به گزارش مهر، علیرضا افشار پیش ازظهر پنجشنبه در نشست نخستین هم اندیشی فعالین ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که در محل وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه فضای فرهنگی و رسانه ای کشور امروز در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب حرکت می کند، گفت: در مسئله بسته های فرهنگی و اجتماعی جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دست ما پر است و تنها نیاز به اقدامی عملی داریم. هر چند که ابهامات و اختلاف نظرهایی در ترویج و الگوهای عفاف و حجاب وجود دارد ولی این اختلاف نظرها میان مسئولان وجود ندارد.

وی افزود: هر چند اقدامات خوبی در برخی از دستگاهها انجام شده ولی فعالیتهای این دستگاهها منعکس نشده است.

وضعیت پوشش در کشور بحرانی نیست

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه فعالیتهای مربوط به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کافی نیست، گفت: اگر فعالیتها کافی بود اثرات آن را در جامعه شاهد بودیم البته نباید بگوییم که پوشش در کشور بحرانی است زیرا باید این را دانست که شرایط اجتماعی اعم از بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، تهاجم فرهنگی، ماهواره، اینترنت و … در نوع پوشش جامعه تاثیرگذار است پس باید نگاه جامع داشته باشیم.

وی معضلات حوزه فرهنگی در کشور را عدم نهادینه سازی برنامه ها عنوان کرد و افزود: برنامه های متنوعی در حوزه فرهنگی انجام شده ولی علت شکست آن این بوده است که این برنامه ها مقطعی است و ادامه دار نبوده اند.

آموزش و پرورش تاثیرگذارترین نهاد فرهنگی است

افشار آموزش و پرورش را مهمترین نهاد تاثیرگذار در بخش فرهنگی عنوان کرد و افزود: قبل از آموزش و پرورش، خانواده مهمترین رکن نهاد فرهنگی و اجتماعی است و هر چه بر تحکیم و تعالی خانواده کار کنیم شاهد تعالی جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به دوران پس از جنگ در بخش اجتماعی و فرهنگی کشور گفت: در اوایل انقلاب بحثحیا بحثی سنتی بود و مردم بر اساس اعتقادات و آموزش های دینی و فرهنگی که داشتند در ترویج ایثار و همچنین حجاب کوشا بودند. گروهی معتقدند پیشرفت اقتصادی می تواند جامعه را متعالی کند در حالیکه اقتصاد سعادت جامعه را تضمین نمی کند و باید به موضوع حیا و فرآیند عفاف و حجاب اولویت بدهیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی خطاب به فعالین و سمن های حاضر در این نشست گفت: سازمان های مردم نهاد جریان اصلی فعالیت در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه هستند و دولت باید این سازمانها را شناسایی و از آنها حمایت کند که در وزارت کشور سعی کرده ایم با جلب سازمانهای مردم نهاد برنامه های فرهنگی و اجتماعی را پیش ببریم البته در کنار این اقدامات نظارت و کنترل و برخورد با جرایم سازمان یافته ضرورت دارد.

وی افزود: تا کنون دو مرحله نظارت بر تمامی سازمان های دولتی در بخش حجاب و عفاف در پایتخت انجام شده که به زودی نظارت بر سازمان های اجرایی و دولتی در استانها نیز انجام می شود.

کمیته پوشش مشاغل تشکیل می شود

افشار از مقدمات تشکیل کمیته پوشش مشاغل خبر داد و افزود: این کمیته موظف شده تا با نظارت بر مشاغلی که لباس های فرم تعریف شده دارند از این لباس ها حمایت کرده و جدیدترین الگوها را در اختیار آنها قرار دهند.

فعالیت ۷۵ موسسه تخصصی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی خطاب به سازمان های مردم نهاد گفت: تمامی ان جی او های کشور می توانند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فعالیت کنند. ولی در این میان ۷۵ موسسه مردمی به صورت تخصصی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را دنبال می کنند که پیشنهاد می شود این موسسات با ایجاد یک تشکل غیر دولتی با همدیگر شبکه ای را تشکیل داده و به صورت سازمانی در راستای اهداف خود فعالیت کنند.

وی افزود: وزارت کشور با هیئت های مذهبی توسط سازمان تبلیغات و همچنین هیئت رزمندگان اسلام و همچنین تشکل های صنفی و شبکه های اجتماعی در دانشگاهها نشست هایی را برگزار کرد تا این سازمان های مردمی هم ما را در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب یاری دهند.

افشار گفت: دست اندرکاران برگزاری همایش ها با موضوع عفاف و حجاب باید توجه داشته باشند که مخاطب شناسی اصل است باید این همایش ها برای بدحجاب ها بیشتر برگزار شود تا آنها به مسئله حجاب واقف شوند.

وی گفت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب یکی از مهمترین مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور بوده که اعتبارات ویژه آن در اختیار استانداری ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر نخستین هم اندیشی فعالین فرهنگ عفاف و حجاب با مشارکت استانداری تهران، ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و شورای اجتماعی وزارت کشور با حضور ۳۰ سازمان مردم نهاد امروز در وزارت کشور با یک ساعت و نیم تاخیر آغاز به کار کرد.