پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته

به گزارش فارس توانا، حميدرضا حاجيبابايي وزير آموزش و پرورش عصر امروز در اختتاميه بيست و هشتمين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد با اشاره به انجام حداقل ۳۰ ساعت جلسه كاري در اين اجلاس، اظهار داشت: گزارش ما از اجلاس بيست و هشتم عزت و سرافرازي معلم است.

وی تصریح کرد: با خدای خود پیمان بسته‌ام تا در آموزش و پرورش با همه فرهنگیان دست به دست هم دهیم تا جایگاه نظام تعلیم و تربیت ارتقاء یابد و مسئولان نظام نیز این ارتقاء را بپذیرند.

حاجی‌بابایی با اشاره به ۲۱ ماده و ۵۱ حکم در قانون برنامه پنجم توسعه با موضوع آموزش و پرورش گفت: مصوبه ۴ میلیارد دلاری مجلس هفتم در رابطه با مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس فرسوده با محاسبه نرخ تعدیل اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بررسی اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، گفت: به اذعان بسیاری از کارشناسان و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، سند ملی آموزش و پرورش نسبت به بسیاری از اسناد مشابه برجسته‌تر و پیشرفته‌تر است و باید نقشه راه ما در حرکت آینده باشد.

* ابلاغ اعتبار به آموزش و پرورش استان‌ها برای تجهیز مدارس انتقال یافته به نوبت صبح

حاجی‌بابایی با بیان اینکه با انتقال دانش‌آموزان از نوبت عصر به نوبت صبح حداقل ۱۰ مشکل دیگر از آنها حل می‌شود، گفت: به تعداد کلاس‌هایی که از بعدازظهر به نوبت صبح منتقل می‌شوند میز و نیمکت و تجهیزات از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها به مدارس پرداخت می‌شود و حتی این امکان وجود دارد که فضاهایی از سوی مدارس اجاره شود تا دانش‌آموزان به نوبت صبح منتقل شوند و هزینه آن نیز با سرانه پرداخت می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در جریان ساماندهی نیروی انسانی نباید افراد را بدون تعیین جایگزین برای آنها جابجا کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این تحت هیچ شرایطی نیروی حق‌التدریس جدید به کار گرفته نمی‌شود و بر اساس مصوبه مجلس، بکارگیری نیروی حق‌التدریس تخلف بوده و باعثاشد مجازات می‌شود.

* هدیه حج و کربلا برای روسای آموزش و پرورش در صورت ساماندهی موفقیت‌آمیز نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کلاس‌های ۲۵ الی ۳۰ نفره منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و وضعیت نرمال است و اگر در جایی قرار بود جمعیت دانش‌آموزان یک کلاس به ۴۰ نفر برسد باید به سرعت برای رفع این مشکل حتی از طریق انتقال دانش‌آموزان به مدارس دیگر اقدام شود.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن هدیه سفر حج و کربلا برای آن دسته از روسای آموزش و پرورش که ساماندهی نیروی انسانی را به خوبی انجام دهند، گفت: در رابطه با بیمه تکمیلی بازنشستگان فرهنگی نیز باید بگویم که این مسئله ربطی به ما ندارد و وظیفه وزارت رفاه و صندوق بازنشستگی کشوری است اما ۲۰ ماه است که به دنبال انجام این کار هستیم.

حاجی‌بابایی با اشاره به برگزاری مجالس افطاری فرهنگیان در ماه مبارک رمضان خطاب به روسای آموزش و پرورش سراسر کشور تأکید کرد: با توجه به اینکه امسال بحثسیاسی و انتخابات وجود دارد کاری کنید که یک سر سوزن شائبه سیاسی برای برگزاری این مجالس پیش نیاید.

وی اضافه کرد: ناراحتی بعضی‌ها از این نیست که چرا یک شب به معلم‌ها افطاری می‌دهیم بلکه از این است که چرا معلم راضی بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش با اشاره به طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه اظهار داشت: حدود ۵ الی ۶ ماه پیش با رئیس مجلس در رابطه با طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه صحبت می‌کردیم که وی در آن جلسه معتقد بود این کار بسیار خوب است و حتی می‌گفت که نمی‌شود دبیرستان‌ها را هم تعطیل کنید؟

* استخدام ۱۷ هزار معلم حق‌التدریس تا اول مهر ۹۰

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در رابطه با معلمان حق‌التدریس هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید عنوان کرد: در ادامه اجرای قانون استخدام ۶۰ هزار معلم حق‌التدریس مصوب مجلس، مجوز تبدیل وضعیت ۱۷ هزار نفر از معلمان حق‌التدریس به حالت رسمی را گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا از اول مهر امسال احکام آنها را صادر کنیم و هیچ نیروی حق‌التدریس قانونی باقی نمی‌ماند مگر اینکه مشکل آن حل ‌شود.

