کشت خشخاش در کشور با مسئولیت کدام نهاد؟!

به گزارش افکارنیوز، سالیان طولانی است که کشورمان با اهدای جان‌های ارزشمند و صرف هزینه‌های مادی فراوان، سعی در مهار ترانزیت و مبارزه با مواد مخدر کرده است. متاسفانه علی رغم تمام تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده، هنوز در مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده‌ایم تا جایی که هر روز در کشورمان تعداد بی‌شماری از پیران، جوانان و حتی کودکان قربانی این افیون می‌شوند.

اما مسئله‌ای که تا امروز به آن توجه زیادی نشده، کشت خشخاش در کشور است، سال‌هاست که برخلاف سکوت مسئولان نظامی یا امنیتی کشور، مسئولان محلی دستگاه‌های نظارتی شامل فرمانداری ها، پلیس و حتی نیروهای اطلاعاتی و بسیج، کشت خشخاش را رصد کرده و حتی خبر موفقیت‌های خود را در از بین بردن این زمین‌ها و بازداشت متخلفان رسانه‌ای می‌کنند.

واکنش نمایندگان به کشت «تریاک» در کشور / «وزارت جهاد کشاورزی» و «ستاد مبارزه با موادمخدر» مسئول رفع این معضل


از جمله «قاسم تقی‌پور» مسئول اطلاعات سپاه ناحیه کازرون که چندی قبل از شناسایی ١ نقطه کشت خشخاش در کوه‌ها خبر داد که در آن حدود ٢٥ ‌هزار بوته خشخاش عمل آمده بود و به گفته وی یک‌ نفر هم در این رابطه دستگیر شد.

پیشتر نیز فرمانده انتظامی شهرستان مهر از کشف ٣ ‌هزار بوته دیگر خبر داده بود.

امروز تعداد معدودی از کشاورزان در برخی استان‌های کشورمان به دلیل نبود امکانات و کسب سود بیشتر به کشت تریاک دست می‌زنند که متاسفانه تاکنون برخوردهای لازم و کارشناسی شده در جهت رفع این معضل از سوی مسئولان مربوطه انجام نشده است.

واکنش نمایندگان به کشت «تریاک» در کشور / «وزارت جهاد کشاورزی» و «ستاد مبارزه با موادمخدر» مسئول رفع این معضل* «وزارت جهاد کشاورزی» و «ستاد مبارزه با موادمخدر» مسئول رفع معضل کشت خشخاش هستند


«محمدحسین قربانی» رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در واکنش به کشت پنهانی خشخاش در کشور اظهار کرد: این موضوع دلیل بر ضعف مجموعه کشاورزی در کشور است، زمانی که چنین حجمی از خشخاش در کشور کشت می‌شود، مسلما مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: ‌ کشاورزان برای سودرسانی و استفاده بهینه به عنوان کشاورز و با نگاه تولید به این قضیه روی می‌آورند که دولت باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند و کشت جایگزین برای آن‌ها مشخص کرده و از آن‌ها حمایت کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: زمانی که کشاورز مشاهده می‌کند که محصول کشت کرده برایش مقرون به صرفه است، تعمدا دیگر به دنبال کشت جایگزین نمی‌رود و به صورت قاچاق و در فضایی مخفی مشغول تولید و کشت خشخاش می‌شود که این در مورد این مسئله باید اطلاع‌رسانی و با آگاهی با آن‌ها مبارزه کرد.

قربانی با تاکید براینکه امروز قوت لایموت کشاورز تامین نیست، بیان داشت: امروز کشورهای موفق در امر کشاورزی مانند ترکیه زمانی که کشت توتون را برای کشاورزان خود کاهش می‌دهد در مقابل به کشاورزان سوبسید داده و محصولات جایگزین را برای آن‌ها مشخص می‌کند.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس گفت: نمی‌توانیم با قوه قهریه با کشاورزان متخلف برخورد کنیم و همیشه شمشیر بالای سر عوامل داشته باشیم و بگوییم چه کار کنند، باید برنامه قابل توجیه برای کسانی که امروز مشغول کشت خشخاش هستند، داشته باشیم.

نماینده آستانه اشرفیه با اشاره به انتقادات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر به عملکرد مجلس در بحثقوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر نیز تاکید کرد: یکبار در مجلس پاسخ سردار مویدی را داده بودم، اگر قانون چند سال پیش طبق شرایط اجتماعی، زمان و مکان کشور تصویب شده، اکنون کارشناسان بیایند طرح پیشنهادی خود را با توجه به شرایط امروز به مجلس ارائه کنند.

