به گزارشافکارنیوز،به گفته پژوهشگران اگرچه پوست عضوی از بدن است که بیشتر از سایر اعضا در دسترس است، با این حال ترکیب پیچیده آن شامل سلول های پوست، میکروب ها و عوارض جانبی حاصل از مصرف محصولات شیمیایی بهداشتی و آرایشی، به وضوح بررسی نشده و درک چندانی از آن وجود ندارد.

برای روشن شدن این موضوع، پژوهشگران از نقشه‌برداری سه بعدی پوست استفاده کردند. به این منظور، از یک مرد و یک زن خواسته شد تا به مدت سه روز هیچ گونه محصول آرایشی یا بهداشتی استفاده نکرده و دوش هم نگیرند.

با استفاده از گوش پاک کن، نمونه پوست هر شرکت ‌کننده تهیه شد و از طریق فناوری مولکولی پیشرفته تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر منتقل کرده و یک نمودار سه بعدی توپوگرافی از آن تهیه کردند. این نمودار نشان داد روی پوست انواع میکروب و آثار شیمیایی حاصل از محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مولکول های پوست وجود دارد.

۸ درصد از محتوای به دست آمده را پسماندهای محصولات آرایشی و مواد تشکیل دهنده آنها در دراز مدت و آثار به جا مانده از محصولاتی مانند شامپو و کرم ضد آفتاب تشکیل می‌داد.

فراوانی این مواد روی پوست ممکن است روی ترکیب و تعداد میکروب های روی پوست اثر بگذارد.

دکتر بردلی فورد، استادیار پاتولوژی دانشگاه ایووا، در این باره می گوید: ما با ساتفاده از نتایج می توانیم به نحوه کنترل این پماندها در زمینه بروز آلرژی ها و آسم پی ببریم.