وی افزود: علاوه بر این در حال جمع‌بندی هستیم تا چگونه از آموزشیارانی که حد نصاب نمره لازم را در آموزن تعیین اولویت نگرفته‌اند، استفاده کنیم.

حاجی‌بابایی با اشاره به درخواست فرهنگیان برای صدور مدرک معادل برای آنها تصریح کرد: در این رابطه حدود ۵ الی ۶ ماه است که در شورای عالی آموزش و پرورش بحثو بررسی داریم اما وزارت علوم زیر بار این موضوع نمی‌رود به همین دلیل موضوع دانشگاه ویژه فرهنگیان را پیگیری کرده و می‌کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر پیگیری مشکل اعتبارات طرح آموزش شنا و نیز طرح مدارس قرآنی از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه تصریح کرد: علاوه بر یک میلیون تومان بودجه‌ای که برای هر مدرسه قرآن در نظر گرفته شده است، حق‌الزحمه مربیان و خدمتگزاران آنها نیز جدا از این بودجه و به صورت اضافه‌کار " حق‌التدریس " پرداخت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مصوبه هیئت دولت این بوده است که در هر شهرستان یک استخر شنای دانش‌آموزی احداثشود که نیمی از هزینه آن را آموزش و پرورش و نیمه دیگر آن را فرمانداری هر شهرستان پرداخت می‌کند.

* شکل فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان را قبول ندارم؛ اعضای صندوق سهامدار می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به سوالات معلمان در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان و وضعیت آینده آن تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان را با شکل فعلی آن قبول نداشته و ندارم و به جای آن باید شرکت‌های تابعه آن را بفروشیم و درآمد حاصل از آن را به صورت سهام در اختیار معلمان قرار دهیم تا کسی در این میان شرکت‌داری نکند.

وی افزود: آموزش و پرورش هر کار اقتصادی که انجام دهد وبال گردنش می‌شود و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز نمونه‌ای از همین کارها بوده است که وقتی در بورس واگذار شود مشکلات آن نیز حل خواهد شد.

* انعقاد قرارداد از سوی رئیس آموزش و پرورش با مربی پیش‌دبستانی تخلف قانونی است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی مقطع پیش‌دبستانی در نظام آموزش و پرورش، گفت: پیش‌دبستانی‌ها غیردولتی هستند که باید مدیریت و نظارت شوند و اگر رئیس آموزش و پرورش شهرستان با مربیان آنها قرارداد ببندد، تخلف قانونی است و به جای آن مدیر مدرسه باید قرارداد ببندد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه با وزیر علوم درباره مشکل اختصاص ساختمان مدارس به آموزشکده‌های فنی صحبت کرده‌ایم و این مشکل در حال رفع شدن است، اظهار داشت: تعطیلی روزهای پنجشنبه ادارات آموزش و پرورش به دست ما نیست و در اختیار هیئت دولت است.

* پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان تا پیش از ماه رمضان

وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به مشکل تغییر در پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان فرهنگی گفت: این انتقاد درست است و ما نیز به دنبال آن هستیم که پاداش فرهنگیان را در همان زمان بازنشستگی آنها پرداخت کنیم و پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که باقی مانده‌اند نیز تا یک الی ۲ روز قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود.

به گزارش توانا، بیست‌وهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که از سه‌شنبه ۴ مرداد ماه آغاز شده بود، عصر امروز پس از ۳ روز نشست کاری و تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی برای بررسی مهمترین مسائل و چالش‌های نظام آموزش و پرورش با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و قرائت بیانیه به کار خود خاتمه داد.

رئيس جمهور، رئيس مجلس، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، وزراي اطلاعات و امور خارجه و رئيس رسانه ملي به همراه حجتالاسلام قرائتي ميهمانان ويژه اين همايش سه روزه بودند.