68 میلیارد کالای قاچاق در پایتخت

به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیفیت پایین کالاهای خارجی خود به معضلی در کشور تبدیل شده که با نام قاچاق کالا در ایران شناخته شده است.

 

کالاهایی که با وجود اینکه مشمول مالیات هستند بدون رعایت مقررات، ضوابط و عدم حقوق گمرکی وارد کشور شده و با توجه به اینکه تاریخ مصرف آن‌ها گذشته می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در صورت عرضه در بازار برای مصرف کنندگان آن‌ داشته باشد.

 

با توجه به آمار موجود 50 درصد کالاهای قاچاق ابتدا وارد تهران می‌شوند که تنها با کنترل مرزهای کشور باید از ورود آن‌ها به تهران جلوگیری کرد.

 

استاندار تهران در این باره می‌گوید: سیاستی را در استان تهران در بخش‌های مختلف اتخاذ کردیم که به موجب آن ورود کالاهای قاچاق به استان تهران را به حداقل برسانیم.

 

اقدامات انجام شده تاکنون موجب شده تا قاچاقچیان برای جابجایی کالاها از وانت استفاده می‌کنند. 

 

بر اساس آمار موجود از سوی ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق در 7 ماهه نخست سال 2 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده که لوازم خانگی، پوشاک، سیگار، تجهیزات پزشکی و آرایشی عمده آن‌ها را تشکیل داده است.

 

در حال حاضر بر اساس آمار گمرک ایران پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، کفش، دارو، لپ تاب، موبایل، ماهواره، سیگار و تلفن همراه بیشترین کالاهای قاچاق کشف شده در گمرک تهران است که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

 

با وجود اینکه در 8 ماهه نخست امسال افزایش قابل توجه واردات کالاهای قاچاق به کشور وجود داشته، در حال حاضر 581 پرونده تشکیل شده که 68 میلیارد رقم آن بوده است و باید ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق از ورود کالاهای مصرف گذشته مانند لوازم آرایشی، پزشکی و سیگار به داخل کشور جلوگیری کرده و همچنین با نظارت بر صرافی‌ها و فروشگاه‌هایی که با برندهای خارجی تقلبی یا بدون مجوز اقدام به نصب تابلو کرده‌اند برخورد قانونی کند.

 

 تمام ارگان‌های مسئول باید با چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی اصولی از ورود هرگونه کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کرده و حاملان آن را شناسایی و بازداشت کنند.