بیماری کشنده در فصل سرد

به گزارشافکارخبر،دکتر سید حمیدرضا مرتضوی با بیان اینکه عوامل مختلف ویروسی، میکروبی و شیمیایی در به وجود آوردن پنومونی(عفونت ریه) نقش دارند، گفت: در فصل سرد سال بیشتر موارد پنومونی به شکل ویروسی و میکروبی است، زیرا در فصول سرد سال میکروب‌ها و ویروس‌های به وجود آورنده پنومونی بهتر می‌توانند در بدن نفوذ و در بافت ریه ایجاد عفونت کنند.

وی با اشاره به شدت و ضعف موارد پنومونی، گفت: در موارد خفیف سرفه تند، شدت تنفس و آبریزش بینی از جمله علائم این نوع عفونت است، اما در موارد شدیدتر آن علائمی از جمله تب بالا، مشکل در تنفس و بد شدن وضعیت عمومی بدن ایجاد می‌شود.

مرتضوی، پنومونی را جزو عوامل اصلی مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال عنوان کرد و افزود: این بیماری همچنین در بزرگسالان نیز مواردی از مرگ و میر را به دنبال دارد و بالقوه یک بیماری کشنده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در همین راستا تشخیص به موقع و درمان پنومونی از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد باید به محض مشاهده علائم این بیماری بویژه در کودکان حتما به پزشک مراجعه کنند.

مرتضوی اظهار کرد: در صورت تشخیص دیرهنگام پنومونی بافت ریه درگیر این نوع عفونت شده و آبسه یا تجمع چرکی ایجاد می‌شود که در صورت عدم درمان بموقع می‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی افزود: تشخیص دقیق این نوع بیماری تنها از طریق کشت خون و سایر مایعات بدن انجام میشود و بسته به نوع ویروسی یا باکتریایی آن، درمانهای حمایتی یا داروهای آنتی بیوتیکی تجویز میشود.