اختصاص ۲۰۰ میلیارد به سرانه مدارس

به گزارشافکارخبر،نشست خبری علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۴ امروز در دبستان دخترانه شهدای معلم منطقه پنج تهران برگزار شد.

در این نشست خبری که برای نخستین بار در یک دبستان برگزار شد، مرضیه گُرد معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمد فاضل مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی، سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه، مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و رحیم میر شاه‌ولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات حضور داشتند.

تعداد دانش‌آموزان به بیش از ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد


علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این نشست خبری، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ ترین بخش مشترک حاکمیت و ملت، مهمترین نهاد فکری، فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: فرهنگیان سراسر کشور در ستاد و اجرا از منطقه تا مدرسه از بهمن سال ۹۳، کار را آغاز کردند تا بتوانیم بازگشایی مدارس در اول مهر ۹۴ را با شادابی شاهد باشیم.

فانی با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در ادامه فعالیت‌های قبلی وزارت آموزش و پرورش ۵ سیاست قبلی را با قدرت ادامه خواهیم داد، خاطر نشان کرد: توسعه مشارکت، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه و ارتقای مدیریت آموزشگاهی و بودجه‌ریزی و تمرکززدایی از سیاست‌های غیرقابل تغییر آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار ثبت‌نامی دانش‌آموزان تا پایان روز ۲۲ شهریور ماه اشاره و تصریح کرد: تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده بدون احتساب بزرگسالان ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۹۳۸ نفر است. در حالی که آمار سال گذشته در همین روز ۱۲ میلیون و ۶۱ هزار دانش‌آموز بود که شاهد افزایش ۴۵۰ هزار دانش‌آ‌موز نسبت به سال گذشته هستیم و برآورد می‌کنیم تعداد دانش‌آموزان به بیش از ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر برای حضور در ۱۰۵ مدرسه کشور برسد.

وی به تعداد پرسنل این وزارتخانه بدون احتساب بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ۹۷۸ هزار و ۲۸۷ نفر پرسنل کلی آموزش و پرورش هستند و در سال تحصیلی جاری ۲۹ عنوان کتاب درسی جدید‌التألیف برای پایه‌های پنجم و نهم داریم.

وی تصریح کرد: تولید کتاب گویا برای دروس قرآن، زبان انگلیسی و فارسی کار ارزشمندی است که آموزش و پرورش در کارنامه خود دارد؛ آماده‌سازی، چاپ و توزیع ۱۳۱ میلیون جلد کتاب درسی نیز اقدام دیگر آموزش و پرورش است.

تمام کتب درسی به صورت PDF روی پایگاه تألیف وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است


فانی با اشاره به اینکه توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده است اظهار کرد: تمام کتب درسی به صورت PDF روی پایگاه تألیف وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است و تمام مردم می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آماده‌سازی فرهنگیان برای تدریس کتاب‌های جدید پنجم و نهم خاطر نشان کرد: مدرسان ارشد این کتب آموزش‌های لازم را در تابستان گذرانده‌اند و در حال آموزش دیگر معلمان در استان‌ها هستند.

۸ هزار کلاس درس را برای اول مهر تحویل گرفتیم


فانی با اشاره به تعداد مدارسی که به آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید اضافه شده است، اشاره و گفت: با تلاش سازمان نوسازی مدارس برای مهر ۹۴،۱۳۰۰ پروژه آموزشی با ۸ هزار کلاس درس و زیربنای یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع تحویل آموزش و پرورش شده است که حداقل ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در آنها به تحصیل می‌پردازند.

وی افزود: از این ۱۳۰۰ پروژه آموزشی ۲۰ درصد با مشارکت خیرین و با صرف مبلغ بیش از یک هزار میلیارد تومان از منابع ملی و استانی و مردمی هزینه شده است؛ بیش از ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در ۵ ماه اول سال تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم علاوه بر ۱۳۰۰ مدرسه که تا کنون تحویل شده است حداقل ۷۰۰ مدرسه دیگر تا آخر سال ۹۴، تحویل آموزش و پرورش شود.

