به گزارش ایرنا روابط عمومي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي، 'عليرضا كفيري' افزود: طبق مطالعات و بررسي هاي انجام شده، در حال حاضر حدود هزار و صد ميليون سيگاري در جهان وجود دارد كه ۸۰۰ ميليون نفر از آنان در كشورهاي در حال توسعه و ۳۰۰ ميليون نفر از آنان در كشورهاي توسعه يافته هستند . همچنين ۴۵ ميليون نفر از مردم امريكا و ۳۵ درصد از مردم آلمان سيگاري هستند.
وی با اشاره به این که شیوع مصرف سیگار در دانشجویان آمریکایی نزدیک به ۳۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که دوران دانشجویی به لحاظ انتقال جسمی و جنسی از دوران نوجوانی به جوانی و قرار گیری در یک محیط اجتماعی جدید مصرف سیگار یک وجه اجتماعی به خود می گیرد.
کفیری یادآورشد: آمار منتشره از سازمان بهداشت جهانی(WHO) بیانگر کاهش سن شروع استعمال دخانیات در دهه های اخیر از سنین میانسالی به جوانی و نوجوانی است به طوری که ۲۲ درصد از جوانان سیگار را قبل از ۱۳ سالگی شروع کرده اند.
این کارشناس ارشد پرستاری یادآور شد: حدود ۹۰ درصد سیگاری ها، مصرف سیگار را قبل از ۱۸ سالگی شروع کرده اند و بسیاری ازآنان ماهیت اعتیاد به سیگار را درک نکرده اند.
وی افزود: میانگین سنی شروع اولین مصرف سیگار در ایران ۱۶ سالگی، در سوریه ۱۹، برزیل ۱۷و در امریکا ۱۴ سالگی بوده است. این موضوع را باید جدی در نظر گرفت چرا که شروع زودتر استعمال سیگار باعثثبات استعمال سیگار در سنین بالاتر و از سوی دیگر افزایش میزان استعمال سیگار در افراد می شود. این در حالی است که مواجهه طولانی تر با نیکوتین خطر بروز بیماری های مرتبط با سیگار را افزایش می دهدو از طرف دیگر امکان این که فرد مصرف کننده در سیگار کشیدن قهار شود، بیشتر می شود. حتی گفته شده که اهمیت سن شروع دخانیات از مقدار مصرف آن بیشتر است.
این محقق گفت: کمیته کشوری کنترل دخانیات با همکاری سازمان بهداشت جهانی تحقیقی را در سال ۸۵ انجام دادند و بررسی های انجام شده نشان داد که ۱۷.۵ درصد نوجوانان۱۳ تا ۱۵ ساله ایرانی تجربه استعمال دخانیات را داشته اندکه به تفکیک جنسی ۲۷.۷ درصد پسرها و ۱۱ درصد دخترها بوده اند، علاوه بر این مشخص شد که ۳۶.۱ درصد پسران و ۲۷ درصد دختران اولین سیگار را از ۱۰ سالگی تجربه کرده اند.
به گفته این محقق، شیوع سیگار در مقاطع تحصیلی دانشجویان پزشکی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است که در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه کمتر بوده است.
کفیری ادامه داد: مطالعات کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که روند مصرف سیگار در دانشجویان رو به افزایش است و نتایج حاکی از آن است که دوره دانشجوبی یک برهه زمانی خاص برای آغاز سیگاری شدن است و به علت نقش الگویی دانشجویان برای کودکان و نوجوانان، مصرف سیگار در بین دانشجویان می تواند به طور غیر مستقیم سبب افزایش مصرف سیگار در محیط بیرون از دانشگاه شود.
وی گفت: درحال حاضر سالیانه چهار میلیون مورد مرگ به علت مصرف سیگاردر دنیا گزارش می شود این در حالی است که تا ۲۰ سال آینده این رقم به ۱۰ میلیون مورد خواهد رسید که هفت میلیون این مرگها در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
این پژوهشگر گفت: در قرن گذشته حدود ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست داده اند و پیش بینی می شود در قرن حاضر این رقم به حدود یک میلیارد نفر برسد.
سازمان بهداشت جهاني در تازه ترين تحقيقات خود اعلام كرد سيگار عامل اصلي مرگ در سراسر جهان است و سالانه ۴ ميليون و۵۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست داده اند.