واگذاری مسکن به معلولان جسمی حرکتی و ذهنی روانی

به گزارشافکارخبر،صبح امروز جلسه اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور جهت بررسی آخرین وضعیت ارائه خدمات به این گروه از جامعه برگزار شد.

در این جلسه حبیب‌الله بوربور رئیس جامعه خیرین حامی معلولان کشور و محمدرضا کارگری، سلیم آشتیانی، حسین بدخشان، محمد نصیری از اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور و حجت الاسلام شهسواری معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا کارگری عضو و سخنگوی هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور ضمن تسلیت به مناسبت آغاز ایام شهادت سالار شهیدان اظهار داشت: متأسفانه در ماه‌های اخیر، مدیران ارزشی سازمان بهزیستی کشور یکی پس از دیگری جای خود را به افراد دیگر می‌دهند.

وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات منجر به عدم خدمت‌رسانی صحیح‌تر به جامعه هدف بهزیستی می‌شود، گفت: نباید جریانات سیاسی پشت سر این تعبیرات باشد.

کارگری با اشاره به برنامه‌های جامعه خیرین حامی معلولان کشور برای احداثواحدهای مسکونی ویژه خانواده‌های دارای چند معلول گفت: دراین زمینه برنامه‌ریزی دقیق و مدونی در حال اجراست و ما بنا داریم در یک زمانبندی مشخص به تعهدات خود عمل کنیم.

حبیب‌الله بوربور رئیس هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه اولویت این مجموعه از بین معلولان، معلولان جسمی حرکتی است گفت: ما نبایستی در موضوعات مختلف ورود پیدا کنیم و باید براساس یک مدل طراحی‌شده کارها را به جلو ببریم.

وی با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم ما نمی‌توانیم تمام موضوعات مختلف را برطرف کنیم، افزود: باید براساس یک مدل طراحی‌شده بتوان در مسیر حرکت کرد و براساس آن برنامه‌های پیش‌بینی شده از گذشته را اجرا کرد.

بوربور به تعهدات بنیاد مسکن برای تأمین بخشی از هزینه مسکن خانواده‌های چند معلوله اشاره کرد و گفت: بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متعهد شده است که ۱۲۰ میلیارد تومان برای خانه‌دار شدن خانواده‌های چند معلول پرداخت کند که از این رقم تا به امروز ۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی آن طی زمانبندی مشخص پرداخت می‌شود.

رئیس هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی باید فرزندان تحت پوشش این نهاد را به صورت سهل و آسان‌تر دراختیار خانواده‌های واجد شرایط قرار بدهد، گفت: نباید این فرزندان برای مدت‌های طولانی در مراکز بهزیستی نگهداری شوند.

وی اظهار امیدواری کرد: علاوه بر فرزندان تحت پوشش بهزیستی، مربیان این بچه‌ها نیز به موضوعات اعتقادی و دینی توجه ویژه‌تری را داشته باشند.

بوربور در ادامه به آخرین وضعیت احداثشعبه شیرخوارگاه شُبیر در جنوب تهران اشاره کرد و گفت: امیدواریم براساس برنامه‌ریزی انجام شده و همچنین تعهدات خیرین این شیرخوارگاه نیز براساس استانداردهای جهانی احداثشود.

محمد نصیری دیگر عضو هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور در این جلسه با بیان اینکه در بخش حمایتی و واگذاری مسکن نباید میان معلولان جسمی حرکتی و همچنین معلولان ذهنی روانی تفاوتی قائل شد، خاطرنشان کرد: قطعاً مشکلات معلولان ذهنی روانی به مراتب بیشتر از معلولان جسمی حرکتی است.

وی گفت: امیدواریم جامعه خیرین معلولان کشور براساس برنامه‌ریزی و تعهدی که به جامعه معلولان دارد، بتواند در واگذاری مسکن به این گروه خاص موفق باشد.

سلیم آشتیانی دیگر عضو هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور نیز با اشاره به موافقت خود با واگذاری مسکن به معلولان ذهنی روانی بیان داشت: همانطور که گفته شده، مشکلات معلولان ذهنی روانی به مراتب بیشتر از معلولان جسمی حرکتی است و در واگذاری مسکن نباید تفاوتی بین این افراد قائل شد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت در سمینار مشهد گفت: در این جلسه قاضی‌زاده هاشمی عنوان داشته است که مدرسه‌سازی تمام شده و خیرین برای ساخت بیمارستان اقدام کنند که به نظر بنده ساخت مدرسه ارجح‌تر از بیمارستان و مرکز درمانی است.

سلیم آشتیانی همچنین به برخی از برنامه‌های سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از این برنامه‌های این سازمان رؤیایی است تا حقیقت.

حجت‌الاسلام شهسواری معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به واگذاری مسکن به معلولان گفت: در این بخش، معلولان جسمی حرکتی و ذهنی روانی منافاتی با یکدیگر ندارند اما براساس اولویت‌بندی این واگذاری‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل خیرین در کشور گفت: خیرین و نیکوکاران، بازوان سازمان بهزیستی هستند و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تر استفاده کرد.

حجت‌الاسلام شهسواری با اشاره به حضور خیرین در مجتمع‌های ارائه خدمات به معلولان و مددجویان بهزیستی گفت: ما در دوره جدید تلاش کرده‌ایم که حضور خیرین در مجتمع‌ها را پررنگتر از گذشته نشان دهیم و اعتقاد داریم که اینگونه کارها باید به خیرین واگذار شود.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور به کارکرد مجتمع‌های خیرین اشاره کرد و گفت: این مجتمع‌ها به دو صورت استانی و ملی هستند و هر کدام نقش مهم و اساسی را در ارائه خدمات دارند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که اداره مجتمع‌های خیریه و ارائه خدمات به معلولان را به صورت هیأت امنایی دراختیار خیرین قرار بدهیم.

در این جلسه همچنین در خصوص آخرین وضعیت مجتمع کاروانشایان بحث و گفتوگو شد و به گفته حجتالاسلام شهسواری معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی به زودی گزارشی از آخرین وضعیت این مجتمع آموزشی ارائه خواهد شد.