فانی در خصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس گفت: در مهر ماه ۹۴، حداقل ۴۰ هزار کلاس درس در تمام کشور با بخاری‌ها خداحافظی می‌کنند که سیستم گرمایشی مطمئن جایگزین سیستم‌های گرمایشی نامطمئن شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه مشارکت خاطر نشان کرد: با حداقل ۲۱ سازمان، وزارتخانه و مؤسسات دولتی و غیردولتی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است و توسعه شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، مناطق فرمانداری و بخشداری‌ها کمک‌هایی را از خارج آموزش و پرورش جذب کرده است؛ درصد دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی ۹۵-۹۴ به بیش از ۱۱.۸ درصد خواهد رسید.

وی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در ۲۷ شهریور ماه برگزار می‌شود، گفت: این آزمون برای پذیرش ۵ هزار نفر و طی دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد و برای نخستین بار به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبادرت به جذب لیسانس ‌های با اولویت جنسیت، بومی‌پذیری و نیاز به رشته‌های مختلف اقدام کرده‌ایم.

فانی به حضور ارزشمند دانش‌آموزان در المپیادهای علمی اشاره و گفت: ‌ دانش‌آموزان در المپیاد نجوم و اخترفیزیک رتبه نخست جهانی را کسب کردند و در سایر المپیادهای ریاضی، فیزیک، زیست و کامپیوتر از ارتقا بالایی برخوردار بودند.

بیش از ۴۰۸ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند


وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدارس خارج از کشور که سیاست این وزارتخانه را جذب حداکثری ایرانیان خارج از کشور می‌داند گفت: ‌ سال گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز ایرانی در مدارس خارج از کشور تحصیل داشتند و آماده هستیم ۱۲۶ مدرسه در ۷۶ کشور جهان را برای مهر ۹۴، بازگشایی شکوهمندی داشته باشند.

وی با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایرانی اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در سال ۹۵-۹۴ بیش از ۴۰۸ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایرانی داخلی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: امسال به دستور مقام معظم رهبری و اجرای آموزش و پرورش بیش از ۴۸ هزار دانش‌آموز افغانستانی غیرمجاز در مدارس داخلی ثبت‌نام شدند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه به حوزه پیش‌دبستانی خاطر نشان کرد: ریاست آموزش و پرورش توجه به زبان فارسی در مناطق دوزبانه و تقویت پیش‌دبستانی در مناطق محروم است که پیش‌دبستانی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۴ درصد افزایش تحت پوشش داشته و از ۳۸.۲ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی در خصوص پوشش دانش‌آموزان در دوره‌های اول و دوم متوسطه گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اول متوسطه از ۸۷ درصد به ۹۴.۳ درصد رسیده و در متوسطه دوم بیش از ۶ درصد رشد را شاهد بودیم و تحت پوشش در این دوره تحصیلی تا ۸۲.۲۴ درصد رسیده است.

فانی با اشاره به افزایش تعداد پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور تصریح کرد: در گذشته ۳۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشتیم که ۱۰۱ پژوهش‌سرا به تعداد آنها اضافه شد و امسال هم ۹۰ پژوهش‌سرای دیگر به مجموع پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اضافه می‌شود.

فانی در خصوص فعالیت‌هایی که در حوزه معاونت پرورشی برگزار شده است اظهار داشت: حفظ موضوعی قرآن با چاپ قرآن متشکل از آیات موضوعی، توسعه دارالقرآن‌ها و احداث۶۵۰ دارالقرآن در سال گذشته و همچنین توسعه تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان از نمونه فعالیت‌های این معاونت بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم، خاطر نشان کرد: برنامه ششم از سال ۹۵ تا ۹۹ اجرا می‌شود و اولویت‌های حوزه‌های تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول در آن پیش‌بینی خواهد شد.

اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیاردی از فروش گاز به سرانه مدارس


در ادامه این نشست خبری، فانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص موضوع پرداخت هزینه آب و برق مدارس، اظهار داشت: با اولویت مدارس کم توسعه‌یافته مبلغی چند وقت پیش پرداخت شده است و از محل فروش گاز نیز مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس اختصاص داده است.

