ورود ۴۸ هزار دانش‌آموز اتباع غیرمجاز به مدارس دولتی

به گزارشافکارخبر،اردیبهشت امسال خبری منتشر شد که از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.» خبر می‌داد.

پس از آن کمیته اتباع وزارت کشور با حضور مسئولان مربوطه جلساتی را درخصوص نحوه ثبت نام از دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز تشکیل داد و مقرر شد تا دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ ساله افغانستانی که جزو اتباع غیرمجاز هستند از تاریخ ۱۲ مرداد به مدت ۵ روز با مراجعه به دفاتر کفالت معرفی نامه‌های مربوط برای ثبت‌نام در مدارس را دریافت کنند.

البته طبق اعلام نظر برخی از فعالان حقوق کودک و خانواده‌های افغانستانی، فرصت اعلام شده بسیار کم بود به گونه‌ای که کمتر کسی از میان افغان‌ها متوجه این فراخوان شده بود بنابراین تعدادی از آنها فرصت ثبت‌نام را از دست دادند.

خانواده‌های افغانستانی که از فراخوان مطلع شده بودند با مراجعه به دفاتر کفالت، معرفی نامه‌هایی را برای ثبت‌نام در مدارس دریافت کردند. معرفی‌نامه نخست به منظور بررسی وضعیت سلامت دانش‌آموزان به وزارت بهداشت صادر می‌شد که پس از بررسی‌های لازم و انجام واکسیناسیون، معرفی نامه دیگری برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به وزارت آموزش وپرورش مدارس صادر می‌شد.

با توجه به اینکه عمده دانش‌آموزان افغانستانی غیرمجاز در مدارس خودگردان تحصیل می‌کنند، برای ثبت نام آنها در مدارس دولتی، تعیین سطحی از وضعیت سواد و اطلاعات آنها توسط آموزش و پرورش صورت گرفت که پس از آن پایه تحصیلی دانش آموز مشخص می‌شد.

خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز افغانستانی به تسنیم گفت: دانش‌آموزان افغانستانی تا ۱۵ مهر برای ثبت‌نام در مدارس فرصت دارند و تا کنون بیش از ۴۸ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند البته ما پیش بینی می‌کردیم که تعداد بیشتر از این‌ها باشد.

پیش از این محسن نسج همدانی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران در پاسخ به این سوال «در تخمین‌های موجود، انتظار ثبت‌نام چه‌تعداد دانش‌آموز را در این طرح دارید؟» گفته بود: طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل میان اتباع غیرمجاز استان تهران وجود دارد ولی ما ظرفیتی معادل ۲۰۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده‌ایم.

خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور نیز با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت‌نام از تمام دانش‌آموزان اتباع از افزایش ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس کشور خبر داده بود. اما علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفته بود: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه آموزش‌های تحصیلی به اتباع بیگانه که حتی غیرقانونی در کشور حضور دارند، پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شود.

دانش‌‌آموزان افغانستانی برای تحصیل در مدارس ایران باید شهریه‌ای را پرداخت کنند، سال تحصیلی گذشته این امکان برای آنها فراهم بود تا شهریه را به صورت قسطی پرداخت کنند. رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: ‌ شهریه دانش‌آموزان افغانستانی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است، این اولین کمک ما به خانواده‌های آنهاست. درشیوه‌نامه دست مناطق ومدارس کاملاً باز است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند از دانش‌آموزان افغان شهریه دریافت کنند. مدیر مدرسه می‌تواند حتی شهریه را به صورت اقساط دریافت کند.

شهریه‌ای که دانش‌آموزان افغانستانی برای ثبت‌نام در مدارس باید پرداخت کنند، بدین شرح است: پایه اول تا ششم ابتدایی، حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر ۳۰۰ هزار تومان. دوره متوسطه اول حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۴۴ هزار تومان و حداکثر ۳۳۶ هزار تومان و دوره متوسطه دوم حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۳۶۰ هزار تومان.

به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها توصیه شده است با توجه به مشکلات اقتصادی و پرجمعیت بودن خانواده‌های اتباع خارجی در تعیین هزینه ثبت‌نام ترجیحاً حداقل هزینه‌ها درنظر گرفته شود، ضمن اینکه دریافت هرگونه وجهی غیر از شهریه مصوب و دریافت هرگونه کمک‌ هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به کتب درسی و بیمه دانش‌آموزی، هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ممنوع است.

طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش، ایران برای تحصیل حدود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور که حدود ۳۳۰ هزار نفر از آنها افغانستانی هستند سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت:کمیساریای سازمان ملل سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت هزینه این دانشآموزان در ایران به ما پول پرداخت کرده است که این میزان بسیار ناچیز است. سال گذشته عمده این پول را هزینه ساخت ۵ مدرسه برای دانشآموزان افغانستانی کردیم.