به گزارشافکارنیوز،علی مهربان در جشن گلریزان که به‌ منظور آزادی زندانیان جرائم غیر عمد از سوی انجمن حمایت از زندانیان ورامین و ستاد دیه استان تهران برگزار شد اظهار کرد: بنا بر روایات اهل بهشت کسانی هستند که دارای دست بخشنده هستند و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای بخشندگی و نیکی کردن به مردم و نیازمندان است و این فرصت در ماه‌های دیگر فراهم نیست.

وی گفت: متاسفانه بخشی از زندانیان کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که به واسطه یک سهو و یک خطای غیرعمد در زندان به سر می‌برند و آزادی این افراد نیازمند کمک خیرین است.

معاون ستاد دیه کشور تاکید کرد: خوشبختانه قوه قضاییه همکاری مناسبی با ستاد دیه کشور برای رفع مشکلات حقوقی این دسته از زندانیان دارد و ستاد دیه نیز برای اصلاح قوانین و پیشگیری از ورود زندانیان جرایم غیرعمد گام‌های مهمی برداشته است.

وی با اشاره به اقدامات ستاد دیه کشور در سال ۹۳ گفت: در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد تومان از سوی خیرین برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد جمع‌آوری شد که از این میزان فقط ۳ میلیارد تومان مربوط به کمک‌های مردمی از طریق دستگاه‌های خود پرداز چهار بانک کشور بوده است.

مهربان تصریح کرد: سال گذشته ۱۸۳ جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شد که بیش از ۳۲ میلیارد تومان نیز در این مراسمات از سوی خیرین پرداخت شد تا در مجموع به آزادی ۸ هزار و ۴۹۸ نفر از زندانیان غیرعمد کمک شود.

وی بیان داشت: جمع بدهکاری‌های مالی این تعداد که شامل مهریه، دیه و بدهکاری مالی است بیش از ۷۲۸ میلیارد تومان بود که بیش از ۴۲۵ میلیارد این مبلغ از طرف شاکیان با رضایت حل و فصل شده است.

معاون ستاد دیه کشور در پایان به زندانیان عدم پرداخت مهریه اشاره کرد و افزود: متاسفانه زوج‌های جوان و خانواده‌های آن‌ها در هنگام ازدواج دقت لازم را ندارد و انتظار داریم در حوزه مهریه بزرگان و ریش سفیدان با وساطت مانع زندانی شدن افراد شوند.

در این مراسم با کمک مسئولان و روسای ادارات و خیرین شهرستان ورامین بیش از ۷۸ میلون تومان جمعآوری شد و تا ضمینه آزادی تعدای از زندانیان غیرعمد شهرستان ورامین فراهم شود.