تجهیز ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی در سراسر کشور

به گزارشافکارخبر،سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با تبریک هفته دولت و میلاد حضرت امام رضا(ع)، ‌ اظهار داشت‌: مأموریت ما در ۴ بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش است و در این دو سال به همه آنها پرداخته‌ایم و اقدامات مؤثری در قالب طرح تحول سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه بهداشت و درمان نسبت به سایر حوزه‌ها موفق‌تر بوده است، تصریح کرد: درمان چشمگیرتر و سهل‌الوصول‌تر است و ما یک شبه پرداختی از جیب مردم را به جای ۳۷ درصد به ۶ درصد رسانده‌ایم، بنابراین طبیعی است که مردم متوجه اثر بهداشت و درمان نسبت به سایر بخش‌ها باشد.

هاشمی ادامه داد: ما به عدالت در سلامت نزدیک شده‌ایم، اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله داریم. اکنون نزدیک به ۴ هزار متخصص را در کشور توزیع کرده‌ایم که به‌طور صد درصد در اختیار مراکز دولتی هستند، مثلاً در زابل ۱۱ متخصص زنان داریم که ۳ نفر از آن‌ها فوق‌تخصص هستند.

وی اظهار داشت: ۲ هزار پزشک عمومی در کشور توزیع شده‌ است و نیاز به پزشک در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مرتفع و دسترسی به دارو و افزایش اقلام دارویی و مکمل‌های غذایی برای مادران باردار و فرزندان‌شان و واکسن‌های جدید بخشی از تلاش ما برای تحقق عدالت در سلامت است.

وزیر بهداشت با اظهار امیدواری برای افزایش تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی، گفت: وقتی بتوانیم در مراکز مختلف تعداد تخت‌ها را افزایش دهیم و نیاز به مراجعان به متخصصان را مرتفع، ‌ نظام ارجاع را برقرار و همه ایرانیان را، به یک نسبت در قالب بیمه‌ها حمایت کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم عدالت در سلامت اتفاق افتاده است.

وی درباره شاخص امید به زندگی، اظهار داشت: مطالعات قبلی نشان می‌دهد که سن امید به زندگی برای مردان ۷۳ و برای زنان ۷۴ سال است. هرچند این شاخص افزایش یافته، اما چشمگیر نیست.

هاشمی درباره کاهش هزینه‌های درمان و بیماران خاص، تصریح کرد: اکنون مراجعان در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در بخش بستری برای تهیه دارو، تجهیزات و اقدامات آزمایشگاهی نیاز به حضور در مراکز دیگر ندارند و در این بخش، سهم پرداختی مردم از ۳۷ درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته که این رقم برای روستائیان ۳ درصد و برای ساکنان شهرها ۶ درصد است.

وی ادامه داد: ما هزینه‌های سرپایی زیادی داریم و توسعه در این بخش با توجه به اعتبارات ما به سال آینده موکول شده است، هرچند بخشی از بیماری‌ها خاص نیستند، اما مرتبط با بیماری‌های خاص در نظر گرفته می‌شوند و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر باید این مهم را در بسته‌های بعدی قرار دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در هزینه‌های دندانپزشکی اتفاق خاصی نیفتاده است در برنامه «تیتر»، اظهار داشت: ‌ مصوبه شورای عالی بیمه در این خصوص ضعیف است. اکنون بیش از ۹۰ درصد خدمات دندانپزشکی مردم از بخش خصوصی دریافت می‌کنند و طبیعی است که این هزینه‌ها گران باشد. با بررسی که داشته‌ایم، ۴ درصد از هزینه‌های درمان ۵ دهک اول که درآمد کم یا خیلی کم دارند، ‌ مربوط به دندانپزشکی است. درحالی که ۵ دهک دوم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، ۲۰ درصد از هزینه‌های درمانی خود را صرف دندانپزشکی کرده‌اند.

وی افزود: برای این امر بسته‌ای تعریف شده است و با بیمه‌ها رایزنی کرده‌ایم که امیدواریم در ادامه طرح تحول نظام سلامت، به آن دست یابیم.

هاشمی ادامه داد: در حال تجهیز ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی در سراسر کشور هستیم که دریافتی آنها یک سوم بخش خصوصی است، هرچند که این کافی نیست و باید بیمه توانمند در این بخش تعریف شود.

وزیر بهداشت ضمن ابراز رضایت از وضعیت موجود، گفت: از رئیس جمهور و وزرا ممنونم، زیرا طرح تحول نظام سلامت در روزهای بی‌پولی دولت است. بودجه‌ای که به ما تحویل شده، کم‌تر از دو ماه پول یارانه در سال است.

وی گفت: ۵۷۰ بیمارستان، ۲۰ هزار خانه بهداشت، ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز بهداشتی و ۴۶۰ هزار پرسنل داریم که درگیر اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند.

