دارو گران نشده، بیمه‌ پوشش را قطع می‌کند

به گزارشافکارخبر،سید حسن هاشمی در حاشیه دومین نشست سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با مسئولان حوزه سلامت با بیان این که بیش از ۹۰ درصد بازار دارویی ایران تولید داخل است، عنوان کرد: اما از نظر قیمت حدود ۶۰ درصد نیاز را بازار داخلی برای کشور تامین می‌کند. در نتیجه سفرای جمهوری اسلامی ایران می‌توانند کمک کنند تا در مذاکره مستقیم با کمپانی‌های خارجی و سرمایه گذاری مشترک با آنها هم کیفیت داروی داخل را بهبود ببخشیم و هم امکان صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را به خارج از کشور فراهم کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد تایید دانشجویان پزشکی ایرانی در سایر کشورها تعریف شده و مشخص است، گفت: دانشگاه‌هایی که از نظر وزارت بهداشت مورد تایید است اعلام شده است. شاخص ارزیابی ما رتبه بین المللی این دانشگاه‌ها است. این در حالی ست که دانشجویان ایرانی در سال‌های گذشته مبادرت به تحصیل در دانشگاه‌هایی کرده اند که پیش از آغاز به تحصیل اعلام شده بود که مدرک این دانشگاه‌ها در داخل کشور مورد تایید نیست زیرا کیفیت دانشگاه محل تحصیل آنها در سطح نازل بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با اپیدمی وبا برای زائران اربعین در کشور عراق اظهار کرد: در عراق و ایران اقدامات خوب و اطلاع رسانی‌های مناسب انجام شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه برای مقابله با بیماری‌های واگیر در خارج از کشور ماموریت اصلی با هلال احمر و در داخل کشور این ماموریت بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: برخی از شاغلان حوزه سلامت علاقه مند به خدمات رسانی به زائران اباعبدالله(ع) هستند. این افراد در ایران و عراق سازماندهی شده اند تا به گروه‌هایی که به صورت قانونی به خاک عراق وارد شده اند خدمات ارائه دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در فصل سرما " وبا " ناپدید می‌شود و در این مورد نگرانی وجود ندارد، گفت: با این وجود اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده تا آب را از بطری‌های مطمئن و غذا را از اماکن تایید شده تامین کنند.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی همچنین به انجام قرنطینه و آماده باش کافی در شهرهای مرزی به ویژه مبادی ورودی به مرزها برای مقابله با بیماری‌های واگیر در ایام اربعین تاکید کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای زائران اربعین، انجام این اقدام را دیر توصیف کرد و گفت: در صورتیکه زائران قصد تزریق این واکسن را داشتند باید در شهریور ماه اقدام می‌کردند. افرادی که این واکسن را تزریق نکرده اند، در صورت رعایت به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

وی در پاسخ به ادعای افزایش قیمت چهار برابری داروی سینووکس برای بیماران MS گفت: داروهای خارجی افزایش قیمتی نداشته است. اما در برخی موارد بیمه حمایت خود را از یک دارو قطع می‌کند و این منجر به افزایش قیمت خرید آن برای مصرف کننده می‌شود؛ این نوع افزایش قیمت به منزله گران شدن دارو نیست.

هاشمی همچنین در پاسخ به این سئوال که تامین اجتماعی بدهی بیمه‌ها را به وزارت بهداشت کمتر از بدهی اعلام شده توسط این وزارتخانه می‌داند، عنوان کرد: ما حاضر هستیم بیمه‌ها همان عددی را که خود اعلام می‌کند پرداخت کنند این در حالیست که تاکنون فقط هفت درصد از مطالبات وزارت بهداشت توسط بیمه‌ها پرداخت شده است. تامین اجتماعی تجهیزات و امکانات خوبی دارد و حق بیمه درمان را نیز دریافت کرده است لذا تصور می‌شود امکان پرداخت مطالبات ما را دارد.

وی در پاسخ به اهمیت توانبخشی با تاکید بر اینکه در این حوزه در کشور ضعیف عمل شده است، عنوان کرد: در صورتیکه هلال احمر این ماموریت را بر عهده بگیرد و به خوبی انجام دهد خدمت بزرگی ارائه داده است. این در حالی است که متخصصان خوبی داریم اما تجهیزات کمی در دست است. همچنین بهزیستی می‌تواند یکی از متولیان مهم در این حوزه باشد اما اعتبارات و اختیارات کافی را در دست ندارند این در حالی است که بیمه‌ها نیز از این بخش حمایتی ندارد.

هاشمی با اشاره به مصوبات شورای سیاستگذاری سلامت تاکید کرد: باید در انتظار ماند تا مصوبههای حوزه توانبخشی اجرایی شود.