صرفه جویی در بخش شرب خانگی فایده ای ندارد

گروه اجتماعی- برخی کارشناسان سیاست های غلط بهره برداری از منابع آب و بعضی دیگر مصرف بی رویه را عامل اصلی کمبود آب در کنار کاهش نزولات جوی می دانند و بر این باورند که شهروندان باید به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند.

یک کارشناس محیط زیست درباره میزان نزولات جوی در کشور به خبرنگارافکارنیوزگفت: از نظر جغرافیایی کشورمان در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده این در حالی است که مجموع میزان بارش ها در ایران برابر با ۴۲۰ میلیارد متر مکعب است که به نسبت کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه، عراق و… اصلا کم نیست اما متاسفانه ما تنها قادر به بهره برداری از ۹۰میلیارد متر مکعب از این بارش ها هستیم.

دکتر اسماعیل کهرم افزود: بیشتر این آب ها یا به هدر می روند و یا در جایی مانند وسط کویر که امکان هیچ گونه بهره برداری ندارد، بارش باران و برف اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: در کنار این موارد متاسفانه در سال های گذشته اقدام به ساخت سدهایی کرده ایم که در واقع بیش از ظرفیت رودخانه ها و دریاچه های کشور بوده و سبب شده اند تا دریاچه ای مانند ارومیه خشک شود.

وی توضیح داد: سالانه ۳۰میلیارد متر مکعب آب در پشت این سدها تبخیر می شوند و آن را از دست می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه مدیریت منایع آبی با مشکلات جدی مواجه هستیم در حالی که با مدیریت صحیح و کارشناسی شده و همچنین عقل سلیم می توانیم با همین میزان آب به راحتی زندگی کنیم.

وی درباره نقش بخش خانگی و سهم آب شرب در میزان مصرف آب در کشور گفت: ۹۳ تا ۹۴ درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود و در کنار آن ۳ تا ۴درصد به بخش صنعت و ۲ تا ۳درصد به بخش شرب اختصاص می یابد، بنابراین آنهایی که می گویند اگر در بخش شرب صرفه جویی شود به حتم مشکل کم آبی کشور حل می شود، مسیر را اشتباهی می روند.

وی تاکید کرد: در صرفه جویی منابع آبی در بخش خانگی و… اصلا شکی نیست اما باید از دوستان کارشناس پرسید نقش ۲-۳ درصد سهم این بخش در مقایسه با ۹۴درصد بخش کشاورزی در بروز کم آبی چیست؟

کهرم بیان کرد: صرفه جویی در بخش خانگی و آب شرب به تنهایی فایده ای ندارد بلکه باید سیستم آبیاری کشاورزی را به سیستم های قطره های، بارانی و… تغییر داد زیرا هنوز قسمت عمده ای از اراضی کشاورزی با شیوه سنتی آبیاری می شوند بنابراین دولت باید برای تغییر و ساماندهی شیوه آبیاری این بخش اقدامات فوری و جدی انجام دهد.

وی اظهار داشت: بر اساس اظهارات کارشناسان کشاورزی سالانه ۲۷۰ تا ۲۸۰میلیون متر مکعب آب صرف کاشت محصولی مانند هندوانه می شود که با پایین ترین قیمت در بازار مصرف داخلی و خارجی صرف می شود بنابراین با تغییر الگوی کشاورزی و ساماندهی آن باید از کاشت چنین محصولاتی پرهیز کرد.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: با کاشت چنین محصولاتی در واقع به اقتصاد لطمات جبران ناپذیر می زنیم زیرا منابع آبی فراوانی را هدر می دهیم در حالی که میزان بهره وری محصولات بسیار پایین است.