ال‌نینو از مولفه‌های اصلی تعیین آب وهوا

به گزارشافکارخبر،دکتر عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه پدیده ال‌نینو، پدیده دورپیوند است که کل آب و هوای جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا تاثیر این پدیده را در شکل‌گیری زمستانی پربارش و نسبتاً سرد اعلام کرده که کشورهای خاورمیانه را نیز از آن مستثنی ندانسته است.

به گفته وی، این پدیده هر دو تا پنج سال یک مرتبه تکرار می‌شود که البته در برخی مواقع ۱۰ سال یکبار نیز شاهد تکرار آن هستیم.

کرباسی با بیان اینکه افزایش دمای آب اقیانوس‌ها باعثگردش امواج میانی در اقیانوس آرام و بوجود آمدن چرخش در سیکل آب و هوایی می‌شوند، اظهار داشت: بنابراین تحت تاثیر قرار گرفتن آب و هوای کشور ما نیز بر اثر این پدیده خیلی دور از انتظار نیست.

به گفته این استاد دانشگاه، بطور کلی پدیده‌های هستی، کل آب و هوای جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با اینکه آب و هوای کشورها تحت تاثیر مولفه‌های مختلفی هستند اما پدیده ال‌نینو یکی از مولفه‌های اصلی تعیین آب و هوای یک منطقه است.

وی تاکید کرد: بطور کلی شناخت انسان از اکولوژی جهان بسیار ضعیف است چرا که به عنوان مثال زمانی پیش از حمله عراق به کویت، دانشمندان و محققان اکولوژی و هواشناسی پیش‌بینی کرده بودند چنانچه ۳۰۰ حلقه چاه کویت به مدت یک ماه بسوزد، کره زمین به دلیل دودهایی که بر اثر این پدیده ایجاد می‌شود و مانع از نفوذ نور خورشید می‌شود، وارد عصر یخبندان خواهد شد، اما پس از جنگ عراق و کویت مشاهده شد که به جای ۳۰۰ حلقه، ۷۸۰ حلقه چاه و به جای یک ماه، سه ماه چاه‌های نفت این کشور سوزانده شده است ولی هیچ اتفاقی در آب و هوای جهان رخ نداد.

عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران تاکید کرد: بنابراین اینکه با قطعیت، عدم تاثیرپذیری کشور را از پدیده ال‌نینو عنوان کنیم، به نظر خیلی منطقی نمی‌رسد هر چند پیش‌بینی اصلی اثرات پدیده ال‌نینو بار دیگر در حدود ۲۵ آذرماه تکرار می‌شود و هر آنچه که در آن زمان اعلام شود، قطعی خواهد بود.

کرباسی گفت: سازمان هواشناسی در رد ادعای وزارت نیرو مبنی بر سرد شدن زمستان اعلام کرده‌اند که اتفاقاً دمای هوا حدود دو درجه گرم می‌شود، تاکیدی است بر شکل‌گیری پدیده ال‌نینو، چرا که گرم شدن هوا از عوامل اصلی بروز این پدیده است.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان مقایسه زمستان امسال با سال ۸۶ را که در حقیقت سرمای هوا بر اثر پدیده لانینو بود را نادرست می‌دانند، اظهار داشت: البته پدیده ال‌نینو علاوه بر بارندگی، بر روی دما نیز تاثیر خواهد داشت، چرا که با افزایش بارش بر اثر پدیده ال‌نینو به صورت باران و برف و یخ زدن برف‌ها، دمای هوا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که ال‌نینو با ایجاد یخبندان به صورت غیرمستقیم بر دمای هوا نیز تاثیر خواهد داشت و پیش‌بینی زمستانی سردتر از همیشه خیلی دور از انتظار نخواهد بود.

کرباسی اظهار داشت: پیشبینی اینگونه پدیدهها غالباً به صورت روندی است و با بررسی روندی که پدیده النینو در سالهای گذشته داشته است، تنها میتوان تا حدودی شرایط را مجسم کرد اما پیشبینی قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال آماده بودن برای شرایطی که احتمال دارد بوجود آید، حتی اگر احتمال آن کم باشد، هیچ اشکالی ندارد.