دستگاه‌های لاغری موضعی درمان چاقی نیست

به گزارشافکارخبر،محمد هاشمی درباره کارایی و اثربخشی داروهای جدید درمان چاقی که در داروخانه ها موجود اند و خاصیت دفع چربی دارند گفت: درمان اصلی چاقی اصلاح شیوه زندگی به مفهوم رعایت الگوی صحیح تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است و بدون در نظر گرفتن این دو اصل سایر درمان‌ها فاقد پشتوانه علمی هستند.

وی افزود: در این میان داروهایی هستند که می‌توانند به فراخور وضعیت بیمار به روند کاهش وزن ایشان اندکی کمک کنند اما باید در نظر داشت دارو تنها و تنها با تجویز پزشک و تهیه از مراکز مجاز عرضه دارو که داروخانه‌ها هستند، اجازه مصرف پیدا می‌کنند.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با تاکید بر اینکه داروهای تبلیغ شده در رسانه‌ها داروهای غیرمجاز هستند گفت: دارو یک کالای مصرفی معمولی نیست تا افراد به تشخیص خود آن را انتخاب کرده و مصرف کنند. دارو کالایی است که با توجه به نیاز بیمار و در نظر گرفتن مضرات و منافع آن فقط باید توسط پزشک تجویز شود، بنابراین تهیه دارو از منابعی غیر از داروخانه‌ها و بدون تجویز پزشک قطعا مردود است.

وی همچنین درباره تجهیزات درمان موضعی لاغری اعم از کرایولیپولیز، لیپوماتیک و …گفت: این گروه از درمان‌ها تحت عنوان بادی کانتورینگ منحصر به وجوه زیبایی و ظاهری بوده و به هیچ وجه درمان چاقی و اضافه وزن به حساب نمی‌آیند.

هاشمی افزود: گرچه برخی از این روشها مشروط بر سلامت تکنولوژی بکار رفته و کاربرد توسط مراکز مجاز ارائه خدمات میتوانند به کاهش سایز بیماران در کنار درمان اصلی (اصلاح شیوه زندگی) کمک کنند ولی هیچکدام به تنهایی درمان چاقی محسوب نمیشوند.