پرونده سنگین زمین خواری در لواسان و رودبار قصران / برخی مسئولان محلی آلوده شده اند
گروه اجتماعی

- محمدعلی پور مختار نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از ساخت و سازهای غیر مجاز، زمین خواری، کوه خواری و تعرض به اراضی ملی مناطق مختلف فشم، میگون و رودبار قصران که دیروز یکشنبه به همراه فاطمه رهبر رئیس کمیته بررسیهای ویژه کمیسیون اصل۹۰ مجلس و حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد شیرازی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش روبار قصران، صورت گرفت، در گفتگو با خبرنگارافکار خبرگفت: ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرونده های زمین خواری متعددی داریم و بصورت دوره ای در مناطقی که زمین خواری، کوه خواری و تخلفات صورت می گیرد، حضور می یابیم که در همین راستا بر اساس گزارشات مردمی و اخبار و تصاویر منتشر شده از بخش رودبار قصران در این منطقه حضور یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مناطق و بخصوص در ارتفاعات، هم کوه خواری و سوء استفاده از منابع طبیعی و هم تغییر کاربری و تصرفات غیر قانونی دقیقا مشخص و محرز است، افزود: مصداق واقعی کوه خواری و زمین خواری را می توان در این مناطق دید چرا که این تخلفات در ارتفاعات صورت گرفته است و در این ارتفاعات امکان ساخت و ساز چه از حیثمالکیت شخصی و چه از حیثکاربری، وجود ندارد.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000445/nf00445165-3.jpg

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصرفات منابع طبیعی در نوک کوههای بلند و مرتفع تصریح کرد: نوع تخلفات موید این است که سوء استفاده کنندگان، کوه خواران، زمین خواران و متجاوزان به اراضی ملی به هیچ چیز رحم نمی کنند و به هیچ چیز هم مقید نیستند.

پورمختار با بیان اینکه هدف آنها صرفا کسب درآمد است، خاطرنشان کرد: این افراد در مسیر خود که هر چیزی مانع آنها شود، به انحای مختلف درصدد برداشتن آن بر می آیند و تصرف دهها هکتار از اراضی ملی هم نشان دهنده توفیق آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه انسان از این حجم تخلف و سوء استفاده متاسف می شود، گفت:ما وقتی می بینیم زمین خواران و کوه خواران در جلوی چشم مسئولین محلی از جمله فرماندار، بخشدار، شهردار، شورای شهر، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولین به این کارها دست می زنند و آنها هیچ توجهی ندارند و اقدام خاصی انجام نمی دهند وحتی بعضا خود را بی اطلاع نشان می دهند، متاسف و بر بی عرضه بودن آنها بیش از پیش واقف می شویم.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000445/nf00445165-2.jpg

نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این مسئولین محلی قاعدتا نباید بی اطلاع باشند، تصریح کرد: اگر واقعا این مسئولین از این همه تخلفات بی اطلاع باشند، بشدت زیر سوال سوال هستند و اگر هم مطلع باشند و کاری نکنند نشان دهنده این است که اولا عرضه برخورد ندارند و دوما می خواهند با این متخلفین همراهی کنند.

پورمختار با تاکید بر از این حیثمسئولین محلی حتما باید پاسخگو باشند، افزود: مسئولین محلی باید جواب بدهند که چرا به رغم وجود قانون و بخشنامه های وزرای کشور و جهاد کشاورزی مبنی بر جلوگیری از تخلفات و اقدامات غیر قانونی، این همه تخلفات در منطقه انجام شده و می شود و منابع ملی و طبیعی توسط عده ای بسیار معدود انگشت شمار پول پرست، در حال یغما رفتن است.

وی با بیان اینکه زمین خواران و کوه خواران با آلوده کردن برخی مسئولین، کار خود را پیش می برند، افزود: مسئولین محلی باید با حضور در مراجع قانونی در این زمینه پاسخ دهند و در خصوص این اتفاقات توضیح دهند.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000445/nf00445165-1.jpg


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی باید قدم محکم و جدی جهت جلوگیری از این تخلفات برداشته شود، تصریح کرد:با توجه به اینکه مسئولین محلی بدرستی وظایف خود را انجام ندادند و از طرف دیگر افراد حس می کنند در منطقه یک نوع هرج و مرج حاکم است و فکر می کنند چون فلانی در حال تصرف زمین هاست من هم باید این زمین ها را تحت تصرف در بیارم، بنابراین باید برای جلوگیری از ادامه این تخلفات و یا مشابه موارد که ممکن است در آینده با این پیش زمینه صورت گیرد، باید اقدام قاطع انجام شود.