فانی در خصوص گرفتن کمک و مشارکت مردمی در مدارس گفت: ‌ سیاست آموزش و پرورش، مشارکت است، البته نه اجباری بلکه اختیاری است تا مردم با رضایت کمک کنند و اعلام می‌کنم به هیچ وجه دریافت وجه شرط ثبت‌نام نیست، اما اولیا در حد صلاحدید خود می‌توانند کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش کنار گذاشته است که اگر بین ۱۱.۵ میلیون دانش‌آموز دولتی تقسیم کنیم، بیش از ۲ میلیون تومان سرانه برای هر دانش‌آموز تعلق می‌گیرد، اما کافی نیست، لذا مردم مثل همیشه نه در حد اجبار، کمک کنند.

آمادگی آموزش و پرورش برای پوشش ۱۰۰ درصدی بازماندگان از تحصیل


علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص کودکان کار و بازماندگان از تحصیل اظهار کرد: اگر کودکی در سن مدرسه به مدرسه نمی‌رود ممکن است مشکل اقتصادی یا فرهنگی داشته باشد و یا خانواده او اجازه مدرسه رفتن به وی نمی‌دهد.

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۱ مدرسه تک‌ دانش‌آموز و ۴۸۰۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز در کشور داشتیم و دقت لازم در خصوص عدالت آموزشی را افزایش می‌دهیم.

فانی ادامه داد: از طریق وزارت کشور و اهرم‌هایی که در این خصوص وجود دارد استفاده می‌کنیم تا این کودکان به مدرسه بازگردند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آموزش و پرورش آمادگی ۱۰۰ درصدی برای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان لازم‌التعلیم را دارد.

فانی در خصوص ملاقاتی که با اعضای خانواده‌های زندانی کانون صنفی معلمان داشته است، گفت: خانواده همکاران فرهنگی که بازداشت هستند خواستار دیداری بودند و گزارشاتی اعلام کردند و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در بازگشایی مدارس شاهد حضور همکاران باشیم.

وی افزود: در خصوص محلی برای روز جهانی معلم تا کنون درخواستی نشده است و اگر این درخواست برسد آن را بررسی می‌کنیم.

نیروی انسانی آموزش و پرورش اصولی و صحیح توزیع نشده است


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «اگر بخواهیم نیروی انسانی را از یک میلیون به ۷۵۰ هزار نفر برسانیم، آیا تراکم دانش‌آموزان افزایش پیدا نمی‌کند؟»، بیان داشت: پیش‌بینی ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز برای ثبت‌نام را داریم که از این تعداد ۱.۵ میلیون نفر در مدارس غیردولتی بوده و ۱۱.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

فانی اضافه کرد: اگر به ازای ۱۵ دانش‌آموز یک نیرو در نظر بگیریم، به عدد ۷۵۰ هزار نیروی انسانی می‌رسیم، اما الان ۹۷۰ هزار نیرو داریم و پیامی که این دارد، آن است که نیروی انسانی آموزش و پرورش اصولی و صحیح توزیع نشده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در ساماندهی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح نیروی انسانی به لحاظ رشته، جنسیت و منطقه جغرافیایی است و در بعضی جاها با تراکم و در بعضی جاها با کمبود نیرو مواجه است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو تأمین می‌کند و برای مهر ۹۵ اولین فارغ‌ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

صرفه جویی هزار میلیاردی در آموزش و پرورش

فانی درخصوص بلاتکلیفی مدیران و معلمان در مجتمع‌های شهری و روستایی در شروع سال تحصیلی گفت: ‌ مجموعه‌هایی در سال‌های قبل تحت عنوان مجتمع‌های آموزشی روستایی فعال شده که به تعداد قابل توجهی از آنها مغایر با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: آن مجتمع‌هایی که براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده، به قوت باقی است و سایر مراکز جمع می‌شود و در خصوص همکارانی که بلاتکلیف هستند، اعلام کنید که آنها با آموزش و پرورش محل خدمت خود تماس بگیرند تا ابلاغ آنها صادر شود.

وی درخصوص اقتصادی کردن آموزش و پرورش گفت: با ساماندهی حوزه اقتصادی، هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مربیان پیش دبستانی گفت: بر اساس مصوبه مجلس که براساس رشته، جنسیت و نیاز آموزش و پرورش قید شده است، در به‌کارگیری مربیان پیش دبستانی اقدام خواهیم کرد.

