فوت ۱۲ نفر از زوار ایرانی اربعین

به گزارش افکارخبر، مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به آخرین تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زائران به کشور گفت: در مرز مهران با توجه به آغاز موج بازگشت زائران به کشور شاهد ترافیک بسیار شدید هستیم و جاده‌های منتهی به آن شهر هم از تراکم شدید جمعیتی و خودرویی روبه‌رو است و با بارش باران هم این مسئله پیچیده‌تر شده است.

وی افزود: البته نیروهای انتظامی و سایر نیروهای مستقر در این شهر در تلاش هستند که مسیرهای منتهی به مهران زودتر باز شده و عبور و مرور مردم را تسهیل دهند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تأکید کرد: مرز مهران تنها برای خروج زائران از کشور عراق و برای ورود به کشور باز است بنابراین کسانی که دارای ویزای اربعین هستند و قصد خروج از کشور به عراق را دارند به هیچ‌عنوان به مرز مهران مراجعه نکنند.

آقابابایی اضافه کرد: کسانی هم دارای ویزای اربعین هستند و قصد رفتن به عراق را دارند تنها به مرزهای شلمچه و چزابه بروند.

وی با اشاره به جلسه‌ امروز ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه تروریستی برای زائران اتفاق نیفتاده است همچنین شاهد گسترش بیماری هم نبوده‌ایم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: در جریان سفر زائران نیز تنها شاهد برخی تصادفات جزئی جاده‌ای بوده‌ایم که برهمین اساس حدود 12 نفر از زائران در داخل عراق فوت کردند که به زودی به کشور منتقل می‌شوند.

آقابابابی تأکید کرد: شب گذشته نیز 29 زائر ایرانی که مصدوم شده بودند برای مداوا به کشور منتقل شدند.

وی با اشاره به فرصت قانونی حضور زائران در عراق گفت: براساس توافقی که با دولت عراق داشتیم و ویزای اربعینی که در اختیار زائران قرار دارد آنها می‌توانند تا 28 صفر در عراق حضور داشته باشند بنابراین تا قبل از این تاریخ باید به کشور بازگردند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با توصیه‌ای خطاب به زائران حسینی گفت: زائران تا جایی که این امکان برای‌شان وجود دارد برای بازگشت از سفر به مرزهای استان خوزستان یعنی مرزهای شلمچه و چزابه مراجعه کنند. زیرا در این مرزها امکانات و وسایل حمل و نقل مناسبی وجود دارد و می‌توانند زودتر به کشور بازگردند.

آقابابایی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از افراد به صورت غیرقانونی از مرزهای کشور در اربعین حسینی خارج شده‌اند، گفت: عده‌ بسیار محدودی نسبت به سال قبل متأسفانه بدون ویزا وارد عراق شدند که با توجه به تدابیری که اندیشیده شده تعدادی از آنها به داخل کشور بازگردانده شدند و سایر آنها در آینده نزدیک به کشور منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 600 زائر ایرانی در عراق حضور دارند، تصریح کرد: موج بازگشت زائران از شب گذشته افزایش یافته به طوری که از روز دهم صفر تا الان حدود 400 هزار نفر به کشور بازگشته است.