واکنش علمای سنی هرمزگان به فاجعه منا

به گزارشافکار خبر،رفتار حاکمان عربستان پیرامون واقعه حزن‌انگیز منا در نوع خود و در ابعاد مختلف قابل تأمل و بررسی است.

این در حالیست که علما و افراد مختلف و سرشناس مذاهب اسلامی در هرمزگان، به ویژه علمای اهل سنت نیز پیرامون این موضوع دیدگاه‌های موازی با مردم دارند.

خبرگزاری فارس در هرمزگان در همین راستا، بخشی از سخنان علما و بزرگان اهل سنت هرمزگان را منعکس می‌کند.

* نباید گذاشت خون حجاج پایمال شود


شیخ ابراهیم ابراهیمی امام جمعه روستای کنار سیاه و مدرس مدرسه گیاهدان قشم گفت: دولت عربستان مسئول این فاجعه بزرگ است و این گونه حوادثناشی از اهمال و سستی در مدیریت حج به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: مسئولان سعودی باید جوابگو باشند تأمین جان زائران از وظایف دولت عربستان است ما از این واقعه به شدت ناراحت شدیم و امیدواریم خون این عزیزان پایمال نشود.

* دولت عربستان باید سریع‌تر پاسخ بدهد


حاج عیسی ملاحی امام جمعه شهر بندرگروک نیز این فاجعه حجاج بیت‌الله الحرام را محکوم و به رهبر معظم و مردم داغ دیده این رخداد را تسلیت گفت و از دولت عربستان درخواست کرد که جواب‌گویی به کشورهای قربانی داده در این حادثه را در اولویت قرار دهد.

* باید جلوی تکرار این حوادثرا گرفت


شیخ محمد محبت‌نیا امام جمعه روستای لشتغان بندر خمیر نیز ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و رهبر انقلاب نسبت به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج هم‌وطن در حادثه منا خواستار جوابگویی هرچه سریع‌تر دولت عربستان نسبت به این فاجعه شد و گفت: نباید این حوادثتکرار شود و در این راستا مسئولان عربستان باید با مسئولیت بیشتری رفتار کنند.

* سخنان رهبری قطعاً عذرخواهی آل‌سعود را در پی خواهد داشت


شیخ طیب خنجی امام جمعه اهل سنت فتویه بستک نیز ضمن عرض تسلیت نسبت به حادثه منا، خواستار جوابگویی هر چه زودتر دولت عربستان شد.

وی گفت: سخنان رهبری در جمع نیروهای دریایی ارتش شجاعانه و مدبرانه بود، قطعاً نتیجه این سخنان عذرخواهی آل‌سعود از ایجاد این فاجعه است.

* سعودی با این همه ثروت از مدیریت حج ناتوان است


امام جمعه اهل سنت کوشکنار شیخ‌علی جمالی نیز با انتقاد از نقض قوانین عرف بین‌الملل توسط دولت عربستان گفت: دولت سعودی باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف مفقودان فاجعه منا اقدام کند.

وی، وجود هزاران کشته و زخمی طی مراسم حج امسال را نشان از بی‌تدبیری دولت عربستان دانست و افزود: کشوری که درآمدهای سرشار نفت دارد و از هر زائری که به آن کشور مسافرت می‌کند، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند و امروز به یکی از کشورهای ثروتمند دنیا تبدیل شده است، انتظار می‌رود امکانات مناسب در اختیار حجاج قرار بدهد تا از بروز حوادثاینچنینی جلوگیری شود. وی ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان و بهبودی مصدومان حادثه منا را از خداوند منان خواستار شد.

* نباید به عذرخواهی تنها، اکتفا شود


شیخ فهیمی امام جمعه سورو بندرعباس در پی حادثه دلخراش منا ضمن محکومیت این فاجعه احساس همدردی خود را برای بازماندگان ابراز و با عرض تسلیت به مقام رهبری و خانواده داغ‌دیدگان این حادثه خواستار مغفرت برای درگذشتگان شد.

وی ضمن محکوم کردن این حادثه و بیان اینکه تنها باید دولت عربستان جوابگوی این رفتار باشد، گفت: باید علت اصلی این فاجعه برای همگان شفاف و روشن باشد و تنها با یک عذرخواهی نمی‌توان از زیر بار این کار شانه خالی کرد.

