سردی مزاج موجب کُندی هضم غذا می‌شود

به گزارشافکارخبر،دستگاه گوارش از دیدگاه طب سنتی، به‌عنوان عضو بسیار مهمی در نظر گرفته می‌شود، در این رابطه حمیدالله افراسیابیان دستیار تخصصی طب سنتی اظهار داشت: مهم‌ترین ورودی و خروجی بدن در این بخش است؛ اما تأثیر مزاج بر این سیستم، بسیار در تشخیص اهمیت دارد.

به‌گفته وی رفتارهای گوارشی مهم شامل قدرت هضم، اشتها، یبوست و لینت مزاج و کیفیت مواد دفعی است. هرچه حرارت مزاج بیشتر باشد، قاعدتاً قدرت هضم بیشتر خواهد شد.

این دستیار تخصصی طب سنتی اضافه کرد: اصولاً پدیده هضم، با احساس سبکی ناحیه سر دل یا زیر جناغ همراه است و فرد احساس راحتی یا سبکی می‌کند، البته به‌شرط آنکه غذا نیز معتدل باشد و غلیظ و سخت الهضم نباشد.

افراسیابیان بیان کرد: سردی مزاج علاوه بر آنکه موجب کندی هضم و احساس ثقل یا سنگینی پس از خوردن غذا است، در موارد تشدید سردی و بیماری؛ فرد تا مدت‌های طولانی، حتی می‌تواند ۸ ساعت پس از خوردن غذا احساس سنگینی داشته باشد.

وی افزود: از نقطه نظر گوارشی، «خشکی» با یبوست و «رطوبت با لینت یا نرمی» مدفوع بروز می‌کند. «حرارت»(در صورت افزایش) موجب خشکی می‌شود و اگر با خشکی همراه شود(چنانچه در افراد صفراوی دیده می‌شود) استعداد به یبوست را بیشتر خواهد کرد و برودت یا سردی عکس حرارت عمل می‌کند.

یک دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: یبوست بهعنوان اُم الامراض در طب سنتی تلقی شده است. دفع طبیعی آدمی باید نیم تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی بهصورت نرم و بیمشکل صورت پذیرد و اگر هر کدام از این سه حالت نباشد، فرد یبوست دارد.