شاکری: هواشناسی سیل و طوفان را پیش‌بینی نکرده بود

به گزارشافکارنیوز،اقبال شاکری با اشاره به اظهارات رئیس سازمان هواشناسی در رسانه ملی، اظهار داشت: بنده پیام‌هایی که سازمان هواشناسی برای سازمان مدیریت بحران و شهرداری فرستاده بود را بررسی کردم، این سازمان به هیچ عنوان وضعیت اضطراری، بحرانی، سیل و طوفان را اعلام نکرده بود.

وی افزود: شهرداری و سازمان مدیریت بحران از فهوای پیام این سازمان نیز یک شرایط معمولی را برداشت کرده بودند. البته بر حسب تجربه گذشته به نیروهای مربوطه خود اعلام آماده‌باش کرده بودند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان هواشناسی در اعلام وضعیت و پیش‌بینی هوا کوتاهی کرده و قصور داشته است، تصریح کرد: این سازمان سرعت باد را ۴۰ کیلومتر اعلام کرده در حالیکه سایت بین‌المللی هواشناسی سرعت باد را ۷۵ کیلومتر در ثانیه اعلام و از کلمه طوفان استفاده کرده است. در حالیکه سازمان هواشناسی در پیام خود به رگبار پراکنده اشاره کرده است و خبری از بحران، طوفان یا شدت باد در پیامشان وجود ندارد.

شاکری خاطر نشان کرد: رئیس سازمان هواشناسی شب گذشته اعلام کرد آنها اطلاعات را به این سایت بین‌المللی می‌دهند در حالیکه اطلاعات این سازمان نیز با اطلاعات درج شده در این سایت بین‌المللی مغایرت‌های بسیاری دارد. علاوه بر این سایت مذکور در فاصله ۱۰ روزه وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی می‌کند نه اینکه اطلاعات و پیش‌بینی‌های گذشته را جمع‌آوری و توزیع کند.

وی افزود: در این سایت بین‌المللی برای روزهای آینده از کلمه پیش‌بینی استفاده کرده و کلمه هیستوری برای اطلاعات روزهای گذشته است. چگونه یک سازمان غیر مسئول و حرفه‌ای توانسته این پیش‌بینی دقیق را داشته باشد و حتی اعلام کند قدرت دید طی ۳ ساعت از ۵ کیلومتر به ۱۰۰ متر تقلیل می‌یابد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حتی اگر اطلاعات کنونی این سایت را ملاک قرار دهیم با آنچه سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده فاصله زیادی وجود دارد گفت: وظیفه یک سازمان پیشرو در هر کشوری این است که همه منابع را چک کند و ریسک نکند. رئیس سازمان هواشناسی همچنین شب گذشته اعلام کرد فردی که به اطلاعات سایت هواشناسی بین‌المللی اشاره کرده تخصص نداشته و نباید اظهار نظر کند در حالیکه خواندن متون تخصص نمی‌خواهد و اصلا پیش‌بینی هوا چه ارتباطی به تخصص دارد، شما که متخصص بوده‌اید چکار کرده‌اید؟

شاکری خاطر نشان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس نیز از توضیحات سازمان هواشناسی قانع نشدند و کمیسیون عمران مجلس نیز گزارش سازمان هواشناسی را رد کرده و آن را قابل قبول ندانسته است. به نظر بنده سازمان مذکور قصور سنگینی داشته و باید عذرخواهی کند.

وی تصریح کرد: در حالیکه روز حادثه شهر و بسیاری از کارگاههای ساختمانی تعطیل بوده است ۸ داربست سقوط کرده و شاهد اتفاقات دیگری در شهر بودیم و اصلا این اخطار داده نشد که در مسیر رودخانهها اسکانی صورت نگیرد. اگر پیشبینی به درستی انجام میشد بسیاری از این حوادث رخ نمیداد.