریم و هم از تشکیل پرونده­‌های مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی خواستار نظارت دقیق‌‌تر بانک­‌ها بر امور جاری خود شد و گفت: بانک‌­ها باید با مستندات و وثایق کافی در چارچوب مقررات موضوعه به افراد تسهیلات بدهند تا دچار مشکل نشوند.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه با وجود پاره­‌ای محدودی‌­ های دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی، قضات و مسئولان قضایی مبارزه با مفاسد را قاطعانه دنبال می­‌کنند، خواستار همدلی و انسجام دستگاه‌­های اجرایی در نظارت­‌های بیشتر به منظور پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز معلم به معلمان آموزش و پرورش و استادان حوزه و دانشگاه، توجه به تعالی روح و کسب معنویات و کمال انسانی را وظیفه سنگین بر دوش معلمان و استادان برشمرد و تأکید کرد: خداوند متعال نیز بر تزکیه نفوس پیش و بیش از تعلیم تأکید داشته و می­‌فرماید که «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و بر این اساس نیز پیامبران را برای تزکیه و تعالی بشر فرستاده و معلمان شریف نیز باید در ادامه همان مسیر همه تلاش خویش را برای پرورش و تعالی روحی و معنوی دانش­ آموزان و دانشجویان در کنار تعلیم علوم و دانش مادی به­ کار گیرند.

آیت‌الله آملی لاریجانی نتیجه توجه به دانش مادی بشری بدون تأکید بر تزکیه و رشد و تعالی معنوی انسان را سوء استفاده از توسعه دانش بشری و استفاده از آن علیه بشریت از راه­‌هایی مانند تولید سلاح­‌های هسته­‌ای و کشتار جمعی دانست و افزود: علم و دانش بشری هیچگاه نمی­‌تواند از ارزش‌های اخلاقی تهی شود و اصولاً این حرف که علوم بی­ طرفند درست نیست.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تبریک روز کارگر به کارگران کشور خواستار توجه و تلاش بیشتر دولت برای رفع نیاز­ها و دغدغه­ های معیشتی کارگران شد و تأکید کرد: کارگران قشر بسیار زحمت­کش و پرتلاش جامعه هستند و لازم است که دولت و دستگاه­‌های مرتبط تمام تلاششان را برای بهبود وضع معیشتی آن‌ها به کار گیرند، قوه قضائیه نیز به لحاظ جهات حقوقی و قضایی آمادگی هرگونه خدمت رسانی را دارد.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بررسی سند چشم انداز قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت و راجع به آن بحث و بررسی شد.