ماجرای این روزهای تلگرام و مهاجرت تدریجی کاربران

به گزارشافکارخبر،همه چیز از اواخر مهر ماه شروع شد و درست در زمانی که موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی از حساسیت بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه در حال حاضر شبکه های اجتماعی موبایلی خارجی مختلفی وجود دارد و هر روز برتعداد آن ها افزوده می شود به راحتی می توان از یکی از آن ها دل کند و سراغ نرم افزار پیام رسان دیگر یا شبکه اجتماعی دیگر رفت چراکه وقتی نرم افزاری جدید درست می شود قطعا امکانات آن بیشتر از نرم افزار قدیمی خواهد بود.

درکشور ما شاید نرم افزار وایبر اولین نرم افزار پیام رسانی بود که با استقبال مردم مواجه شد اما بعد از مدتی نرم افزارهای دیگری همانند تلگرام و واتس آپ وارد شدند. این نرم افزارها استقبال چندانی نداشتند و شهروندان، نرم افزار پیان رسان وایبر را تنها نرم افزار ارسال رایگان پیامک می دانستند تا اینکه با افزایش استقبال از این نرم افزارها و افزایش کاربران زمینه ای برای مهاجرت به نرم افزار دیگر فراهم شد.

در آن زمان با کندی سرعت وایبر، اخبارهای متفاوتی از فیلترینگ و پولی شدن این نرم افزار شنیده می شد واین در حالی بود که مسئولان ارتباطات کشور تغییر کارمندان شرکت وایبر و افزایش کاربران را علت کندی دسترسی کاربران به وایبر عنوان می کردند.

در آن دوران این اتفاقات و طرح موضوعات فیلتر شبکه های اجتماعی که در بین کاربران فضای مجازی در حال انتشار بود زمینه ای فراهم شد تا گروهی از کاربران به نرم افزار جدیدی تری دسترسی یابند.

تلگرام از جمله نرم افزارهایی بود که به دلیل جلب اعتماد کاربران از نظر امنیت، کاربران وایبر را جذب خود کرد و به این ترتیب تلگرام نرم افزاری جایگرین وایبر شد به طوری که کمتر نام وایبر در بین کاربران به گوش می رسید.

این نرم افزار تا چندی پیش با سرعتی بالا رضایت مشترکان را جلب می کرد اما چندی است این نرم افزار هم مانند وایبر شده است. شاید بتوان گفت که مجددا اخبارهای متعددی وشایعات در فضای مجازی در خصوص فیلتر شبکه های اجتماعی آغاز شده است به طوری که در چند هفته اخیردر فضای مجازی فیلترینگ تلگرام مطرح می شد.

در هفته اخیر نیز موضوع فیلترینگ شبکه تلگرام در ایران در حالی مطرح شد که به گفته واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات همزمان با قطعی ۲۴ ساعته سه مسیر اینترنتی در ترکیه، باب المندب، خلیج فارس بود.

وی افزود: از مسئولین تلگرام درخواست کردیم که صفحات غیر اخلاقی را ببندد که در مرحله نخست آن را اجرا کرد و سپس مجددا آن را باز کرد که ما هم درخواست خود را به آن ها ارائه کردیم تا صفحات غیر اخلاقی خود را ببندد که متاسفانه با این اختلالات مواجهه شدیم و آن ها
در هفته جاری در حالی که هنوز فیلترینگ تلگرام تمام فکر کاربران را درگیر کرده بود اخبار جدیدی مبنی بر پولی شدن تلگرام مطرح شد که این موضوع نیز بنا به گفته یک مقام آگاه چنین اتفاقی برای نرم افزارهای پیام رسان واتس آپ و وایبر افتاده بود وصحت ندارد.

اما در حالی که موضوع فیلترینگ این نرم افزاردر حال بررسی و سوژه داغ خبرگزاری ها شده است گروهی از کاربران به دنبال یک نرم افزار دیگری هستند وبه سرعت تبلیغات مهاجرت این نرم افزار خارجی در حال انتشار در اخبار فضای مجازی است.

گویا این نرم افزار نیز همانند نرم افزار وایبر قرار است به فراموشی سپرده شود و نرم افزار دیگری جایگزین آن مورد استقبال شهروندان وکاربران فضای مجازی قرار گیرد. حال در این میان بهتر نیست مسئولان کمی به مهاجرت کاربران نرم افزارهای پیام رسان توجه داشته باشند؟چرا که این مهاجرت به سمت نرم افزار پیام رسان خارجی است که همانند نرم افزارهای دیگر خارجی معلوم نیست دست چه کسانی و با چه هدفی ایجاد شده است.