تهران باید شهری مدرن و عاری از فقر باشد

به گزارشافکار خبر،محمدباقر قالیباف در افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و توسعه شهری که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: این همایش در آستانه برنامه ششم توسعه برگزار شده و امیدواریم این برنامه گام دیگری برای تکمیل برنامه ریزی و توجه به موضوعات مدیریت شهری باشد.

وی افزود: شرایط امروز ما بویژه در دهه های اخیر و قرن ۲۱ تغییر کرده و تحولات با سرعت بیشتری در حال وقوع است. فناوری های جدید شکاف ها را پر کرده و دیگر نمی توانیم اخبار را پشت پرده نگه داریم.

شهردار تهران تصریح کرد: جامعه ما شبکه ای شده که این امر دارای نقاط ضعف و نقاط قوت است؛ در حین دسترسی به اطلاعات، آینده برای ما پیچیده تر شده و گسترش جامعه تهدید جدی در حوزه محیط زیست ایجاد کرده است. ما در آستانه وارد شدن به دهه چهارم قرن ۲۱ هستیم و این در حالیست که این عصر را عصر شهرنشینی می دانند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرها به مرکز تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت تبدیل شده اند و با این حالات شهرها هم فرصت و هم تهدید محسوب می شوند. با شرایط امروزه منابع انسانی مهمترین سرمایه جوامع هستند و دیگر داشتن منابع طبیعی مانند نفت و گاز افتخار نیست چرا که سرمایه اصلی همان نیروی انسانی مبتکر است.

قالیباف تصریح کرد: از سوی دیگر گسترش شهرها تهدید محسوب می شوند چرا که موجب مهاجرت، بروز مشکلات زیست محیطی و افزایش آسیب های اجتماعی می شود بر همین اساس است که دو قطبی فقر و غنا و شمال و جنوب بوجود می آید و مردم از این تبعیض ها احساس بدی پیدا می کنند.

وی افزود: بنابراین لازم است که نظام برنامه ریزی هوشمند، اثربخش و آینده‌نگر مورد توجه قرار گیرد. براساس تجربه چند ده ساله می گویم که اگر ایران در اصلاح ساختار اداری و اجرایی خود تجدید نظر نکند یعنی تفکیک کار ملی و محلی را از یکدیگر انجام ندهند به پیشرفت پایدار نمی رسد و هرگونه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری به سرانجام نمی رسد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته در شهرداری تهران رویکرد اجتماعی و فرهنگی را مدنظر قرار داده ایم و از یک سازمان خدماتی به یک سازمان اجتماعی بدل شدیم که البته این هدف بسیار سخت و مانند شنا کردن برخلاف جریان آب بود اما امیدواریم بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سعی داشتیم در برنامه های فرهنگی بهبود سبک زندگی را مد نظر قرار دهیم، گفت: در حوزه بزرگراهی منهای یک پروژه به اهداف برنامه ۱۴۰۴ دست یافته ایم و در حوزه بهبود زندگی نیز ۳۷۴ سرای محله ایجاد کرده ایم علاوه بر این امروز ۱۷۰ کیلومتر خط مترو داریم که تا سال ۹۶ به ۲۴۰ کیلومتر افزایش می یابد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی قصد داریم همه موتورسیکلت های بنزینی را جمع آوری کرده و موتورهای برقی را جایگزین آنها کنیم همچنین قصد داریم تاکسی های هیبریدی را جایگزین تاکسی های فرسوده شهر کنیم.

وی در پایان گفت: در نظام ایران باید شهری مدرن، پیشرفته و عاری از فقر و تکاثر و مملو از تعلیم و تکریم داشته باشیم.