شایع‌ترین دلایل شیوع سیگار در زنان

به گزارشافکارنیوز،چندین دهه است که سیگار به عنوان ماده‌ای مضر گزارش شده و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی جزء مواد مخدر و اعتیاد آور معرفی شده است.

اعتیاد به نیکوتین به اندازه هروئین خطرناک است و وابستگی به سیگار پیش‌رونده عنوان شده است.

با اینکه سیگار کشیدن برای زنان کشور ما رفتاری ضد ارزش محسوب می‌شود و دارای تبه اجتماعی است، اما مصرف سیگار در بین زنان ایرانی سه برابر افزایش یافته و در بین مردان از رشد کمی برخوردار بوده است.

حال این سوال مطرح است که با وجود تمام هزینه‌های مالی، جانی و اعتباری که مصرف سیگار برای زنان دارد چرا ما شاهد افزایش روند آن در بین زنان جامعه خود هستیم؟ و استعمال سیگار چه تبعاتی برای اینقشر خواهد داشت؟

سپیده علیزاده کارشناس ارشد امور اجتماعی معتقد است: شانس روی آوردن افراد سیگاری به الکل سه برابر و به مواد مخدر هشت برابر است.

علیزاده گفت: کاهش هورمون استروژن در بدن زنان، پیری زود رس، سرطان سینه و شانس عدم بارداری، سرطان حنجره، ضایعات شنوایی، پوکی استخوان و فرسایش مغز که بر حافظه و منطق افراد تأثیر گذاشته و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود؛ از تأثیرات منفی و مخرب تدریجی مصرف سیگار است.

عده‌ای از خانم‌ها تحت عنوان نماد سیگار استفاده می‌کنند یعنی نمادی از تجمل و کلاس آفرینی که اتفاقا جامعه هم این معنا را درک می‌کند و عده‌ای هم برای هنجار شکنی و از بین بردن تفاوت‌های زنان و مردان به استعمال سیگار روی ‌می‌آورند.

به گفته علیزاده؛ داشتن والدین و بستگان مصرف کننده سیگار و مواد، داشتن دوستان ناباب، تجربه حس جدید، عدم مسئولیت پذیری، فخر فروشی و الگوبرداری از ستاره‌های دنیای هنر وموسیقی و غیره از عوامل شایع روی‌ آوردن زنان به استعمال سیگار است.

وی افزود: مصرف مواد و سیگار در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بین زنان امری ناپسند بوده اما تبلیغات هوشمندانه کمپانی‌های دخانیاتی و در غیاب مسوولان امر، نه تنها زشتی خود را از دست داده بلکه به نوعی ژست روشن‌فکری و کلاس اجتماعی مبدل شده و نگاه منفی به این زنان در حال رنگ باختن است.
وی تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران از سود‌آورترین شرکت‌های دولتی در بخش صنایع و معادن بوده و در بحثواردات تنها مسئله‌ای که کشور ما را تحریم نکرده‌اند مسئله دخانیات است.

وی با اشاره به عدم اختصاص اعتیاد سیگار به قشر خاصی از زنان جامعه افزود: بیش از ۷۰ درصد از زنان سیگاری در سنین کمتر از ۲۰ سال سیگار کشیدن را آغاز کرده‌اند و زنان سیگاری روزانه پنج و نیم نخ سیگار می‌کشند.

علیزاده بیان کرد: حوزه زنان و در راستای آن خانواده از حساس‌ترین بخش‌هایی است که هر آسیب وارده در آن تأثیر مستقیمی بر سلامت جامعه دارد و آسیب مصرف سیگار در زنان، حس قشنگ مادر بودن، همسر بودن و دختر بودن را از او گرفته و حس گناه و عذاب وجدان را به او تزریق و تقویت می‌کند.

علیزاده در رابطه با ترک سیگار گفت: ترک هر نوع اعتیادی ممکن و اقدامی مبارزانه طلبانه است که در ابتدا همت فرد و بعد به تعداد مصرف روزانه سیگار او و تعداد افراد سیگاری مرتبط با او و در نهایت به دلیل سیگار کشیدن فرد بستگی دارد.

علیزاده در پایان تاکید کرد: رسانه‌های جمعی در روند خانواده‌ها، افزایش قیمت سیگار، تدارک دیدن برچسب‌ها و بسته‌بندی‌هایی با یادآوری و تذکر عوامل مخرب آنها، همکاری و هماهنگی منسجم‌تر مسوولان زیر ربط، از عوامل پیشگیری و کاهش روی آوردن افراد به سیگار است.

در پایان امید است زنانی که بهشت زیر پای آنان است با ناآگاهی یا دلایل غیر منطقی خود را درگیر جهنم اعتیاد نکنند.