شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو احیا شد

به گزارشافکارخبر،علیرضا دبیر در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در سال ۸۹ در جریان ساماندهی شرکت های وابسته به شهرداری تهران؛ شورای شهر رای به انحلال شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو داد اما در شرایط حاضر و با توجه خلایی که در مجتمع های ایستگاهی مترو وجود دارد به نظر می رسد احیای این شرکت ضروری باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: شرکت مترو برای اجرای یک پروژه ایستگاهی در شرق تهران مجبور شد از شورای شهر مصوبه بگیرد و در این سالها برای ورود بخش خصوصی به پروژه های مجتمع های ایستگاهی به مشکل برخورده اند.

وی تصریح کرد: ما در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری دو بند اساسی مربوط به اقتصاد شهری داشتیم و بر این اساس معاونت مالی اداری شهرداری را به معاونت مالی اقتصادی تغییر دادیم. چرا که شهرداری تهران باید کار اقتصادی انجام بدهد و بخش خصوصی را وارد پروژه های مجتمع های ایستگاهی کند.

به گفته علیرضا دبیر این شرکت با نیروی انسانی کم و زیر نظر معاونت مالی و اقتصادی می تواند درآمد خوبی برای شرکت متروی تهران داشته باشد.

در ادامه حافظی متذکر شد: درباره ساماندهی سازمان ها و شرکت ها چهار مصوبه داشتیم و حالا هر روز از مصوبات خودمان عدول می کنیم این کار درستی نیست. پیشنهاد می کنم کمیسیونی تشکیل شود و درباره تمام شرکت های شهرداری تعیین تکلیف کند.

دنیامالی با اشاره به اینکه این تصمیم در آن مقطع ایرادات زیادی داشته است بیان داشت: من با احیای این مجموعه موافق هستم اما در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که فضای زیرسطی را نیز به آن اضافه کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل اضافه کرد: در دنیا استفاده از فضاهای زیرسطحی برای کارکردهای اداری مرسوم است. ما معتقدیم متولی این کار باید معاونت حمل و نقل و ترافیک باشد و مجتمع ایستگاهی باید توسط مشاورین مترو طراحی شود.

امانی درباره ضرورت احیای این شرکت توضیح داد: قبل از انحلال این شرکت هزار و صد میلیارد تومان آورده مالی داشتیم اما بعد از انحلال تا پایان سال ۹۳ تنها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان آورده داشتیم.

وی درباره نگرانی کمیسیون حمل و نقل گفت: این نگرانی را از طریف هیات مدیره شرکت می توانیم حل کنیم. معمولا همه سازمان ها و شرکت هایی که کار سرمایه گذاری در شهرداری انجام می دهند زیر نظر معاونت مالی و اقتصادی هستند. نظر شهرداری تهران هم این است که این شرکت زیر نظر معاونت مالی و اقتصادی باشد.

سروری با اشاره به اینکه از موضوع ساماندهی شرکت های شهرداری تهران زمان زیادی گذشته و گزارش جامعی به شورا داده نشده بیان داشت: شورای شهر نیازمند این است که شهرداری گزارش کاملی درباره وضعیت ساماندهی بدهد و این طور که مصوبه شورا هر بار اصلاح شود صحیح نیست.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا ادامه داد: تا کنون گزارش کامل و جامعی از تمام نکات مصوبه درباره علل تاخیر و یا علل عدم اجرای مصوبه ارائه نشده است. با توجه به رویکرد اقتصادی شرکت مجتمع ایستگاهی شرکت مترو تهران نظر کمیسیون بر احیای این شرکت است و توصیه اکید این کمیسیون چابکی این شرکت و ماندن در مجموعه حمل و نقل و ترافیک است.

سالاری نیز در ادامه اظهار داشت: جدا از ایرادات شکلی؛ احیای این شرکت در اقتصاد شهر و درآمدهای پایدار بسیار مهم است. اسناد فرادست آن تصویب شده است و برای اجرا ضرورت انکار ناپذیری وجود دارد که سرمایه گذارها در فضای بوروکراسی گیر نکنند. بر این اساس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز با احیای این شرکت موافق است.

وی اضافه کرد: کارکرد برخی از مجتمع های ایستگاهی فرامنطقه ای است بر این اساس پروژه ها حداقل باید در کمیسیون تلفیق تصویب شود.

چمران با اشاره به اینکه این جلسه تنها درباره احیای شرکت است؛ تاکید کرد: در صورت تصویب احیای این شرکت در مرحله تصویب اساسنامه درباره جزییاتی مثل تعیین هیات مدیره و … بحثخواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این شرکت می تواند پروژه های زیرسطحی را در ایستگاه مترو اجرا کند گفت: نیازی به گنجاندن سطوح زیرسطحی نیست و سطوح زیرسطحی مرتبط با ایستگاه نیز شامل پروژه خواهد بود.

اقبال شاکری با اشاره به ماده ۸۶ برنامه دوم مبنی بر مکلف بودن شهرداری به ارائه نقشه پروژه های بزرگ مقیاس شهرسازی و حمل و نقلی در سال اول برنامه به شورا اظهار داشت: این پروژه ها نیز از این نوع هستند و من ضمن موافقت با احیای این شرکت با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی برای تصویب این پروژه ها در شورای شهر موافق هستم.

تقی پور پیشنهاد کرد کلیه درآمدها و سودحاصل از این شرکت به توسعه شبکه مترو شهر تهران برسد.

دبیر درباره پیشنهادهای ارائه شده توسط اعضا گفت: نکات برخی از اعضا باید در اساسنامه و در وظایف عنوان شود. درباره تصویب پروژه ها در شورا پیشنهاد می کنم در بودجه سنواتی ایستگاه ها بررسی شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه از پیشنهاد تقی پور استقبال کرد و اظهار داشت: درآمد این شرکت باید تخصیص یافته برای شرکت مترو تلقی شود.

جدیدی نیز در پایان بیان داشت: جدا کردن شرکت توسعه ایستگاه های مجتمع مترو ایراد آیین نامه ای دارد. توسعه ایستگاه های مجتمع مترو از وظایف ذاتی شرکت مترو است و آن مصوبه سال ۸۹ بر اساس فکر و تحقیق انجام شده بود.

سالاری تاکید کرد: نباید همه درآمد مجتمع های ایستگاهی در اختیار مترو قرار گیرد. در حوزه شهرسازی نیز مشکل داریم و می توانیم عبارت با اولویت مترو را در این مصوبه ذکر کنیم.

چمران در پاسخ به رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: در صورتی که درآمد این مجتمع ها به مترو اختصاص یابد انگیزه بیشتری برای مترو برای درآمدزایی از این مجتمع ها وجود خواهد داشت.

در پایان این شرکت با اکثریت آرا احیا شد.