مشکل اشتغال جوانان باطرح ولایجه حل نمی شود

به گزارشافکارخبر،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بیکاری جوانان گفت: مسئله اشتغال جوانان با طرح و لایحه حل نمی شود و باید در این زمینه تفکرات جامعه تغییر کند و روحیه کار جهادی در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به آمارسازی هایی که در گذشته درخصوص مشاغل کوتاه مدت صورت گرفته است، بیان کرد: این یک واقعیت است که ما از پتانسیل ها در حد مطلوب استفاده نکرده ایم و مسئله تحریم نیز شرایط را بغرنج کرده است.

افخمی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بیکاری برای متولدین دهه ۶۰ است، اظهار داشت: ما برای مدرسه و تحصیل این جمعیت فکر کردیم اما برنامه ای برای بعد از تحصیل و اشتغال آنها نداشتیم و به همین دلیل اکنون با بحران بیکاری مواجه شدیم.

وی با بیان ابنکه جمعبت دانشگاهی حاضر نیست کار سخت انجام دهد، تصریح کرد: این جمعیت به دنبال خالی شدن یک میز در یک اداره هستند و اکنون حتی حاضرند با حقوق اندک و در حد نیروی خدماتی فقط در یک اداره استخدام شوند، خانواده این جوانان نیز حاضرند هر کاری انجام دهند که فرزندشان کار سختی نداشته باشد. در حقیقت ما بیشتر از مشکل ظرفیت برای اشتغال مشکل بینش داریم.

افخمی همچنین درباره اشتغال بانوان با اشاره به اینکه در این حوزه نیز مشکل بینش وجود دارد، تصریح کرد: زنان به دنبال کار خارج از منزل هستند و با کار بیرون هزینه بیشتری را برای کارهای خانه که از عهده آن بر نمی آیند می پردازند. هیچ گاه زنی که در خارج از خانه کار می کند نمی تواند ۳ فرزند داشته باشد. به نظرم درباره اشتغال زنان نیز باید نگاه حاکم تغییر کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت قانون ۹ ماه مرخصی زایمان بانوان بیان کرد: دولت مشکلی با اجرای این قانون ندارد و اعلام کرده است که مشکلات موجود رفع شده و اخراج تعدادی از بانوان نیز کار اشتباهی بوده است که دیگر صورت نمی گیرد.

افخمی خاطر نشان کرد: اگر مواردی درباره نقض این قانون وجود داشته باشد ، فرد می تواند به مراجع قانونی مراجعه و موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ قابل پیگیری است چراکه اجرای این قانون یک امر بدیهی است.