قصد داریم در برنامه ششم تا پایان سال نهم، تحصیل را اجباری کنیم


وزیر آموزش و پرورش درخصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: وقتی برنامه چهارم شروع شد، مسئولیت این برنامه در آموزش و پرورش برعهده بنده بود که تا آخر دوره راهنمایی، تحصیل را اجباری کردیم و در برنامه پنجم این بند حذف شد و قصد داریم در برنامه ششم تا پایان سال نهم، تحصیل را اجباری کنیم و اگر خانواده‌ها مقاومت کنند از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص تحصیل اتباع خارجی در مدارس و اینکه گفته می‌شود در صورت پرداخت نکردن پول، ثبت‌نام از دانش‌آموزان انجام نمی‌شود، گفت: ‌ اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد افغانستانی‌ها در ایران نداریم. آمارها مبتنی بر حدس است و تا دیروز ۴۸ هزار نفر علاوه بر آمار سال گذشته برای ثبت‌نام حضور پیدا کردند.

وی در خصوص آموزش ادبیات غیرفارسی در مدارس گفت: مطالعاتی از دو سال پیش آغاز شده که اگر به نتیجه برسد این موضوع پیگیری می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحثخروج یک نفر از آموزش و پرورش و استخدام یک نفر جدید یادآور شد: بحثاینکه به ازای یک نفر خارج شود و یک نفر جذب شود، لزوما در آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد.

فانی در خصوص پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تصریح کرد: افراد پس از آزمون پذیرش و گزینش می‌شوند و یک دوره یک‌ساله در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند که در صورت موفقیت از مهر ۹۵ به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص بحثکمک‌هزینه ازدواج معلمان و فرزندان فرهنگیان، افزود: کمک‌هزینه ازدواج و فوت که از سال ۸۹ پرداخت نشده، یکی از مطالبات همکاران است که امیدواریم اعتبارات آن تأمین شود و آن را پرداخت کنیم.

وی درخصوص آزمون استخدامی و اینکه تعداد مردها ۳ برابر زن‌ها هستند و نیز نبود تعادل در بخش مدیران آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۱۸ هزار و ۷۷ نفر نیروی زن و ۴۶۰ هزار و ۲۱۰ نیروی مرد در آموزش و پرورش شاغل هستند و این درحالی است که ۵۱ درصد دانش‌آموزان پسر و ۴۹ درصد دختر هستند.

فانی اضافه کرد: در شهر تهران در دوره متوسطه با ۲ هزار و ۳۰۰ همکار فرهنگی زن مازاد بر نیاز مواجه هستیم که باید در به‌کارگیری نیرو تورم را کاهش دهیم و برای تأمین نیروی مرد در دبیرستان پسرانه مشکل داریم و در شهر تهران ۸۱ درصد نیروی اصلی خانم‌ها هستند.

وی درخصوص مدیران زن و مرد در آموزش و پرورش یادآور شد: سیاست ما قبلاً اعلام شده و به جد دنبال هستیم از وجود خانم‌ها بیش‌تر استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان نشست خبری ضمن تشکر از اهالی رسانه خاطرنشان کرد: صراحتا اعلام می‌کنم در برنامه‌ریزی که در پروژه مهر از بهمن سال گذشته شروع شد، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس از جهت فضا، ‌نیروی انسانی و کتاب داریم و امیدواریم سال ۹۵-۹۴ سالی همراه با موفقیت باشد.

توزیع شیر مدارس در ۳ دوره تحصیلی از اول مهر


سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص توزیع شیر در مدارس، گفت: سالی که پشت سر گذاشتیم، تا بهمن ماه شرایط تأمین اعتبار خوب نبود، اما از آن به بعد توانستیم بدهی را تسویه کنیم و بدهی مربوط به سال قبل نیز تسویه شد و از روزهای آغازین مهر توزیع شیر برای هر سه دوره تحصیلی برای مدارس انجام می‌شود.

وی درخصوص احکام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: مشکل برطرف شده و در روزهای باقی مانده احکام دانشجو معلمان ۹۳ را صادر می‌کنیم.

دستورالعمل رتبه‌بندی معلمان در چند روز آینده ابلاغ می‌شود


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: همان طور که قبلاً گفته شد مصوبه هیأت وزیران تکلیف کرده تا این طرح از اول مهر ماه بر اساس ضوابط شورای توسعه مدیریت اجرا شود که به لطف خدا این مصوبه به تصویب رسید و به آموزش و پرورش ابلاغ شد و امیدواریم دستورالعمل اجرایی آن را ظرف چند روز آینده به استان‌ها ابلاغ کنیم.

