به گزارشافکارنیوز،دکتر سیامک حیدرزاده متخصص میکروبیولوژی پزشکی و اپیدمیولوژی بیماری‌ها بیان کرد: از جمله بیماری های شایع در این فصل را می‌توان به گرمازدگی، آفتاب سوختگی، جوش‌ها، مسمومیت های غذایی و بیماری‌های منتقله از حشرات اشاره کرد که عوامل محیطی میکروارگانیسم های مختلف از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها و بروز این بیماری ها دخیل اند.

وی در پاسخ به شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد در این فصل به مراکز درمانی گفت: مشکلات گوارشی از جمله، اسهال و مسمومیت های غذایی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به مراکز درمانی است که عامل بروز این مشکلات ورود میکروارگانیسم‌ها از طریق غذا به دهان است که منجر به عفونت های دستگاه گوارشی می‌شود و معمولا به صورت اسهال، درد شکم، تهوع، ضعف و بی‌حالی خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از عفونت های دستگاه گوارش می‌توان به عفونت سالمونلا، وبا و ویروس نورواک که عامل اسهال در تابستان می‌باشد، اشاره کرد.

حیدرزاده افزود: از دیگر بیماری‌های این فصل حصبه است که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود که بعد از ۱۴-۱۰ روز دوره‌ی کمون علائمی مانند تب، بی‌حالی، سردرد، یبوست، کاهش ضربانات قلب و درد عضلات(میالژی) در فرد نمایان می‌شود.

وی از دیگر مشکلات این فصل به ناراحتی‌های ناشی از گزش حشرات اشاره کرد که خصوصا در کودکان بسیار آزاردهنده است و می‌توان با استفاده از پمادهای ضد التهاب سوزش و خارش آنها را کاهش داد.

این متخصص در ادامه بیان کرد: یکی از بیماری‌های شایع این فصل بیماری پای ورزشکاران است که در این بیماری به دلیل قرارگرفتن طولانی مدت پا درون کفش ایجاد می‌شود.

وی افزود: گرمازدگی و آفتاب سوختگی نیز در این فصل بسیار شایع است که می‌توان با کاهش ساعات حضور در خارج از خانه و استفاده از کرم های ضد آفتاب از بروز آنها جلوگیری کرد.

وی در پایان به افراد توصیه کرد: برای جلوگیری ار ابتلا به این بیماری ها از مصرف غذا در مکانهای غیربهداشتی خودداری کنند و حدالامکان در خارج از خانه از آبهای بسته بندی استفاده کنند.