هاشمی درباره اصلاح تعرفه‌ها اظهار داشت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که نسخه واحدی در زمینه تعرفه‌ها نوشته‌ایم، اما باید منافع ملی و مصالح عمومی را در نظر بگیریم. همه باید کمک کنند تا این راه را برویم و این بار برداشته شود. در موضوع تعرفه‌ها تهمت ناروایی زده شده است. سال‌ها بود تعرفه‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی افزود: ‌ در پزشکی همه چیز دولتی است و تعرفه‌ها را باید هیأت وزیران تصویب کند. قبل از این دولت، ۴ سال بود که در تعرفه جراحی تغییراتی نداشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تعرفه‌گذاری موجب آرامش در حوزه پزشکی شده است، هرچند جامعه پزشکی را به‌علت دریافت‌ها سرزنش کرده‌ایم، اما هیچ وقت به‌علت آن نپرداخته‌ایم. به نظر می‌رسد بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد تا تعرفه‌ها به رقم واقعی خود برسند.

وی افزود: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها که به وزارت داده می‌شود هم نمی‌تواند صرف خرید ساختمان شود. کارکنان وزارت بهداشت، کارمندان دولت هستند و کارانه و کمک‌هزینه‌ای که به آنها داده می‌شود بستگی به منابع دارد.

هاشمی اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ارتقاء هتلینگ که فضای فیزیکی درمانی است، صرفه کرده‌ایم. ۷۰۰ میلیارد تومان نیز تجهیزات تشخیصی و عمدتاً برای اتاق عمل توزیع شده است.

وی درخصوص توسعه اروژانس‌ها تصریح کرد: رقم قابل توجهی را برای ارتقای اورژانس‌ها اختصاص داده‌ایم هرچند متأسفیم تخت‌های بستری قابل گسترش نیست؛ چراکه طبق قوانین بیمار باید ظرف ۶ ساعت از اورژانس تخلیه شود.

وزیر بهداشت گفت: امسال در همه بیمارستان‌های کشور بین ۲۰۰ تا هزار متر به فضای اورژانس اضافه می‌شود و متخصصان اورژانس و پرستار ویژه نیز به تعداد قابل توجهی توزیع خواهد شد.

هاشمی درباره افزایش کیفیت خدمات ویزیت اظهار داشت: نرخ بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است. اکنون ویزیت پزشک در مراکز خصوصی ۳۷ هزار تومان است درحالی که افراد در مراجعه به مراکز دولتی ۳ هزار تومان پرداخت می‌کنند. طی یک سال گذشته ۳۵ میلیون نفر ویزیت از طریق ۶۰۰ کلینیک ویژه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده هزینه‌های درمانی از ۳ مسیر حق بیمه مردم، منابع عمومی و عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان تأمین می‌شود، اظهار داشت: عوارض به کالاهای آسیب‌رسان مانند دخانیات، نوشابه، روغن، نمک و شکر می‌تواند به ما در تأمین هزینه‌های درمانی کمک کند. به‌عنوان مثال هزینه عوارض مواد دخانی ۱۱ هزار میلیارد می‌شود.

هاشمی افزود: با بودجه‌ای که در دست داریم به نظر می‌رسد امسال ۳۰۰ میلیارد اضافه هزینه‌ داشته‌ باشیم، بنابراین باید برای بیمه‌ها منابع پایدار و منطقی تعریف کنیم.

وزیر بهداشت پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی توسط سازمان‌های بیمه‌گر را در جهت توسعه خدمات درمانی عنوان کرد و گفت: طبق قانون بیمه باید در پایان هر ماه ۶۰ درصد از هزینه‌ها را پرداخت و ظرف ۳ ماه تسویه حساب کند.

وی تصریح کرد: یکی از ظلم‌هایی که درحق ما می‌شود این است که می‌گویند به بهداشت توجه نشده است. حدود ۱۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که تا الان ۸ میلیون نفر از آنها که هیچ‌گاه خدمات بهداشتی را دریافت نکرده‌اند از این خدمات بهره‌مند هستند. اکنون به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر پایگاه ایجاد کرده‌ایم که ۴ نفر مراقب سلامت در آن وجود دارد. همچنین به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد شده است که علاوه بر واکسن، خدمات سلامت مادر و نوزاد را انجام می‌دهد. همچنین تا امروز هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت ساخته شده است و خدمات بهداشتی توسط به‌ورز خانم و آقا در آنها ارائه می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اکنون داروهای ما از ۲۲۰ قلم به ۴۲۶ قلم افزایش یافته است. همچنین برای کودکان زیر دو سال و مادران باردار، مکملهای غذایی در نظر گرفتهایم. ما سال گذشته یک مورد ابتلا به وبا در کشور نداشتهایم درحالی که اطراف ما کشورهایی هستند که کانون این بیماریها محسوب میشوند.