فرار گردشگران از کره جنوبی

به گزارشافکارنیوز،در شرایطی که صنعت گردشگری کره جنوبی در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و این کشور به یکی از مقاصد برتر گردشگری درمانی جهان نیز تبدیل شده بود، افزایش مبتلایان به ویروس مرگبار مرس گردشگران را کره جنوبی فراری داده است.

برطبق اعلام مقامات بهداشتی کره جنوبی تعداد کسانی که به علت ابتلا به ویروس مرس جان خود را در این کشور از دست داده اند به ۲۸ تن رسیده و تاکنون صدها تن نیز به این ویروس مرگبار آلوده شده اند.

ویروس مرس در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بویژه عربستان سعودی شیوع دارد و عامل نخستین مورد آلودگی در کره جنوبی نیز بازرگانی بود که به تازگی از عربستان بازگشته بود که از آن زمان تاکنون مقامات این کشور ضد عفونی اماکن عمومی را آغاز کرده اند.

در این شرایط تاکنون هزاران گردشگر از نقاط مختلف جهان، بویژه چین برنامه سفر خود را به کره جنوبی لغو کرده اند که تداوم این روند می تواند صدمات جبران ناپذیری را به صنعت گردشگری و بویژه گردشگری درمانی کره جنوبی وارد کند.

کره‌ جنوبی در سال ۲۰۰۰ تنها یک میلیارد دلار از محل گردشگر درمانی درآمد داشت که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ میلیارد دلار رسید و سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد به آن افزوده می‌ شود.

دولت کره ‌جنوبی سالانه میلیون دلار صرف ارتقای گردشگری درمانی در این کشور می کند و برای جذب حدود ۶۰۰ هزار گردشگران درمانی در سال جاری میلادی و یک میلیون گردشگر درمانی در سال ۲۰۲۰ هدفگذاری کرده، این در حالیست که کره جنوبی در سال گذشته میلادی میزبان حدود ۴۰۰ هزار گردشگر درمانی بود که بیشتر آنها چینی بوده و برای جراحی زیبایی راهی این کشور شده بودند، البته دولت کره‌ جنوبی برای جذب گردشگران درمانی از کشورهایی مثل هند، ترکیه، اندونزی، قبرس و چند کشور آفریقایی و عربی که تنها نیمی از جمعیت آنها تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند نیز برنامه ریزی ویژه ای کرده است.

در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی از سوی کشورهای آسیایی برای توسعه بیشتر گردشگری درمانی صورت گرفته که علت اصلی آن سود بالای این گونه جدید از صنعت گردشگری بدلیل صرف مبالغ هنگفت توسط گردشگران و زمان طولانی اقامت آنها در کشور مقصد است که این در میان روز به روز به تعداد گردشگران درمانی کشورهای آسیایی از آمریکا، کانادا، ‌ استرالیا‌ و چند کشور اروپای غربی که هزینه اعمال حراجی و بویژه اعمال جراحی زیبایی در آنها بسیار بالاست، افزوده می شود.

در این راستا دولت کره‌ جنوبی از سالها قبل اقدام به تاسیس چند شهرک گردشگری درمانی در حومه‌ شهر سئول، پایتخت این کشور‌ کرده که در آنها علاوه بر جراحیهای زیبایی، خدمات دیگر گردشگری درمانی از جمله طب شرقی‌، مراقبتهای پوستی، مصرف غذاهای گیاهی با خاصیت دارویی، دندانپزشکی و یوگا به گردشگران ارائه می ‌شوند.

صنعت گردشگری کره جنوبی در طی سالهای اخیر همواره در مسیر رشد قرار داشته که حاصل آن رسیدن از رقم یک میلیون گردشگر در سال ۱۹۷۸ به پنج میلیون گردشگر در سال ۲۰۰۰، هفت میلیون گردشگر در سال ۲۰۰۷ و ۱۱ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۲ بوده که در این میان ‏برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۵ نیز هدفگذاری شده است.