نمی توانیم قیمتها را افزایش ندهیم
گروه اجتماعی -

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران درباره افزایش ۱۰درصدی برخی از فرآورده های لبنی بنا به اظهار وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

شرکت های تولید کننده لبنیات توان خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان را ندارند.

به گزارشافکارنیوز، محمد فربد با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس قانون تجارت و مصوبات آن اقدام به خرید شیر خام می کنیم و دولت نمی تواند بدون تایید در سازمان های مربوط اقدام به تعیین قیمت کند.

وی افزود: اگر قرارباشد شیر خام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان خریداری کنیم بار مالی یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی به صنایع لبنی کشور تحمیل می شود در حالی که حاشیه سود این صنعت برابر ۳درصد است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود ۶ شرکت حاضر در بورس، در سال ۹۳ حاشیه سود بازار صنایع لبنی ۳درصد بوده در حالی که حاشیه سود قانونی ما باید ۱۷درصد باشد.

وی تاکید کرد: صنایع لبنی به هیچ وجه توان تحمل بار مالی ناشی از خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان را ندارند و این مساله را در جلسات برگزار شده میان فعالان این بخش و مسوولان دولتی در سازمان حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان مطرح کرده ایم.

وی بیان کرد: ما نیز مانند سایر هموطنان اطلاع داریم که دولت به دلیل مشکلات اقتصادی که به کشور تحمیل شده، توان پرداخت بسیاری از معوقات، یارانه و… را به بخش تولید و صنعت ندارد اما باید گفت صنایع لبنی در حال گذاران روزهای بسیار سختی است و نمی تواند در این راه دولت را با خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰تومان یاری کند.

فربد عنوان کرد: اگر امکان همرامی وجود داشت، فعالان این صنعت به حتم دولت را یاری می کردند.

وی ادامه داد: بر اساس تجارب در سال های مختلف باید گفت، هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی در کوتاه مدت منجر به کاهش خرید از سوی مصرف کنندگان می شود و این کار در واقع عکس العمل منفی مردم در برابر افزایش قیمت هاست و مدت زمان لازم است تا میزان خرید به وضع عادی بازگردد.

وی درباره افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: صنایع لبنی خود را متعهد کرده تا پایان ماه رمضان هیچ گونه افزایش قیمتی در محصولات اعمال نکند اما در پایان این ماه افزایش قیمت با توجه به بالا رفتن دستمزدها، سوخت و حامل های انرژی، تعرفه های گمرکی، هزینه های حمل و نقل و… اجتناب ناپذیر است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی بیان کرد: پیشنهاد خود را با توجه به این موارد اعلام کرده ایم که امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده، احتمال افزایش ۶درصدی قیمت محصولات لبنی وجود دارد که اگر قرار باشد شرکت ها شیر را به قیمت ۱۴۴۰ تومان خریداری کنند یک باره قیمت این محصولات ۱۶درصد افزایش خواهد یافت که از توان مصرف کننده خارج است و به حتم منجر به کاهش سرانه مصرف می شود.

وی اظهار داشت: سرانه مصرف فعلی انواع محصولات لبنی بر پایه شیر در کشور ۸۰کیلوگرم است که اگر میانگین خانوار ۴نفره را در نظر بگیریم میران مصرف سالانه برابر با ۳۲۰کیلوگرم می شود.

وی توضیح داد: اکنون شیر به قیمت ۱۲۵۰تومان از دامدار خریداری می شود و تا به دست مصرف کننده برسد مشمول هزینه های فرآوری، سود کارخانه، بسته بندی، حمل و نقل، سود مغازه دار می شود که قیمت نهایی هرکیلو برای مصرف کننده ۲ برابر شده و یا به عبارت دیگر کیلویی ۲۵۰۰تومان می شود.

وی تشیرح کرد: اگر ۳۲۰کیلو را در ۲۵۰۰تومان ضرب کنیم هر خانوار ۴نفره سالانه باید ۸۰۰هزار تومان بابت خرید و مصرف محصولات لبنی با قیمت های فعلی هزینه کند که ماهانه ۷۰هزار تومان می شود حال اگر قرار باشد ۱۶درصد به قیمت ها افزوده شود به هزینه خانوار نیز افزوده خواهد شد.

وی درباره سرانه مصرف محصولات لبنی بر اساس استانداردهای جهانی گفت: در دنیا سالانه ۱۶۰ تا ۱۶۵ کیلو گرم محصولات لبنی برپایه شیر مصرف می شود حالی که سرانه مصرف این گونه محصولات در کشورمان نصف دنیاست.

گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن در مورد حمایت از لبنیات و تعیین قیمت گفت: قیمت لبنیات و به ویژه شیر برای دولت بسیار مهم است که علاقه‌مند به حمایت از آن هستیم. اما از طرفی دولت می‌تواند یارانه پرداخت کند و از سوی دیگر دامداران نیز به حمایت نیاز دارند. در سال گذشته در ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام در نظر گرفته شد.

نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که تنها سه ماه از سال یارانه به دامداران داده شد، اظهار داشت: دولت امکان پرداخت یارانه را در ماه‌های دیگر نداشت و از سوی دیگر کارخانه‌ها نمی‌توانستند شیر خام را به قیمت مدنظر بخرند؛ لذا دولت در سال جاری به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به این‌که نمی‌توان
۷:۲۶: ۴۶ AM
یارانه پرداخت کرد؛ بنابراین ناچارا دولت تایید کرد قیمت سه قلم لبنیات شامل شیر معمولی، ماست معمولی و پنیر فتا ۱۰ درصد افزوده شود. این کار برای این انجام می‌شود که دامداران ضرر نکنند و کارخانه‌ها پاسخگوی افزایش هزینه باشند.

وی در مورد زمان افزایش ۱۰ درصدی قیمت این سه قلم لبینات بیان کرد: به همین زودی این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح و بررسی میشود.