بطحایی افزود: در این طرح همکاران، معلمان و مدیران مدارس و همه کسانی که در طرح طبقه‌بندی مشاغل تعریف شده‌اند، از مزایای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند؛ این روش‌ها برای کیفیت نیروی انسانی بوده و هدف ارتقای آن است و نظام پرداخت هم دچار تغییراتی می‌شود.

معلمانی که بیش از ۶ سال سابقه داشته باشند تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده، شامل کسانی می‌شود که براساس یک سری شایستگی‌ها امتیازاتی کسب می‌کنند و شامل گروه‌های پایه، خبره، ارشد و عالی می‌شود و ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد حق شغل آنها افزایش پیدا می‌کند.

بطحایی یادآور شد: برای اینکه نظام رتبه‌بندی مطلوبی داشته باشیم، مستلزم آن است که نظام سنجش صلاحیت داشته باشیم و اجرای نظام نیاز به وقت دارد.

وی افزود: بنا شد آنچه ابلاغ شده آغاز شود و آن را اجرایی کنیم و برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ شورای عالی توسعه مدیریت و پشتیبانی اجازه داده تمهیداتی در نظر بگیریم و آنچه تصویب شده برای نظام رتبه‌بندی مطلوب شروع می‌شود و برای مهر ۹۴ با انتخاب بندی از شاخص‌ها، رتبه‌بندی می‌کنیم.

بطحایی تصریح کرد: کسانی که بیش از ۶ سال سابقه داشته باشند تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و اگر همه واجدین شرایط نیز امتیاز لازم را کسب کنند، تحت پوشش قرار می‌گیرند و بخشی از معلمان تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: این گام نخست در رتبه‌بندی است و گام مطلوب نیست بلکه به‌تدریج اشکالات را رفع می‌کنیم و آماده می‌شویم تا رتبه‌بندی نهایی را در سال آینده آغاز کنیم.

بطحایی در خصوص میزان افزایش حقوق معلمان یادآور شد: ‌ افزایش حقوق در بین افراد متفاوت است و اجازه دهید با ارسال بخشنامه و احکام مشمولان طرح در جریان قرار گیرند.

نخستین بخش سرانه که ۳۵ میلیارد تومان است را به استان‌ها و مناطق ابلاغ کرده‌ایم


بطحایی در خصوص واریز سرانه مدارس افزود: اولین بخش سرانه که ۳۵ میلیارد تومان است را به استان‌ها و مناطق ابلاغ کرده‌ایم و این میزان به مرز ۵۰ میلیارد تومان قبل از سال تحصیلی نیز می‌رسد.

وی درخصوص اینکه آیا رتبه‌بندی شامل بازنشستگان می‌شود، گفت: طرح رتبه‌بندی از اول مهر اجرا می‌شود و شامل کسانی که بعد از آن بازنشسته می‌شوند، نیز می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان خانواده‌های شهدا افزود: این مستلزم تأمین اعتبار است که متأسفانه هنوز موفق به دریافت آن نشدیم؛ مکاتباتی با سازمان مدیریت داشته‌ایم و امیدواریم بعد از مهر ماه اعتباراتی در این خصوص به‌دست آوریم و آن را اجرایی کنیم.

مدارس جدید‌ ملزم به ساخت سالن‌های ورزشی هستند


مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش درخصوص المپیاد درون‌مدرسه‌ای گفت: دستورالعمل آن ابلاغ شده و ۲۰ درصد آن تغییر پیدا کرده است و امیدواریم با تحت پوشش قرار دادن ۴ میلیون دانش‌آموز این المپیاد برگزار شود.

حمیدی درخصوص جایگاه معلم ورزش و فعالیت‌های ورزشی در مدارس یادآور شد: ۳ هزار فضای ورزشی و ۳۳ هزار مربی ورزش داریم و مدارس جدید‌الساخت نیز ملزم به ساخت سالن‌های ورزشی هستند.