وی در ادامه افزود: قانون باید جامع و مطابق زمان و مکان باشد، چند سال قبل قانون اعدام برای حمل مواد مخدر تعیین شد که این اعدام‌ها معضلات اجتماعی و بار مالی را بر دوش کشور قرار داده است اما آیا این اعدام‌ها بازدارنده بود؟ اکنون روزانه ۲۰۰۰ نفر برای بازدید آخر با اعدامی خود به زندان قزل‌حصار رفت‌ و آمد می‌کنند.

قربانی تصریح کرد: دولت برای مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با موادمخدر هزینه‌های هنگفتی را قرار داده است لذا این دو مجموعه باید برنامه‌هایی منطبق با فرهنگ و اقلیم مردم برای مبارزه با کشت تریاک داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: نباید با انداختن توپ در زمین دیگران مسئولیت را از دوش خود برداریم.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها عضو یک کشور هستند و افکار عمومی؛ نیروی انتظامی، مجلس، ‌ دولت، قوه قضاییه، وزارتخانه و همه را یک حاکمیت می‌بیند و نمی‌توان جزیره‌ای درست کرد مانند ستاد مبارزه با موادمخدر، مجلس و یا دولت.

واکنش نمایندگان به کشت «تریاک» در کشور / «وزارت جهاد کشاورزی» و «ستاد مبارزه با موادمخدر» مسئول رفع این معضل هستنداما «ناصر صالحی‌نسب» عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در واکنش به کشت خشخاش در کشور اظهار کرد: در مورد بحثکشت تریاک در استان خوزستان شک دارم زیرا اگر چنین مسئله‌ای وجود داشت تاکنون مورد پیگرد قرار می‌گرفت.

نماینده دشت آزادگان تصریح کرد: اما یکی از دلایل عمده گرایش برخی کشاورزان به کاشت این محصول، مسلما عدم الگوی کشت و حمایت‌ از آنان است، کشاورزی در کشور فاقد اصول اولیه مدرن و مکانیزه است و طرح‌های کشاورزی متأسفانه توجیه‌پذیر و اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه الگوی کشت، اهرم‌های مطابقت، پیگیری و نظارت در کشاورزی بسیار ضعیف بوده و این موضوع توسط دولت نیز حمایت نمی‌شود در صورتی که کشورهای پیشرفته در امر کشاورزی اولین آیتم مهم خود را تعیین الگوی کشت برای هر منطقه و اقلیم می‌دانند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه به تبع کشاورزان ما به سوی محصولاتی می‌روند که توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: بنده قبل از ورود به مجلس، مدیر جهاد کشاورزی بودم و بارها شاهد بودم که وزارت جهاد کشاورزی ما را مجبور به کاشت کولزا که یک دانه روغنی است در مجموعه ۲۰۰ هکتاری می‌کرد که متأسفانه با آب و هوای موجود در استان خوزستان مطابقت نداشت و هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان نداشت در صورتی که این کشت در شمال کشور می‌تواند بسیار در امر اقتصادی موثر باشد.

صالحی‌نسب با اشاره به اینکه دولت باید این موضوع را در برنامه‌های خود قرار دهد، تصریح کرد: امروز دولت قوانین لازم را جهت اجرای طرح‌های اصولی دارد و هیچ مشکلی در رابطه با کمبود قوانین نداریم.

نماینده دشت آزادگان بیان داشت: متأسفانه در کشور ما الگوی کشت سنتی است و کشاورزان تعیین‌کننده هستند و اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در این است که یارانه کشاورزان را بر اساس معیار کشت پرداخت نمی‌کند در صورتی که در کشورهای پیشرفته در امر کشاورزی یارانه بسیار بالایی براساس معیار کشت به کشاورزان داده شده و از آنها حمایت می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: تعیین الگوی کشت و پرداخت یارانه براساس نوع کشت جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و مجلس نمی‌تواند این وزارتخانه را اجبار کند زیرا دخالت در امور تلقی می‌شود اما وزارت جهاد کشاورزی این روحیه را داشته و موضوع الگوی کشت را در برنامه‌های خود دارد.

اکنون با توجه به سخنان رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس و نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آیا باید وزارت جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با مواد مخدر را مسئول کشت خشخاش در کشور دانست، مسلما با توجه به شرایط متنوع اقلیمی و خاک حاصلخیز در کشورمان می‌توان با یک برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی شده و الگوگیری از کشورهای موفق در امر کشاورزی معضلات این حوزه را مرتفع کرد.

امروز اعتیاد یکی از عوامل اصلی بسیاری از طلاقها، قتلها، از هم پاشیدگیهای خانوادگی و در نهایت ایجاد جامعهای بدور از آرامش است و مسئولان مربوطه باید به جای آنکه توپ را در زمین یکدیگر بیاندازند، تلاش کنند با همدلی و همزبانی مشکلات کشاورزان را حل کرده و با فرهنگسازی موجب سیر نزولی تمایل به سوی مواد مخدر شوند.