پورمختار با بیان اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص زمین خواری پرونده های متعددی وجود اما با توجه به حجم و نوع تخلفات زمین خواری و سوء استفاده در منطقه شمیرانات و لواسان و بخش رودبار قصران، این پرونده بسیار سنگین و بزرگ خواهد بود، خاطرنشان کرد: دهها هکتار از زمین ها بصورت غیرقانونی در حال ساخت و ساز است و تصرفات ادامه دارد و در ارتفاعات بالای که شیب حداقل ۷۰ درجه را می بینیم همچنان راه ایجاد کردند و تردد کامیونها و فعالیت ماشین های راه سازی را شاهد هستیم ولی هیچ مسئولی در این زمینه فعال نیست و دخالتی نمی کند.

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس حتما این موضوع و پرونده را بصورت ویژه پگیری می کنیم، گفت: از مسئولین محلی از جمله فرماندار، بخشدار، شهردار، و متولیان امر دعوت می کنیم تا با حضور در کمیسیون که حتما باید حضور یابند، توضیحات لازم را ارئه کنند.

به گفته این نماینده پرونده تخلفات بخش رودبار قصران خیلی زود در مجلس بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد و پرونده برای برخورد در اختیار قوه قضائیه گذاشته می شود.

پورمختار به زمین خواران توصیه کرد که مواطب تخلفات خود باشند و افزود: نظام بخصوص مجلس و قوه قضائیه و انشااله دولت در این قضیه جدی هستند و کوتاهی نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه افراد نباید سرمایه خود را هدر دهند، گفت: گرچه البته این سرمایه از خریداران بی اطلاع هدر می رود و وقتی ما جایی را می بینیم تخریب می شود آن فروشنده اصلی و کسی که این تخلفات را انجام داده به کنار مانده ولی ما در عین حال این متخلفین اصلی را مد نظر داریم و باید بعنوان زمین خوار اصلی باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: از قوه قضائیه می خواهیم که به تخلفات این زمین خواران که ریشه های اصلی زمین خواری و کوه خواری هستند، با جدیت رسیدگی کرده و برخورد کنند و حتی اگر اسنادی را خلاف قانون و یا ناروا گرفتند را باطل شود.

پورمختار افزود: وقتی شاهد هستیم مستثنی هایی در خصوص اراضی و منابع ملی صادر می شود، همان زمینه و ظرفیتی برای زمین خواری و سوء استفاده از آن ایجاد می کند که این خود الزام می کند تا به این آرا و اسنادی که صادر شده است، نگرشی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما در کمیسیون با جدیت کار را دنبال می کنیم و از مسئولین می خواهیم تا با قدرت و برخورد جدی زمین خواران را سر جای خود بنشانند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به این سوال که آیا از زمین خواران و متخلفین جهت حضور در کمیسیون و رسیدگی به پرونده دعوت می کنید، گفت: دلیلی وجود ندارد تا زمین خواران را دعوت کنیم. اما وقتی از تخلفات جلوگیری شده و برخورد صورت گرفت، بالاجبار چون طرف ذینفع یا یعنوان متضرر مراجعه کرده از این نظر برای اینکه ببینیم استدلال آنها چی است، حضورشان بلامانع است اما اساس بحثو پیگیری ما بر بررسی توسط مسئولین مربوطه و اخذ مجموعه مدارک و مستنداتی است که توسط مسئولین ارائه می شود یا در دستگاههای اداری ما وجود دارد.

صبح دیروز یکشنبه پورمختار به همراه فاطمه رهبر رئیس کمیته بررسیهای ویژه کمیسیون اصل۹۰مجلس به همراه حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد شیرازی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش روبار قصران و برخی مسئولین محلی با حضور در مناطق مختلف فشم، میگون و رودبار قصران از ساخت و سازهای غیر مجاز، زمین خواری، کوه خواری و تعرض به اراضی ملی این مناطق بازدید کردند.

در این بازدید که از ساعت ۱۰ صبح شروع شد و تا ساعت ۱۶ ادامه داشت این مسئولین در مناطق مختلف فشم، میگون، منطقه میگون پائین محل، شمشک، جاده شمشک، منطقه بندگاه بندرسر، منطقه زرد بند، منطقه سلواز، کوه هلمون، استرچال، تنگه میگون، جوزدارگوشک و هتل لانه زنبوری حضور یافتند و از نزدیک در جریان زمین خواری، کوه خواری، ساخت و سازهای غیر مجاز و تخلفات صورت گرفته قرار گرفتند.