جریمه های هزار تومانی برای تخلفات مواد غذایی!
گروه اجتماعی

- رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه در دولت اراده ای برای حل مشکلات پیش آمده در زمینه تخلفات و تقلب های حوزه مواد غذایی مشاهده نمی شود.

به گزارشافکارخبر، حسینعلی شهریاری با بیان این مطلب اظهار کرد: جرایم و مجازات های در نظر گرفته شده برای تخلفات در حوزه مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی مربوط به ۴۰-۵۰ سال پیش است و باید بازنگری فوری نسبت به آنها صورت گیرد.

وی افزود: هنگام تصویب قانون مبارزه با تخلفات مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی به این مهم توجه نشده و قرار بود دولت قبل بخش مجازات های این قانون را به صورت یک لایحه به مجلس ارائه دهد تا تغییرات روی آن صورت گیرد اما دولت دهم این کار را انجام نداد و متاسفانه دولت یازدهم نیز تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است.

وی تاکید کرد: جریمه های هزار یا ۵ هزار تومانی برای تخلفات در این بخش مهم و با توجه به زیان های مالی و جانی فراوانی که بر افراد جامعه می گذارد، بیشتر شبیه طنز و جوک است و هیچ گونه بازدارندگی ندارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: البته برای این گونه تخلفات مجازات هایی مانند حبس هم در نظر گرفته شده که به نظر قاضی و قوه قضاییه باز می گردد اما در کل قوانین و مجازات های در نظر گرفته شده با میزان و چگونگی جرم همخوانی ندارند.

وی بیان کرد: در تمام دولت ها و در بخش مهم مواد غذایی که رابطه مستقیم با سلامت مردم دارد، شاهد ضعف های نظارتی فراوان هستیم البته علت عمده این مساله کمبود نیروی انسانی در بخش نظارتی است به طوری که اکنون تعداد پرسنل معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت به عنوان مسوول مستقیم این بخش برابر با تعداد نیروی ۳۰-۴۰ سال پیش است در حالی که تعداد جمعیت و همچنین فروشگاه ها، رستوران ها، تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی و … افزوده شده است.

شهریاری تصریح کرد: اکنون وزارت بهداشت دارای ۸۵هزار ردیف شغلی خالی است که متاسفانه دولت با توجه به مشکلات مالی مجوز گرفتن نیرو را صادر نمی کند در حالی که این مساله بر سلامت کل جامعه تاثیر مستقیم دارد.

وی خاطر نشان کرد: ضعف های نظارتی و همچنین متناسب نبودن جرایم و مجازات ها با تخلف ها سبب شده تا بسیاری از متخلفان طلبکار هم باشند و خود را نسبت به ادامه کار و تولید محصولات بی کیفیت محق بدانند.

وی افزود: در حالی که اگر با متخلفان برخوردهای جدی و سختگیرانه شود حتم بدانید میزان تخلفات و تقلب ها در تولید مواد غذایی به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: دولت تاکنون اراده ای در حل مشکلات این بخش نداشته زیرا اگر پیگیر این مساله بود تا کنون لایحه اصلاح قوانین و مجازات های در نظر گرفته در حوزه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی را به مجلس تقدیم می کرد.

شهریاری توضیح داد: اگر این لایحه به مجلس برسد حتم بدانید خارج از نوبت آن را بررسی کرده و در دستور کار مجلس قرار می دهیم و پیش از اتمام این دوره از مجلس آن را تصویب خواهیم کرد.

وی به هموطنان توصیه کرد: هموطنان از مصرف مواد غذایی تهیه شده در خارج از خانه بپرهیزند و حتما میوه و سبزی مورد استفاده در سبد خانوار را از مراکزی تهیه کنند که نسبت به سلامت محصول اطمینان دارند.
وی در پایان گفت: وضعیت سلامت مواد غذایی نیازمند نظارت های بیشتر و جدی تر از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است زیرا اکنون وضعیت ناسالم بودن آب های معدنی و آشامیدنی یکی از بزرگترین برندهای کشور که آلوده به فاضلاب های انسانی است سبب شده تا اکثریت جامعه به سلامت مواد غذایی با دیده شک بنگرند.