دكتر رضا يعقوبي در گفتوگو با ايسنا- منطقه خوزستان- اظهار كرد: تبخال يك بيماري ويروسي است كه توسط ويروس "هرپس سمپلكس" به افراد مختلف منتقل ميشود.

وی افزود: این ویروس ممکن است موجب ایجاد دو نوع تبخال در بدن شود که یک نوع آن در دهان و بالای کمر و یک نوع آن نیز در اندام تناسلی ایجاد می‌شود.

یعقوبی تصریح کرد: تبخالی که در ناحیه دهان ایجاد می‌شود می‌تواند از طریق پوست، مخاط دهان و قطرات بزاق دهان از شخصی به شخص دیگر منتقل ‌شود. تب، سردرد، احساس کسالت و بروز ضایعاتی به صورت زخم سطحی دردناک در نوک زبان یا اطراف دهان از مهمترین علایم تبخال است.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: جاری شدن بزاق دهان، بوی بد دهان و تورم غدد لنفاوی گردن از مهمترین عوارض تبخال است. اگرچه معمولا عفونت ناشی از ویروس تبخال پس از یک هفته بهبود می‌یابد، ولی حتی پس از بهبودی، ویروس تبخال به صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و هر زمان که ایمنی بدن ضعیف شود، زخم تبخال دوباره بروز می‌کند. وارد آمدن ضربه به پوست بدن، قرارگرفتن در معرض تابش آفتاب و استرس و آشفتگی خواب از عواملی است که می‌تواند موجب بروز تبخال شود.

وی ادامه داد: زخم‌های تبخال معمولا به صورت دانه‌های آب‌دار کوچک ظاهر می‌شوند و سطح پوست را قرمز و ملتهب می‌کنند. زخم تبخال اگر عفونی نشود، خود به خود از بین می‌رود و پس از بهبود، جایی از خود باقی نمی‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اظهار کرد: یک یا دو بار ابتلا به تبخال در طول سال طبیعی است و جای نگرانی ندارد، ولی اگر فردی در طول یک ماه به صورت مکرر به تبخال مبتلا شود، باید به پزشک مراجعه کرده و بیماری را درمان کند.

یعقوبی گفت: در برخی مواقع ویروس تبخال از طریق مخاط به درون چشم وارد می‌شود و زخم آن در ناحیه درون چشم بروز می‌کند؛ در چنین شرایطی چشم فرد مبتلا نسبت به نور حساس می‌شود. تبخال چشم اگر درمان نشود ممکن است موجب ایجاد لک قرمز رنگ درون چشم شود و در موارد نادر حتی ممکن است نابینایی را در پی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو افزود: در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، ویروس تبخال ممکن است در دیگر نقاط بدن مانند کبد، شش و مغز هم وارد شود و از طریق گردش خون، به همه نقاط بدن منتقل شود.

وي تصريح كرد: تبخال ناحيه تناسلي نيز نوع ديگري از تبخال است كه مسري است . بروز اين نوع تبخال در زنان ميتواند موجب ايجاد سرطان رحم شود و در زنان بارداري كه در سه ماهه نخست بارداري به سر ميبرند، ممكن است موجب بروز ضايعاتي مانند عقبماندگي ذهني و غيرطبيعي شدن اعضاي بدن در جنين شود.