سرانجام قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان

به گزارشافکارنیوز،قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان با بیمه آتیه سازان حافظ ۳۱ اردیبهشت به اتمام رسید.

از چند وقت گذشته در رابطه با قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان در سال جدید اخبار مختلفی اعلام می‌شد. آموزش و پرورش در ماه‌های پایانی سال گذشته از ارائه چهار بسته بیمه‌ای جدید به فرهنگیان خبر داد که جزییات این بسته‌های بیمه‌ای به مدارس تمام کشور ارسال و به نظرخواهی از فرهنگیان گذاشته شد.

** محتوای بسته‌های بیمه‌ای چه بود؟


بسته شماره یک نرخ بیمه ماهانه توسط شرکت بیمه‌گر مبلغ۵۳۰ هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود. در این بسته هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیکی، ویزیت، فرانشیز دارو، هزینه‌های اروتز و پروتز و هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ)، عینک و لنز تا سقف ۱۰میلیون ریال، عیوب انکساری برای هرچشم تا سقف ۳میلیون ریال است.

بسته شماره دو: نرخ بیمه ماهانه توسط شرکت بیمه‌گر مبلغ ۳۸۰هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود. در این بسته هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیک، ویزیت، فرانشیز دارو، هزینه‌های اروتز و پروتزو، هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ) تا سقف ۱۰میلیون ریال، ‌ عینک و لنز تا سقف ۵۰۰۰۰۰ ریال، ‌ عیوب انکساری برای هرچشم تا سقف ۳میلیون ریال است.

بسته شماره سه: نرخ بسته شماره سه مبلغ ۲۳۰هزار ریال با احتمال ۱۰تا۱۵درصد افزایش است که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن سهم دستگاه و مابقی توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود. در بسته شماره سه، هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های نازایی، پاراکلینیکی، هزینه‌های اروتز و پروتزو، هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و هزینه‌های زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ) تا سقف ۱۰میلیون ریال است. در این بسته هزینه‌های جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری(بستری) و تهیه اعضای طبیعی پیوندی بدون سقف و زایمان شامل(طبیعی، سزارین و کورتاژ) تا سقف ۱۰میلیون ریال است.

بسته شماره چهار: تعهدات هزینه‌های بیمارستانی شامل جراحی‌های تخصصی و درمان‌ طبی و سایر اعمال جراحی بدون سقف است، زایمان(طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی و تخلیه‌ای) نیز تا سقف ۱۰میلیون ریال است. هزینه‌های نازایی و ناباروری(هزینه‌های تشخیص و دارو و درمان) و هزینه‌های تهیه اعضای طبیعی پیوندی با تأیید انجمن‌های مربوطه بدون سقف است. نرخ حق بیمه ماهانه بسته شماره دو برای هر نفر توسط شرکت‌های بیمه‌گر ۱۸۰هزار ریال(با احتمال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یا کاهش) تخمین زده می‌شود که مبلغ ۱۳۰هزار ریال آن به‌عنوان سهم دستگاه تأمین و پرداخت خواهد شد و مابقی باید توسط بیمه‌شدگان پرداخت شود.

** بیشترین استقبال فرهنگیان از بسته شماره دو و سه


طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش وپرورش بسته شماره دو و سه بیشترین اقبال را از سوی فرهنگیان داشته‌اند.

آنگونه که سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش عنوان می‌کند: ‌ دو بسته بیمه‌ای شماره دو و سه بیشتر مورد اقبال فرهنگیان قرار گرفته و نهایی شده است در بسته شماره ۲، خدماتی که در سال گذشته توسط بیمه طلایی به فرهنگیان ارائه می‌شد، مدنظر قرار گرفته است و در بسته شماره ۳ ویزیت و داروهای ارزانقیمت پیش‌بینی نشده است.

