تحصیل بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز در مدارس خیرساز

به گزارشافکارخبر،علی‌اکبر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دوره آموزشی بررسی جایگاه مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با رویکرد سند تحول بنیادین در مجتمع ولایت کمیته امداد امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. در سخنانی، اظهار داشت: در دولت یازدهم سیاست تقویت بخش غیردولتی و استفاده از توان و اقدامات بخش غیردولتی است.

وی ادامه داد: در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و همانطوری که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده است، سند تحول نظام آموزشی بنای برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است.

فانی افزود: امیدواریم در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ یعنی اجرای برنامه ششم توسعه شاهد توسعه بیشتر و حضور بالاتر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روح حاکم بر سند تحول کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی است، گفت: هرچند در سند ۱۳۱ راهکار و ذیل آنها برنامه دیده شده است اما روح حاکم کیفیت‌بخشی و توسعه عدالت آموزشی است و بخش غیر دولتی می‌تواند در کیفیت‌بخشی و توسعه عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت ایفای نقش کند.

وی با اشاره به سیاست‌های ۵ گانه آموزش و پرورش اضافه کرد: سیاستهای ۵ گانه آموزش و پرورش شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی است که جزء سیاستهای ۵ گانه دولت یازدهم در آموزش و پرورش است.

فانی تصریح کرد: توسعه مشارکت نه به عنوان یک حرکت پیش پا افتاده بلکه سیاست مدیریتی در آموزش و پرورش مطرح است و احساسمان این است که استفاده از سرمایه‌های ملی در اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و توسعه آموزشی و ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی یک تکلیف است.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: حق نداریم از سرمایه‌های ملی استفاده نکنیم و حضور بخش غیر دولتی در فرآیند تعلیم و تربیت در کنار بخش دولتی می‌تواند عامل ارتقاء و ارائه الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی گفت: مدارس غیر دولتی می‌تواند کمک کنند تا از سرمایه ملی بهره ببریم؛ سال گذشته از صندلی مدارس غیر دولتی برای عدالت آموزشی استفاده شد و امسال نیز براساس تبصره ۱۳ قانون و بودجه ادامه خواهد یافت.

فانی با بیان اینکه استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌تواند کمکی در فرایند تعلیم و تربیت باشد، افزود: تعداد قابل توجهی در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند و مدارس غیر دولتی به کمک به اشتغال نیز آمده‌اند که البته موانعی در پیش رو است که باید برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آموزش از راه دور، گفت: آموزش از راه دور به عنوان یک حرکت تکمیلی برای آموزش و پرورش منشأ اثر بوده است و امیدواریم در تقویت آموزش از راه دور و استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش، این امکان را به امکانات آموزش و پرورش سنتی اضافه کنیم.

وی یادآور شد: البته بعضی موسسین مدارس از راه دور بعضاً اشکالاتی در این فرایند ایجاد کرده‌اند که منجر به صدور رای در شورای عالی آموزش و پرورش شد که لازمه آن دقت موسسان است.

فانی با اشاره به قانون شوراها ادامه داد: قانون شوراها به عنوان یک قانون مترقی هنوز ظرفیت‌های فراوانی برای کار دارد و به همت استانداران دولت یازدهم و فرمانداران، شوراهای آموزش و پرورش از رونق بالایی برخوردار بوده‌اند و شاید هیچ زمانی اینطور نبوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت‌های فراوانی در مواد قانونی دارد که می‌تواند بسیاری از خلا‌ها را حل کند و ما از طریق شوراهای آموزش و پرورش توانسته‌ایم از امکانات شهرداری‌ها و سایر نهادها استفاده خوبی داشته باشیم.

وی گفت: در دولت یازدهم با عقد تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌های دولتی توانسته‌ایم منابع خوبی برای آموزش و پرورش جذب کنیم.

فانی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار کمک‌های زیادی به آموزش و پرورش داشته‌اند، افزود: بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می‌کنند یعنی یک پنجم کل دانش‌اموزان کشور و اینها ظرفیت‌هایی است که بخش غیر دولتی به امکانات آموزش و پرورش اضافه کرده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توسعه بخش غیردولتی به معنای نفی و نقض اصل ۳۰ قانون اساسی نیست بلکه کمک به آن است و بنده عرض می‌کنم در دولت یازدهم در راستای توسعه عدالت آموزشی و تحت پوشش بردن دانش‌آموزان، بیش از سایر دولت‌ها اقدام شده است و در سال گذشته ۱۱۰ مدرسه تک دانش‌آموزی داشتیم.

وی یادآور شد: ۴۸۰۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز بوده است و در پروژه جهانی آموزش برای همه، ایران یکی از کشورهای موفق در دنیاست و ادعا داریم تلاش ما برای اصل ۳۰ قانون اساسی به خوبی اجرا شده است.

فانی گفت: توسعه مشارکت و مدارس غیردولتی نه تنها مغایر اصل ۳۰ قانون اساسی نیست بلکه به کمک آن آمده است و سال گذشته از راه دور ۱۴۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دادیم که در دوره ابتدایی، متوسطه یک و دو و پیش‌دبستانی شاهد رشد تحت پوشش دانش‌اموزان بودیم.

وی ادامه داد: موسسان مدارس غیر دولتی برای ارتقای کیفیت مدارس کمک کنند چرا که بعضاً در برخی مدارس از کیفیت لازم برخوردار نیستند و انتظار داریم روز به روز شاهد کیفیت مدارس غیردولتی باشیم.

فانی با اشاره به قانون مدارس غیردولتی گفت: فرایند آن در مجلس دنبال شد و دولت تمدید آن را درخواست و کمیسیون آن را تصویب کرد و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و این در کمیسیون فرهنگی دولت در حال بررسی است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدارس خاص گفت: سیاست ما در محدود کردن مدارس خاص است و از سال گذشته شروع کرده‌ایم و تقویت مدارس عادی به بالطبع آن رسیدگی به مدارس غیر دولتی است.

وی در خصوص اینکه گفته شد مدیر مشارکتها به معاونت تبدیل شود، خاطرنشان کرد: البته این پیشنهاد را مطالعه بیشتری خواهیم کرد.