عربستان با این در آمدی که دارد باید بیش از پیش به زائران خدمات دهد نه باعثمرگ هزاران انسان شود، بی تدبیری آنان باعثاین فاجعه شده است.

* بدبینی‌ها به آل‌سعود بیش از پیش بالا رفته است


محمد کامیاب امام جمعه اهل سنت میناب نیز ضمن عرض تسلیت به تمام مردم ایران و محکوم کردن این فاجعه گفت: دولت عربستان بی‌کفایتی خود را ثابت کرده و این فاجعه که در منا رخ داده است باعثبدبینی بیشتر از قبل به این دولت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هموطنان ما چه شیعه و چه سنی در این بی‌تدبیری جان خود را از دست داده‌اند و دولت عربستان باید پاسخگوی این فاجعه باشد.

امام جمعه اهل سنت میناب در ادامه ضمن حمایت از بیانات مقام معظم رهبری گفت: تدابیر مقام معظم رهبری به‌جا و قابل احترام و ما نباید تنها با یک عذرخواهی همه چیز را فراموش کنیم.

وی ادامه داد: ما همگان در یک قبله و میهن و آب و خاکیم و در اینجا باید همگان برای این ضایعه سوگوار و ناراحت باشیم.

* عمدی بودن این حادثه برای همگان محرز شده است


افراز امام جمعه اهل سنت سیریک نیز ضمن محکوم کردن فاجعه منا، این عمل عربستان را عمدی و بی‌کفایتی آن را برای همگان واضح و روشن دانسته است.

وی در ادامه به بیان اینکه این حادثه به‌ غیر از عمدی بودن آن چیز دیگری نیست، گفت: ما از جهان اسلام می‌خواهیم که ضمن محکومیت این کشتار دسته جمعی مسلمانان در حج را به گوش همگان رسانده تا بی‌لیاقتی آل‌سعود بر همگان واضح و روشن شود.

* این عزای عظما را نمی‌توان جبران کرد


شیخ عبدالجلیل قتالی مدیر مدرسه دینی اهل سنت رویدر بندر خمیر ضمن عرض تسلیت بابت حادثه منا و محکومیت آل‌سعود همدردی خود را با داغ‌دیدگان این فاجعه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه سهل‌انگاری و توجه نکردن به حجاج در عربستان به عهده آنان است گفت: در این زمان حساس که موقع حج است دولت عربستان باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشند.

قتالی، ادامه داد: این سهل‌انگاری باعثفاجعه بزرگی شده است و این عزا و ماتمی که در کل جهان اسلام رخ داده است را نمی‌توان جبران کرد تنها دولت عربستان باید پاسخگوی این رفتار با حجاج باشد.

* تکبر عربستانی‌ها دل ملت مسلمان را به درد آورد


شیخ دوستعلی‌زاده نیز ضمن ابراز همدردی با داغ‌دیدگان فاجعه منا گفت: این حادثه دل تمام امت اسلامی را به درد آورده است و بی‌کفایتی آل‌سعود را نشان می‌دهد که تنها خود‌بینی و تکبر آنان باعثمرگ هزاران میهمان خدا شده است.

وی در ادامه به عزیز بودن خانه خدا نیز اشاره و گفت: اگر عربستانی‌ها توانایی نگهداری خانه خدا و میهمانانش را ندارند آن را به جهان اسلام وا بگذارند تا از این اتفاقات هولناک نیفتد.

* عاملان حادثه باید به سزای کار خود برسند


شیخ سلیمان سلیمی امام جمعه رویدر بندرخمیر نیز عامل اصلی در فاجعه منا را عربستان اعلام و گفت: این حادثه دل امت اسلامی را به درد آورده است و آل‌سعود در کارهای خود کوتاهی کرده است و باید عاملان این فاجعه اسف‌بار محاکمه شوند تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی در حرم امن الهی نباشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این کشتار سابق نیز در عربستان اتفاق افتاده است گفت: کوتاهیهای گذشته نباید تکرار شود و عاملان این حادثه باید به سزای کار خود برسند.