فارس نوشت:

علیرضا افشار قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در نخستین جلسه هم‌اندیشی ملی فعالان ترویج فرهنگ حجاب و عفاف که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون بحث‌های زیادی در زمینه حجاب و عفاف شده است و باید این بحث‌ها به مرحله اجرا و عملی برسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور گفت: در تبیین راهکارهای حجاب و عفاف دست‌مان پر است و بیشتر نیاز به عملی کردن آنها داریم.

وی افزود: در تعریف حجاب و عفاف اختلاف‌نظرات زیادی وجود دارد اما امروزه نظر تمامی کارشناسان بر این است که در این راستا اقدامات فرهنگی اثربخش‌تر است.

افشار ادامه داد: متأسفانه اطلاع‌رسانی مطلوب از انجام فعالیت‌های نهادهای آموزشی و دانشگاهی در خصوص ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نداشته‌ایم از این‌رو این فعالیت‌ها را منعکس خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نباید در بحثحجاب سیاه‌نمایی کرد، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بحثحجاب و عفاف باید مباحثمختلفی در حوزه اجتماعی نظیر خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و طلاق، تهاجم فرهنگی، ماهواره و فضای مجازی مورد بحثو بررسی قرار گیرد تا بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف موفق‌تر عمل کنیم.

افشار افزود: خانواده مهمترین نهادی است که فرد در آن تربیت می‌شود از این ‌رو تحکیم و تعالی خانواده از بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری خواهد کرد به همین دلیل تمامی سازمان‌ها حتی تبلیغات شهری باید در راستای تحکیم و تعالی خانواده قدم بردارند.

وی آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهادی دانست که در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و تحکیم بنیان خانواده می‌تواند موثر باشد و تصریح کرد: آنچه که باید در راستای ترویج حجاب و عفاف باید به آن توجه کرد بحثحیا است چرا که قرآن نیز علاوه بر پوشش به حیا نیز اشاره می‌کند؛ رعایت حدود محرم و نامحرم در کشور ما علاوه بر مسئله شرعی، سنتی نیز است و به آن اهمیت زیادی داده می‌شود اما در دوران اصلاحات اباحه‌گری و لطمه زدن به حیا شدیدتر شد تا جایی که این مسئله بر فرهنگ عمومی ضربه وارد کرد از این رو باید نظام اسلامی در رأس برنامه‌های خود اصلاح اخلاق جامعه را مدنظر قرار دهد چرا که این مسئله بی‌تأثیر نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در ادامه این مطلب افزود: ‌ باید در مسئله اولویت دادن به موضوع حیا در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تلاش کنیم و برای تحقق این امر اقدامات تربیتی تحت آموزش مهارت‌های زندگی را شروع کنیم از این‌رو با یک موسسه تحقیقاتی در قم قراردادی بسته‌ایم که مهارت‌های زندگی برای نوآموزان طراحی شود و در آینده نیز اثرات مطلوب آن را می‌توان دید.

وی گفت: تشکل‌های صنفی و شبکه‌های اجتماعی که در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند باید ساماندهی شود ضمن اینکه درصدد هستیم با ایجاد یک شبکه اجتماعی در دانشگاه‌ها که ۲ هزار عضو خواهد داشت در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف قدم برداریم.

افشار با بیان اینکه ۷۵ موسسه فرهنگی در خصوص ترویج فرهنگ حجاب و عفاف شناسایی شده است، بیان داشت: موسسات دیگر می‌توانند بخشی از فعالیت‌های خود را به موضوع حجاب و عفاف اختصاص دهند و ما نیز باید از این موسسات حمایت لازم را به عمل می‌آوریم.

وی بیان داشت: از سوی هیئت دولت به بحث حجاب و عفاف توجه ویژهای شده است تا جایی که در سفرهای استانی به ازای آن اعتبار در اختیار مسئولان امر قرار داده خواهد شد تا طرحهای خود را به استانداری ارائه دهند و آن طرحها مورد حمایت قرار خواهد گرفت.