سهم هر ایرانی از مصرف مواد نفتی

به گزارشافکارنیوز،محمد شاعری امروز در مراسم روز بدون نایلکس گفت: سهم هر ایرانی از مصرف مواد نفتی برای تولید وسایل پلاستیکی ۱۰ لیتر در سال است.

وی با اشاره به اینکه باید گرایش مردم را به مصرف مواد پلاستیکی کم کنیم گفت: باید اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم بیشتر از محصولات گیاهی استفاده کنند.

رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در تمام دنیا کارخانجاتی که مواد پلاستیکی مصرف می‌کنند مالیات بیشتری می‌دهند گفت: باید اقداماتی انجام دهیم تا مردم کمتر مواد پلاستیکی استفاده کنند و بیشتر موادی با پایه گیاهی استفاده کنند.

به گفته شاعری به دلیل اینکه تولید مواد پلاستیکی با پایه نفتی ارزان‌تر و راحت‌تر است در کشورمان بیشتر از این مواد استفاده می‌شود و کمتر به سمت تولید مواد گیاهی حرکت می‌کنند چرا که هم متریال مواد گیاهی کمتر و تولید آن هزینه‌برتر است.

وی اضافه کرد: تفکیک، بازیافت، دفع مناسب و بازچرخانی خوب از اقداماتی است که می توان انجام داد. هم اکنون کشور ژاپن نیز به تولید محصولات با پایه نفتی اقدام می کند اما از همان ابتدا کیسه های پلاستیکی تفکیک و بازیافت شده و به چرخه مصرف بازمی گردد.

شاعری ادامه داد: در کشورهایی نظیر چین، کانادا، امارات، بنگلادش و… کیسه های پلاستیکی به تدریج حذف می شود و این کشورها تجربه موفقی در این زمینه دارند.

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۳ هزار تن مواد پلاستیکی تجزیه پذیر داریم که ظرف ۶ ماه تجزیه می شود، گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی و کیسه های پلاستیکی در شهرداری تهران ممنوع شده و آموزش های لازم و چهره به چهره به شهروندان در مناطق ۲۲ گانه داده می شود.