اورژانس عشایری راه‌اندازی می‌شود

به گزارشافکارخبر،امین صابری‌نیا در حاشیه نشست خبری خود درباره طرح‌های توسعه‌ای و ارتقاء کیفیت اورژانس کشور اظهار کرد: در این راستا اورژانس کشور ۵ طرح توسعه‌ای و ۵ طرح ارتقای کیفیت را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: امسال ۶۰۰ نفر از تکنیسن‌های اورژانس با مدارک بالا در تبریز تحت آموزش مربیگیری قرار می‌گیرند و از این تعداد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مربی ارشد تربیت می‌شوند تا از نیمه دوم زمستان امسال در بخش‌های آموزشی کشور به کار گرفته شوند.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: بر این اساس رتبه‌بندی علمی اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی را اجرا خواهیم کرد به طوری که بر روی لباس پرسنل اورژانس رتبه‌بندی علمی آنها لحاظ می‌شود.

صابری‌نیا درباره آمارهای اورژانس هوایی نیز عنوان کرد: در مقایسه‌ای بین ۵ ماهه امسال با سال گذشته از ۱۰۴ پرواز ما شاهد ۵۸۳ پرواز هوایی برای خدمات اورژانسی بودیم و در این رابطه ۱۵۶ بیمار را نیز منتقل کردیم در حالی که آمار مشابه سال گذشته ۱۹۶ نفر بود.

وی با اشاره به آمار کل تعداد پروازهای اورژانس هوایی از مرداد سال ۹۳ تا پایان مرداد ۹۴ که بالغ بر ۱۲۶۷ پرواز امدادی و اورژانسی، هوایی بوده است گفت: در این مدت ۱۹۳۶ بیمار منتقل شدند.

رئیس اورژانس کشور با تشریح برخی از برنامه‌های جدید اورژانس از جمله توزیع مناسب بیماران ارجاعی از طریق ستاد هدایت مشترک، استانداردسازی ۱۲۰ اورژانس در حوزه پروما عنوان کرد: فضایی را نیز در اورژانس‌ها ایجاد خواهیم کرد تا بیمارانی که در بیمارستان نمی‌توان‌ آنان را نگهداری کرد در اورژانس‌ها نگهداری شوند. همچنین دستورالعمل تریاژ ابلاغ خواهد شد.

صابری‌نیا ادامه داد: در ادامه فعالیت‌هایمان مدیریت اورژانس‌های بیمارستانی نیز ساماندهی می‌شود و شاخص‌های ملی ۵ گانه اورژانس نیز بازنگری خواهد شد. همچنین استاندارد تجهیزات اورژانس نیز بازبینی و تدوین مجدد خواهد شد.

وی با تشریح‌های کمبودهای نیروی انسانی، آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس تصریح کرد: برای این کمبودها یک اعتبار ۶۷۰ میلیارد تومانی برای اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی نیاز است و اگر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود به وضع استاندارد می‌رسیم.

ورود موتور آمبولانس‌ها


رئیس اورژانس کشور در ادامه با بیان اینکه باید در ۱۱ شهر اورژانس‌ها را به موتور آمبولانس تجهیز کنیم، افزود: هم اکنون در طرح آزمایشی ۱۰ موتور آمبولانس در تهران فعالیت می‌کنند که باعثشده است که سرعت رسیدن نیروهای اورژانس بر سر صحنه‌های حادثه از ۱۶ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش یابد بنابراین نیروهای این موتورآمبولانس‌ها نیز در زمان رسیدن بر سر بالین افراد اقدامات اولیه درمانی را انجام می‌دهند.

صابری‌نیا درباره فرآیند فعالیت‌های اورژانس هوایی نیز بیان کرد: اورژانس هوایی را بر اساس ۳ الگو دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه باید به این مسئله پی می‌بردیم آیا اورژانس هوایی نیاز داریم که در نهایت نتیجه بر آن شد که به اورژانس هوایی نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین اورژانس هوایی فعلاً از تغییر کاربری در حوزه نظامی از جمله هوانیروز، سپاه، ناجا و هلال احمر به خدمت اورژانس هوایی درآمده است. بنابراین ما لیست خرید خدمت را دنبال می‌کنیم بر این اساس از هلال احمر خواسته‌ایم اگر بالگردهای مناسب اورژانس را تامین کند از آنها خرید خدمت کنیم.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: هم اکنون بعد از فعالیت یک ساله اورژانس هوایی مشکلات این نوع خدمت پیدا شده است بنابراین مثلا یکی از مسائل اورژانس‌های هوایی این است که فعالیت این بالگردها فقط از طلوع خورشید تا غروب آفتاب است و به نوعی نصف روز را از دست می‌دهیم چون بالگردها دید در شب ندارند.

