برج‌های غول پیگری که بر تهران سایه افکنده‌اند

به گزارشافکارخبر،در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت املاک و مهاجرت بی رویه به کلان شهرها خانه باغ‌های قدیمی جای خود را با برج‌های غول پیکر و چندین طبقه عوض کردند و به نوعی میهمان جدید پایتخت نشینان شدند و این گونه بلند مرتبه سازی وارد برنامه کاری مدیران شهری شد که در حال حاضر ساختمان‌های مرتفع زیادی در شهر تهران به چشم می‌خورد. رفته رفته و با گذشت زمان مسئولان مربوطه بر آن شدند تا در خصوص ضوابط بلند مرتبه سازی و طرح تفصیلی اقداماتی را انجام دهند.

علیرضا جاوید معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سال ۹۲، از تهیه ضوابط بلند مرتبه سازی در پایتخت خبر داد و گفت: این ضوابط تهیه شده و هم اکنون در سیر فرآیند بررسی قانونی خود در کمیسیون ماده ۵ قرار دارد و در این ماده ساختمان‌هایی با ۱۲ طبقه از روی زمین بیشتر در طرح تفصیلی جدید مشمول ضوابط بلند مرتبه سازی قرار خواهند گرفت.

چندی پیش نیز غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران یکی از مشکلات اساسی در ساخت و سازها را بدون ضابطه و غیر علمی بودن آن‌ها دانسته و می‌گوید: غرب تهران که ریه تنفسی پایتخت محسوب می شود تمام ساخت و سازهایی که در گذشته در این منطقه انجام می‌شد سطحی و ویلایی بنا شده است و این نشان دهنده‌ اجرای ساخت و ساز همراه با مطالعه بوده، اما اکنون شاهد برپا شدن ساختمان‌هایی بلند در همین قسمت از تهران هستیم که موجب مسدود شدن راه تنفس شهر شده است.

همچنین ساخت و سازهایی که در منطقه ۲۲ و در مسیر کرج و شهر کرج اتفاق افتاده تاثیر نامطلوبی بر روی ورودی هوای تهران گذاشته است که این مسئله در روزهای سرد سال به ویژه زمانی که دچار پدیده وارونگی دما می‌شویم اثرش را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی افزود: ساخت و سازهای غیر منطقی در طول دو دهه‌ گذشته به ویژه در ۱۰ سال اخیر و اتکای شهرداری به درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم، فاجعه‌ای در شهر تهران به وجود آورد که امروز در رابطه با حوزه حمل و نقل و ترافیک با مشکلات غیر قابل حلی مواجه شده‌ایم.

البته نا گفته نماند که این بلند مرتبه سازی‌ها شرایط بحرانی را در خصوص از بین رفتن فضاهای سبز ایجاد کرده‌اند و تهرانی که در گذشته به باغ‌شهر معروف بود متاسفانه این روزها تمام آن باغ‌ها از بین رفته و احیای آن‌ها نیز به ده‌ها یا صدها سال زمان نیاز دارد.

*ساخت و سازهای غیر اصولی منشا ریز گردها در پایتخت


با توجه به افزایش ریزگردها در چند سال اخیر در کشور از جمله تهران، ساخت و سازهای غیر اصولی در داخل و اطراف شهر تهران را می‌توان یکی از منابع بروز ریزگردها در پایتخت دانست که بهتر است مورد توجه جدی‌تر شهرداری قرار گیرد.

انصاری عضو شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش ساخت و سازهای غیر اصولی را در شورای شهر مطرح کردیم که البته این اقدامات تنها تسکین دهنده هستند و اصل مشکل را برطرف نمی‌کنند، اما مرهمی است برای مشکلاتی که امروز در شهر تهران گرفتار آن هستیم.

و حالا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی شورای شهر تهران از آخرین اقدامات برای اجرای ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران می‌گوید: مفاد طرح تفصیلی تهران از سال ۹۱ ابلاغ شده و لازم الاجراست و شورای شهر به عنوان یک نهاد نظارتی بر این موضوع نظارت دارد و شهرداری تهران مکلف شده بود حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی و ارائه آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب و اجرا اقدام کند که متاسفانه ضوابط بلند مرتبه سازی نه تنها در سال ۹۱ ابلاغ نشد که هم اکنون نیز که اواخر سال ۹۴ هستیم، هنوز شاهدیم موضوعات مربوط به ضوابط بلند مرتبه سازی احصاء، تدوین و ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: به موجب یکی از دیگر از مفاد طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج نسبت به اضافه طبقات تصمیم می‌گیرد که این موضوع مورد انتقاد شورا است و خوشبختانه اواخر سال ۹۳ شهرداری را مجاب کردیم که مشاور طرح تفصیلی را به تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی ملزم کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به ایرادات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به این طرح، بیان کرد: آن جا در کار گروه تخصصی و با حضور کارشناسان کلیات طرح مورد بررسی قرار گرفت که ایرادتی بر آن وارد شد و سوالاتی را مطرح کردند که از جمله این سوالات می‌توان به این که شهرداری باید اعلام کند چه قدر بلند مرتبه سازی در مشکل کم آبی تاثیر می‌گذارد؟ چه قدر مشکل آلودگی ایجاد می‌کند؟ به بیان دیگر بلند مرتبه سازی تا چه میزان می‌تواند بادهای موسمی و تونل‌های باد در تهران را تحت تاثیر قرار دهد، اشاره کرد.

اما تاکنون شهرداری به این سوال ها پاسخ نداده و قرار شده با کمک مشاوران داخلی و خارجی پاسخ داده شود.

گفتنی است؛ بر اساس اظهارات این عضو شورای شهر مشکلاتی که در خصوص بلند مرتبه سازی در کشور وجود دارد طی ۲ یا سه ماه آینده در دستور جدی شورا شهر قرار میگیرد و حل خواهد شد.