۷۰ درصد سوغات خراسان رضوی چینی است

به گزارش افکارنیوز، آفاق، محمدحسن واحدی در نشست ' کارگروه شورای عالی راهبردی کمیته مبدا تا مبدا ' در مشهد افزود: سالانه در خراسان رضوی پنج هزار میلیارد ریال سوغاتی توسط زائرین و مسافرین خریداری می شود.

وی گفت: ۷۰ درصد سوغاتیهای خریداری شده محصولات کشور چین هستند لذا اقتصاد زیارت، رفتار و امنیت زیارت باید تقویت شود.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: در این رستا با عنایت به طرح توسعه کمی و کیفی زیارت و لزوم فراهم نمودن بستر لازم برای خدمترسانی بهتر و منسجم تر به زائرین بارگاه منور امام رضا(ع) ' شورای عالی راهبردی طرح از مبدا تا مبدا ' در این استانداری با حضور دستگاههای اجرایی مرتبط نظیر سازمانهای حج و زیارت و میراثفرهنگی از این پس هر دو هفته یکبار تشکیل می شود.

وی در ادامه با اشاره به ورود روزانه ۸۰ رام قطار، ۸۰ پرواز و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به مشهد گفت: باید در مبادی ورودی این شهر خطوط قرمز حریم رضوی برای زائرین تعریف و تبیین گردد تا حرمت مشهد حفظ شود.

واحدی با تاکید بر اینکه توسعه خراسان رضوی باید از کریدور زیارت انجام شود افزود: هم اکنون مدیریت زائر در بخشهای مختلف دچار چالش است.

وی ادامه داد: برای رفع چالشهای حوزه زیارت و زائر مطالعه ' طرح توسعه کیفی و کمی زیارت امام رضا(ع) ' در دستور کار قرار گرفت که هم اینک در هفت حوزه در مرحله تحویل گیری از مشاور است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی ' طرح مبدا تا مبدا ' را طرحی نظام مند توصیف و بیان کرد: در این طرح برای امور مختلف زائر نظیر حمل و نقل، ارزاق، زیارت و اسکان مناسب و ارزان قیمت از مبدا حرکت تا مقصد و از مقصد تا مبدا برنامه ریزی می شود.

وی زیارت عارفانه، آسان و ارزان در قالب تورهای مسافرتی را چشم انداز طرح مبدا تا مبدا دانست و گفت: ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی با اثرگذاری در زندگی مردم چشم انداز اصلی حوزه زیارت است.

واحدی افزود: خدمت به زائرین مصداق بهترین عمل صالح است لذا باید زمینه لازم برای ایجاد تحول در زندگی زائر پس از زیارت امام رضا(ع) فراهم شود.

مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، سالانه پذیرای ۲۵ میلیون نفر زائر و مسافر داخلی و دو میلیون زائر و گردشگر خارجی است.