مراسم اربعین، بزرگترین تجمع دینی در جهان+تصاویر

گروه اجتماعی،روزنامه 'هافینگتون پست' در مقاله ای در خصوص مراسم اربعین  نوشت، زیارت اربعین در عراق یکی از بزرگترین تجمعات دینی در جهان محسوب می شود و این ویژگی باید در دایره المعارف ها ثبت شود.

به گزارش افکارخبر، این روزنامه نوشت: شمار زائران اربعین حسینی پنج برابر شمار حجاج بیت الله الحرام و به مراتب مهمتر از جشنواره بزرگ 'کوم میلا' هندوها است که سه سال یکبار برگزار می شود.

photo_2015-11-29_10-38-50

این در حالیست که بنابر اعلام آمار رسمی منتشر شده در رسانه های داخلی که هر ساله از سوی سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه منتشر می شود، تعداد زوار ایرانی که برای زیارت اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

این آمار نشان می دهد که این رقم از سال 91 تا اربعین امسال، رشد 8 برابری داشته است.

به نوشته این روزنامه، در این مراسم بیش از 200 میلیون بسته غذایی در عراق طی مدت زیارت اربعین میان زائران توزیع می شود. به همین دلیل مراسم زیارت اربعین امام حسین (ع) باید در دایره المعارف رکوردهای جهانی ثبت شود.

photo_2015-11-29_10-38-56

 

بنابر اعلام هافینگتون پست، بزرگترین تجمع انسانی، طولانی ترین سفره غذا در جهان، بزرگترین شمار داوطلبان برای حضور در یک واقعه از جمله مواردی است که موجب می شود از این مراسم در دایره المعارف ثبت رکوردها نام برده شود.

این روزنامه همچنین با انتقاد تند از رسانه های غربی این سوال را مطرح می کند که چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا راه پیمایی چند صد نفری در هنگ کنگ یا تجمع محدود در روسیه پوشش داده می شود، اما بزرگترین تجمع مسالمت آمیز بشری در جهان به درستی در سطح بین المللی پوشش داده نمی شود.

photo_2015-11-29_10-39-04

نویسنده مقاله سوال می کند: آیا سیل خروشان زنان، مردان وکودکان را نمی بینید؟

تعداد زائرانی که از ایران به عتبات عالیات سفر کردند، در سال 1391 طبق یک آمار 100 هزار نفر و طبق آمار دیگری حدود 240  هزار نفر بود که این تعداد در سال 92، به 480 هزار نفر افزایش یافت.

اما به یکباره تعداد زائران اربعین، علی رغم ظهور و بروز داعش در عراق و تهدیدهای امنیتی، جهش زیادی پیدا کرد و در سال 93 سه برابر شد.

طبق اعلام معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند که این تعداد نه برای مقامات عراقی و نه برای مسئولان سازمان حج و ستاد عتبات عالیات قابل پیش بینی نبود و مشکلاتی را در زمینه حمل و نقل و اسکان به وجود آورد.

طبق پیش بینی ستاد مرکزی اربعین، امسال حدود 2 میلیون زائر برای زیارت اربعین مشرف خواهند شد.

اگر پیش بینی ها محقق شود، امسال حدود دو میلیون زائر ایرانی به عراق در ایام اربعین سفر خواهند کرد که این عدد نسبت به سال 90 رشد 40 برابری داشته است.