بازرسی ویژه کمیته ۵ نفره وزیر بهداشت از اورژانسهای بیمارستانی، ورود مجلس به ماجرای واردات دارو، انتصاب قائم مقام جدید وزیر بهداشت در امور پرستاری، خطرناک بودن میزان اشعه ماوراءبنفش و آخرین تصمیمات برای اجرای قانون کاهش ساعت کار پرستاران از جمله رویدادها و اخبار حوزه سلامت در این هفته بود.

به گزارش مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته همچون هفته های قبل با رویدادها و اخبار گوناگونی همراه بوده است که چکیده ای از مهمترین آنها را با هم می خوانیم.

ورود مجلس به ماجرای واردات دارو از آرژانتین

موضوع واردات داروی ام اس از کشور آرژانتین و انتقاداتی که برخی از صنعت گران دارویی در کشور نسبت به این تصمیم داشتند باعثشد که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این موضوع ورود کند.

در جلسه سه شنبه گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قرار بر این شد که سیاست حمایت از تولید داخل با قوت و قدرت بیشتری دنبال شود و از واردات دارو نیز مراقبت بیشتری به عمل آید.

البته یک روز قبل از جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جلسه ای با همین موضوع در وزارت بهداشت برگزار شد که در آن جلسه نیز بر حمایت از تولید داخل تاکید شد.

بازرسی ویژه از اورژانسهای بیمارستانی

به دنبال مشکلات عدیده ای که مردم در مراجعه به بیمارستانهای دولتی مواجه می شوند، وزیر بهداشت دستور می دهد تا کمیته ای ۵ نفره به صورت ویژه بر اورژانس بیمارستانها نظارت کنند.

وزیر بهداشت در این ابلاغ، با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت خاطر و فضای روانی مطلوب در بین مردم و ارائه خدمات سلامت به خصوص در بخشهای اورژانس، نظارت ویژه مستمر و منظم بر روند کار اورژانسهای بیمارستانی را خواستار شده است.

بر همین اساس، دکتر سیدسجاد رضوی، دکتر حمید رواقی، دکتر غلامرضا معصومی، خانم دکتر جودکی و خانم دکتر باستانی به عنوان اعضای کمیته ۵ نفره بازرسی ویژه از اورژانسهای بیمارستانی تعیین شده اند.

آخرین مهلت برای کاهش ساعت کار پرستاران

بر اساس تصمیماتی که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری گرفته اند، قرار شد قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت که شامل کاهش ساعت کار پرستاران می شود، از مهر ماه امسال رنگ و بوی اجرایی بگیرد.

غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در همین ارتباط گفته است که هیچ بهانه ای برای تأخیر بیش از این در اجرای قانون ارتقای بهره وری قابل قبول نیست و همه دانشگاههای علوم پزشکی باید تا اول شهریور یا حداکثر اول مهر این قانون را اجرا کرده باشند و اول مهر سقف زمانی دانشگاههای علوم پزشکی برای اجرای این قانون است و اگر بیش از این به تاخیر بیافتد وزیر بهداشت با دانشگاههای علوم پزشکی خاطی برخورد جدی خواهد کرد.

اشعه ماوراء بنفش خطرناک است

در روزهای اخیر و به دنبال گرمتر شدن هوا، بهرام صناعی رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به عوارض خطرناک اشعه ماوراءبنفش بر سلامت افراد، عنوان داشته که عده ای از این موضوع سوءاستفاده کرده و می خواهند عینکهای آفتابی و کرمهای ضدآفتاب را بفروشند.


این در حالی است که دکتر محمد گلشنی، دبیر انجمن متخصصین پوست و موی ایران با رد این اظهار نظر رئیس سازمان هواشناسی، گفته است که اشعه ماوراءبنفش از ۱۰ صبح تا ۶ بعداز ظهر بسیار خطرناک است و می بایست در این ساعات از کلاه و عینک و کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد.

این موضوع را با مهندس علی گورانی، کارشناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت نیز مطرح کردیم و او در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان هواشناسی عنوان داشت که ما چاره ای نداریم جز اینکه به صورت علمی و مستند با مشکلات برخورد کنیم.

انتصاب قائم مقام جدید وزیر بهداشت در امور پرستاری

سیده فاطمه اسکویی به عنوان قائم مقام جدید وزیر بهداشت در امور پرستاری جایگزین دکتر محمدعلی چراغی شد.

دکتر حسن آقاجانی، مدیر کل دفتر وزارتی و روابط عمومی وزارت بهداشت، با اشاره به انتخاب فاطمه اسکویی به سمت قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری گفته است که خانم اسکویی سالها سابقه مدیریت در دانشکده پرستاری را دارد و در رده های آموزشی و تحقیقاتی توانا است که امیدواریم در پیشبرد پرستاری موفق باشد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین دکتر محمدعلی چراغی را فردی فرهیخته توصیف کرده و عنوان داشته است که آقای چراغی صاحب نظر در عرصه پرستاری و دارای ذهن سازمان یافته و روشنی است که بازتاب این ذهن باز را در اقداماتشان مشاهده کردیم.