صابری‌نیا ادامه داد: هم‌اکنون ۱۸ پایگاه اورژانس هوایی فعال است که امیدواریم تا پایان سال به ۲۱ پایگاه اورژانس هوایی ارتقاء یابد. کما اینکه باید در ۴۴ نقطه کشور اورژانس هوایی مجهز شود.

وی درباره هزینه‌های اورژانس هوایی نیز توضیح داد: هزینه‌های اورژانس هوایی مانند آمبولانس‌ها رایگان است و حتی اگر بیماری احتیاج داشته باشد از بیمارستانی به بیمارستان دیگری منتقل شود این خدمت را اورژانس هوایی ارائه می‌کند.

رئیس اورژانس کشور گفت: بر اساس آخرین آمارها و طی ۵ ماهه امسال ۵۰۲ زایمان در اورژانس‌های زمینی و هوایی صورت پذیرفته است که حال تمام مادران و نوزادان خوب و سالم گزارش شد.

صابری‌نیا عنوان کرد: در طرح تحول سلامت یک نگرانی در بحثآمادگی دانشگاه‌ها در پاسخگویی به حوادثی چون زلزله، سیل، بیوتروریسم، هسته‌ای و شیمیایی در سطح پدافند غیرعامل وجود داشت. بر این اساس تا دو ماه دیگر سند ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که تدوین آن صورت پذیرفته است در حوزه سلامت ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ابلاغ پروتکل‌های اجرایی در این باره نیز به همه دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد ولی خوشبختانه تاکنون حادثه بیوتروریسم نداشتیم ولی بیماری کورناویروس در کرمان به تعداد دو مورد داشتیم.

راه‌اندازی اورژانس عشایری و روستایی


رئیس اورژانس کشور در ادامه به توافق بین دو معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای شروع به کار و راه‌اندازی اورژانس‌های بیمارستانی در روستاها و مناطق شهری اشاره کرد و افزود: تاکنون ما اورژانس روستایی نداشتیم همچنین مناطق عشایری نیز از خدمات اورژانس بی‌بهره بودند و هر چه خدمت اورژانسی بود در روستاها از طریق پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای صورت می‌پذیرفت بنابراین در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر در مرحله نخست ۵۰ پایگاه اورژانس احداثمی‌شود.

وی به فرسودگی آمبولانس‌های پیش‌بیمارستانی اشاره کرد و افزود: تا پایان سال ۲۵۱۰ آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود. در حال حاضر ۲۴۰ آمبولانس توزیع شده است امیدواریم ۲۶۰ آمبولانس نیز طی ۲ ماه آینده توزیع شود. همچنین ۲۵۰ آمبولانس کمک‌دار نیز اضافه خواهد شد در نهایت از آبان‌ماه توزیع ۸۰۰ آمبولانس نیز صورت می‌پذیرد.

صابری‌نیا با بیان اینکه طی توافقی با ایران‌خودرو ۸۰۰ آمبولانس تامین خواهد شد، گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ آمبولانس کمک‌دار کم داریم که در حال حاضر برای رفع آن اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین ۱۰۰ ایستگاه آمبولانس تیپ ۲ نیز تامین خواهد شد. بنابراین این آمبولانس‌ها هم به ناوگان اورژانس اضافه و هم جایگزین آمبولانس‌های فرسوده می‌شوند.

رئیس اورژانس کشور در ادامه به توسعه خدمات ارتباطی اورژانس در حوزه بیسیم و رادیویی نیز اشاره کرد و افزود: در تلاشیم تا دیسپک‌های مشترک با آمبولانس‌های خصوصی را راه‌اندازی کنیم تا مدیریت آمبولانس‌هیا خصوصی بهتر و ارتقا یابد تا بتوانیم تخلفات آنان را نیز کنترل کنیم.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده تخلفات آمبولانس‌های خصوصی با شماره ۱۵۹۰ تماس بگیرند وقتی با راه‌اندازی دیسپک مشترک با آمبولانس‌های خصوصی و ارائه مجوزهای B, C(آمبولانس‌های پیشرفته) می‌توان سطح‌بندی آمبولانس‌های خصوصی برای نظارت و رهگیری در سال آینده داشته باشیم.

جشن ۴۰ سالگی اورژانسی‌ها


صابرینیا در خاتمه خاطر نشان کرد: روز ۲۶ شهریور نیز جشن تاسیس ۴۰ سالگی اورژانس کشور برگزار میشود و این در حالیست که اورژانسی که ۴ دهه قبل با ۱۵ پایگاه شروع به کار کرد هماکنون با ۲۱۲۰ پایگاه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمترسانی رایگان به مردم است.