مخترع برتر دنیا کفش جدید معلولان ساخت

به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان فريدونكنار، سيده حكيمه محمدنژاد با همكاري محسن عليزاده موفق به ساخت كفشي براي معلولان شد كه براي افرادي كه دچار آسيب رباطي شده و يا از قوزك به پايين دچار ناتواني اند، كاربرد دارد.
یکی از بزرگ‌ترین مزیت کفش جدید معلولان دانش‌آموز مخترع فریدونکناری ارزان بودن، سهل الوصول بودن و کاری کاملا ساده و کمک به همنوعان است و قطعات مورد استفاده در آن فنر آلیاژی، مهره کاسه نمدی، لوله برنجی، بالشتک از جنس چرم و ابر، واشر و جلوبند از جنس چرم و ابر و پنبه است.
سیده حکیمه محمدنژاد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان فریدونکنار با اعلام شماره ثبت ۶۶۶۵۷ از سوی اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکین صنعتی سازمان ثبت اسناد کشور برای این اختراع اظهار داشت: فنری را دور یک میله‌ آهنی که دو سر آن رزوه شده است پیچاندیم، علت این ترکیب این باشد که اگر از پلاستیک به جای میله آهنی استفاده میکردیم مدت زمان استفاده از این محصول بسیار کوتاه و غیر امکان پذیر میشده است.
وی افزود: علت استفاده از مهره فلزی که در انتهای آن از پلاستیک فشرده استفاده است استفاده کردیم این بوده پلاستیک فشرده بعد از پیچانده شدن در میله مارپیچ موجب جلاگیری از شل شدن یا همان لق شدن مهره یا پیچ می‌شود، لوله برنجی از ترکیبات فنر و پلاستیک در قسمت کفه کفش است که این موجب می‌شود این فنر مستقیم با پلاستیک کفه کفش درگیر نشود این عمل موجب از بین رفتن سریع کفه کفش می‌شود.
محمدنژاد در تشریح خلاصه این اختراع بیان داشت: افراد زیادی در جوامع وجود دارند که دچار عارضه ناتوانی از ناحیه قوزک به پایین و پنجه پا شده باشند و یا بر سر عواملی طبیعی دچار آسیب رباطی و از نقص خویش رنج میبرند از آنجا که همه ما هنگام برخورد با مشکلات خویش و دیگران سعی برای پیدا کردن راه حلی می‌کنیم تا نقص خویش را از دیگران پنهان داریم.
وی ادامه داد: امروز ما هم با بررسی‌های به عمل آمده درصدد بر آمدیم و کفشی برای این افراد بسازیم تا مشکلات آنان را حل کنیم، با توجه به توضیحات داده شده حتما خواهید فهمید این کفش کاملا ساده و مفید است این نکته را بار دیگر تاکید می‌کنم منظور ما از کنترل بخشی از پا یعنی قوزک به پایین و پنجه پا را بدست آورند کنترل کردن و هدایت کردن از طریق مغز یا فرمان‌های مشخص نیست بلکه ثابت داشتن این بخش از پا برای جلوگیری از آزاد بودن تحت شرایط نامناسب است.
به گفته بانوی خوش‌فکر مازندرانی، این پروژه برای افرادی است که دچار عارضه ناتوانی از قوزک به پایین شده باشند، پای این افراد آویزان است و تنها بر روی پاشنه پا راه می‌روند حسی روی کف پا و انگشتان خویش ندارند.
وی با بیان اینکه منظور از کنترل کردن هدایت کردن از طریق مغز یا فرمان‌های مشخصی نیست بلکه ثابت نگه داشتن این بخش از پا برای جلوگیری از آزاد بودن تحت شرایط نامناسب است، تصریح کرد: این پروژه محدود به افراد فوق نیست همچنان برای افرادی هم دچار آسیب‌های رباطی شده‌اند کاربرد دارد برای مثال مانند گچ پا را محکم ثابت نگه می‌دارد.
محمدنژاد با تاکید بر اینکه این پروژه در حیطه تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپی است، اظهار داشت: ما در ساخت این نوع کفش به مشکل فنی خاص بر نخوردیم چون در ابتدا با پزشکان متخصص در ارتباط بودیم و این کاری کاملا ساده و راحت است، هدف ما از ساخت این نوع کفش حداقل کمک به تعدادی از معلولان بوده است.
وي خاطرنشان كرد: از ويژگيهاي اين كفش مقاوم بودن در برابر ضربه، مقاوم بودن در برابر كفش، مقاوم بودن در برابر عوامل طبيعي، ضد آب، سهلالوصول بودن، داراي اتصالات محكم و قوي، تحت نظر پزشكان متخصص و ساخت در كارخانه و مورد تاييد دانشگاه پزشكي است.