مشکلات مسکن مهر را در میان بگذارید
گروه اجتماعی

- در آغاز به کار دولت یازدهم، دولتمردان بارها از تاثیرات منفی مسکن مهر بر اقتصاد سخن گفتند و مدعی شدند با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی طرح جدیدی به عنوان «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا «مسکن اجتماعی» در دستور کار قرار می دهند.

به گزارشافکارخبر، دولتمردان یازدهم و برخی کارشناسان حوزه مسکن بارها بر نقاط ضعف طرح مسکن مهر تاکید کردند؛ طرحی که به اعتقاد آنها به دلیل اجرای نادرست به‌ ویژه در بخش تأمین منابع مالی آن و همچنین جانمایی اشتباه با وجودی که به ساخت بیش از یک ‌میلیون واحد مسکونی در کشور منجر شد، ولی نتوانست به اهداف پیش‌بینی شده خود دست یابد زیرا به علت فاصله زیاد با شهرها و نبود زیرساخت‌های ضروری سبب شده تا هم اکنون بسیاری از واحدهای مسکونی مهر با وجود اتمام عملیات همچنان خالی از سکنه باشند.

طرح مسکن مهر در طول سالهای گذشته یکی از روزنه های امید برای مردمی محسوب می شد که به دلیل نداشتن توان اقتصادی بالا قادر به خرید مسکن و تهیه سرپناه برای خود نبودند؛ با آغاز این طرح بسیاری از این افراد کم درآمد آورده ای تهیه کرده و به خانه دار شدن در آینده نزدیک دل بستند هرچند در دولت فعلی امید آنها نقش برآب شد و تحویل خانه ها و رویای خانه دار شدن در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

این در حالی است که دولت یازدهم طرح مسکن اجتماعی را به عنوان روشی جایگزین برای خانه دار شدن مردم پیشنهاد داد.
طرحی که بر اساس آن هر سال باید ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی در شهرها ساخته شود و این روند تا شش‌ سال نیز ادامه ‌یابد؛ به عبارت بهتر براساس طرح دولت در پایان این مدت ٧٥ ‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد.

امسال نیز به ‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح قرار است ٢ ‌هزار واحد مسکونی ساخته شود که زمین موردنیاز این واحدها تأمین شده و واحدهای طرح مسکن اجتماعی هم استیجاری خواهد بود و هم ملکی.

هر چند بر اساس برنامه هر سال باید ۱۲۵ هزار مسکن ساخته شود اما حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره این مساله گفته بود؛ با آغاز ساخت مسکن اجتماعی در ‌سال اول ٢ ‌هزار واحد به نتیجه می‌رسد و ‌سال بعد میزان ساخت ‌و ساز جبران می‌شود، زیرا مقدمات شروع ساخت مسکن اجتماعی(انتخاب زمین و …) زمانبر است.

دولت یازدهم و سرنوشت نامشخص طرح های تامین مسکن
با وجود گذشت چند سال از کار دولت، هنوز تعداد زیادی از هموطنان با مشکل تهیه مسکن مواجه هستند و بسیاری نیز به دلیل افزایش قیمت ها حتی قادر به رهن و اجاره خانه به عنوان یکی از نیازهای اولیه جوامع بشری نیستند.

هموطنان در این سال ها دیگر از خانه دار شدن نامید شده اند زیرا در طرح های حوزه مسکن دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی کاملا مشخص نشده آن دسته از هموطنانی که در دولت های قبلی برای مسکن مهر ثبت نام و مبلغی را پرداخت کرده بودند، چه سرنوشتی دارند و تکلیف واحدهای مسکونی مهر که به اتمام رسیده اما فاقد امکانات زیر ساخت مانند آب، برق، گاز و… هستند، چه می شود؟

اکنون سومین سال دولت یازدهم آغاز شده و هموطنان در جستجوی سرپناه نتوانسته اند پاسخ درستی برای نحوه خانه دار شدن خود بیابند و طرح های نیمه تمام مسکن مهر همچنان برجای خود باقی مانده اند و با ادامه این روند امیدی به اتمام و بهره برداری از آنها نمی توان داشت.
افکارخبر در نظر دارد برای تنویر افکارعمومی درباره مسکن مهر، فارغ از درست یا غلط بودن انتقادات وارده بر این طرح از هموطنان کمک گرفته و نسبت به بررسی وضعیت این طرح و پروژه های مختلف آن در سطح کشور اقدام کند.

به همین منظور از کسانی که با هزاران امید اقدام به پرداخت مبالغی برای ساخت مسکن مهر کرده اما هنوز خانه ای تحویل آنها نشده و همچنین کسانی که خانه های خود را تحویل گرفته اند و با مشکلات و کاستی های فراوانی مواجه هستند، دعوت می کند تا درباره وضعیت خود و مسکن های تحویل گرفته و یا نگرفته، نظرات خود را با ما در میان گذارند.

پایگاه خبری " افکارخبر " تلاش می کند در حد توان خود با پیگیری و جمع بندی مشکلات مردم و تهیه گزارش، آنها را منعکس و از مسئولان برای رفع انها پیگیری کند

هموطنان عزیز می توانند شماره تماس، ایمیل و... خود را برای ما درج کرده تا خبرنگار افکارخبر با آنها تماس گرفته و نظرات، انتقادات، خواسته های و... آنها را پیگیری کند.