تصمیم برخی از خانواده های حادثه منا به شکایت از سازمان حج / تور گردشگری داخلی بیمه دارد اما حجاج بدون بیمه
گروه اجتماعی،

شنیده شده که خانواده های جانباختگان حادثه منا از سازمان حج شاکی هستند و تصمیم دارند که با گرفتن وکیل از این سازمان شکایت و طرح دعوا کنند.

بر اساس اطلاع خبرنگارافکارخبردلیل این شکایت هم بیمه نکردن کامل حجاج از سوی این سازمان است.

این خانوادها معتقدند که سازمان حج به وظایف اولیه خود در بیمه کامل حجاج عمل نکرده و به رغم گرفتن پول زیاد از حجاج، آنها را به اندازه دیه کامل یک انسان بیمه نکرده است.

نرخ دیه‌ کامل یک مرد مسلمان در سال جاری در ماه‌های غیر حرام ۱۶۵ میلیون تومان و در ماههای حرام ۲۲۰ میلیون تومان است.

با توجه به اینکه حادثه منا در ماه حرام ذی‌الحجه بعنوان ماه حرام اتفاق افتاده دیه جان باختگان این حادثه ۲۲۰ میلیون تومان است.

اما ظاهرا مسئولین تصمیم دارند تا ۵۵ میلیون به این خانواده ها پرداخت کنند و این مبلغ هم تحت عنوان غرامت فوت جان باختگان مناست و دلیل آن هم این است که بیمه حجاج یک‌ چهارم دیه کامل یک انسان بود.

یکی از خانواده های جانباختگان منا به خبرنگار افکارخبر گفت: سازمان حج از حجاج پولی زیادی دریافت می کند اما آنها را یک ماه از کشور خارج می کند ولی بیمه نمی کند.

وی افزود: اگر شما در داخل کشور از یک شهر به شهر دیگر سفر کنید و سوار اتوبوس شوید، این اتوبوس همه سرنشینان را بیمه می کند اما سازمان حج چطور حجاج را یک ماه بدون بیمه به سرزمین وحی می برد؟

این خانواده جانباخته حادثه منا گفت: سوال ما از مسئولین این سازمان این است در حالی که تور گردشگری داخل کشور مسافران خود را بیمه می کند، چطور این سازمان بدون بیمه حجاج را به عربستان می برد.

در روز پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ همزمان با عید سعید قربان در مراسم رمی جمرات در خیابان ۲۰۴ نزدیک تقاطع آن با خیابان ۲۲۳، در منا شهر مکه رخ داد که حدود ۵۰۰ زائر ایرانی کشته شده که از این تعداد ۲۵ نفر مفقود بوده و ۲۹ نفر هم در قبورالشهدای مکه دفن شدهاند.