وی ادامه می‌دهد: حق بیمه در بسته شماره ۲ معادل ۳۰ هزار تومان است که ۱۵ هزار تومان آن توسط بیمه‌شده و ۱۵ هزار تومان توسط دولت پرداخت می‌شود و در بسته شماره ۳ حق بیمه معادل ۲۵ هزار تومان است که ۱۵ هزار تومان آن توسط دولت و ۱۰ هزار تومان توسط بیمه شده پرداخت می‌شود. توصیه ما به فرهنگیان انتخاب بسته شماره ۳ است چرا که بیمه پایه توسعه بسیار خوبی را داشته و ویزیت و داروهای ارزان‌قیمت از طریق بیمه پایه عرضه می‌شود. به همین دلیل به فرهنگیان توصیه می‌کنیم تا بسته شماره ۳ را انتخاب کنند که سهم بیمه شده کم‌تر از بسته شماره ۲ است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که شرکت بیمه‌گذار بیمه طلایی فرهنگیان کدام شرکت است، می‌گوید: امسال برای افزایش کیفیت کار در بحثبیمه طلایی فرهنگیان به روش صندوقی عمل خواهیم کرد. در روش صندوقی ما ریسک بیمه را می‌پذیریم تا کیفیت بیمه افزایش یابد. بنابراین مشکلاتی که در سال گذشته از سوی فرهنگیان در خصوص کمبود مراکز درمانی یا تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمان مطرح می‌شد، به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. در روش صندوقی دیگر شرکت بیمه‌گذار چندان تفاوتی نمی‌کند چرا که شرکت بیمه حق‌العملی را از ما دریافت می‌کند و با بت آن اسناد پزشکی را رسیدگی کرده و هزینه بیمه شده را پرداخت می‌کند.

** قراداد بیمه طلایی تمدید شد؟


از سوی دیگر اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص سهم پرداختی از سوی دولت و فرهنگیان در بیمه طلایی فرهنگیان اظهار می‌کند: ‌ در حال تلاش برای به حداقل رساندن سهم فرهنگیان در دو بسته پیشنهادی موجود هستیم به گونه‌ای که در یکی از این بسته‌ها سهم فرهنگیان ۱۰ هزار تومان و در بسته دیگر سهم فرهنگیان ۱۵ هزار تومان است. سهم دولت نیز بستگی دارد به میزان خدماتی که شرکت‌‌های بیمه ارائه می‌دهند که حداقل ۱۵ هزار تومان به ازای هر فرد فرهنگی است.

همچنین طبق اعلام مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیمه طلایی فرهنگیان تا آخر شهریور ماه با بیمه آتیه‌سازان حافظ تمدید شد و از اول مهر ماه بر اساس برنامه جدیدی که در حال برنامه‌ریزی است، انجام می‌شود این در حالی است که مرتضی ادیانی مدیر عامل بیمه آتیه سازان حافظ در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص پایان قرارداد بیمه آتیه‌سازان حافظ با آموزش و پرورش برای خدمات بیمه تکمیلی می‌گوید: این قرارداد یکساله بوده و تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت سال جاری اعتبار داشت که به پایان رسید. جلسات ما با آموزش و پروش برای تمدید قرارداد، قیمت تمام‌شده خدمات و نوع قرارداد به صورت صندوقی یا سرانه‌ای ادامه دارد اما قرارداد هنوز تمدید نشده است و احتمالا تا روز اواسط هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود.

وی می‌افزاید: ‌در حال حاضر پیشنهاد تفاهم‌نامه ۱۶ ماهه‌ برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی به آموزش و پرورش وجود دارد که تا پایان شهریور سال آینده ادامه پیدا کند ضمن اینکه با توجه به ادامه جلسات نمی‌توان در مورد افزایش قیمت خدمات نیز حرفی زد.

طبق برخی از اخبار، رایزنی‌ها با سه شرکت بیمه ایران، آتیه سازان حافظ و بیمه معلم برای انعقاد قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان انجام شده است اما طبق بررسی‌های خبرنگار تسنیم، احتمال انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان با بیمه آتیه سازان حافظ و به روش صندوقی بالاست.

بیمه طلایی فرهنگیان که با هدف ارائه خدمات ویژه به فرهنگیان در بحثدرمان پابه عرصه وجود گذاشت در طول پنج سال گذشته نتوانسته خدمات خاصی را در عرصه بهداشت و درمان به فرهنگیان ارائه کند.

در حالیکه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش از طرحهای مفصل این وزارتخانه در عرصه بهداشت و درمان معلمان خبر میدهد به نظر میرسد در مرحله نخست رسیدگی به وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان و ارائه خدمات قابل قبول توسط این بیمه خواسته اصلی فرهنگیان باشد.