*حجت الاسلام محمدیان: آشنایی ۶۰۰ هزار دانش‌آموز هفتم و هشتم با فناوری و ایمیل


حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز درخصوص تولید محتوا در محیط مجازی، گفت: در محیط مجازی تولید محتوا می‌کنیم و دانش‌آموزان را آموزش می‌دهیم. ۴ سال است که در پایه ششم شروع کرده‌ایم و در پایه هفتم و هشتم ۶۰۰ هزار نفر با فناوری و ایمیل شخصی آشنا شده‌اند.

مراجعه مدیران مهدهای کودک از ۳۰ شهریور برای دریافت مجوز پیش دبستانی

همچنین در این نشست محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تفویض اختیار پیش‌دبستانی‌ها در مهدهای کودک به آموزش و پرورش اظهار داشت: ‌ موافقتنامه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در خصوص مهدهای کودک از امروز در سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی افزود: به استناد این موافقتنامه به دنبال مدیریت یکپارچه پیش‌دبستانی‌ها هستیم و تمامی مهدهای کودک که دانش‌آموزان ۵ و ۶ ساله را ثبت‌نام و خدمات پیش‌دبستانی به آنها ارائه می‌کنند از ۳۰ شهریور به مدت ۴۵ روز فرصت دارند در سامانه مدارس غیردولتی اقدامات لازم درباره مجوز را انجام دهند.

دیمه‌ور ادامه داد: تمام مدیران و موسسان مهدهای کودک که دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند باید به مدارس غیردولتی مراجعه و نسبت به تهیه مجوز اقدام کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص کودکان کار نیز خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش انسداد مبادی بی‌سوادی را به طور جدی دنبال می‌کند.

وی افزود: از بهمن سال ۹۲، این برنامه به استانداران ابلاغ و اخیراً با امضاء وزرا آموزش و پرورش و کشور بر بازگشت کودکان کار به تحصیل تأکید شده است و استان‌ها در جذب دانش‌آموزان تارک تحصیل، بازماندگان و کودکان کار تمام تلاش خود را می‌کند.

هیچ وقت اعلام نکرده‌ایم مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز به علت دیرآموزی بوده است


محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل تأکید کرد: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز ترک تحصیلی به محیط مدرسه بازگشتند.

دیمه‌ور در خصوص مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی نیز تصریح کرد: هیچ وقت اعلام نکرده‌ایم که مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز به علت دیرآموزی بوده است.

وی افزود: متأسفانه به غلط شایع شده است که نظام ارزشیابی توصیفی باعثارتقای خودبه‌خودی می‌شود که این چنین نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلایل این موضوع گفت: آمار مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز ابتدایی مربوط به سال تحصیلی ۹۲-۹۱ است که در آن سال ۳۲ هزار دانش‌آموز دیرآموز داشتیم و طبیعتآً شاید معلمان آموزش کافی را ندیده‌اند، خانواده‌ها با آنها آشنایی نداشتند و بخشی هم در مناطق دوزبانه بودند.

وی افزود: برای این کار دوره‌های آموزشی ۱۱۰ ساعته را برگزار می‌کنیم اما نمی‌شود دانش‌آموزی که زبان اول او به عنوان نمونه عربی است را با فارسی آشنا کنیم.

دیمه‌ور تصریح کرد: بخشی از ناتوانی در این خصوص مربوط به حوزه آموزشی بود و مربوط به سرباز معلمان که باید اعلام کنیم در پایه‌های بالا این رقم کاهش می‌یابد و در ششم ابتدایی فقط ۳ دهم درصد مردودی را شاهد بودیم.

۳ دسته مدارس پیش‌دبستانی داریم


مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی در خصوص مدارس پیش‌دبستانی و تنوع آنها تصریح کرد: سه دسته مدارس پیش‌دبستانی داریم که نخست به طور مستقل و خارج از دبستان‌ها هستند و نرخ شهریه آنها در شورای استان تعیین می‌شود.

وی افزود: مدارس پیشدبستانی داریم که در مدارس غیردولتی اداره میشوند و آنها هم ۸۰ درصد هزینه مدارس ابتدایی را دریافت میکنند و دسته سوم مدارسی هستند که از طریق مدارس دولتی اداره و اگر در مناطق محروم باشند از طریق خدمات آموزشی دنبال میشود اما اگر مدارسی هستند که مؤسس اجارهای بابت آن پرداخت میکند باید تابع کمتر از ۸۰ درصد هزینههایی باشد که در دوره ابتدایی دریافت میشود.