سرعت گرفتن مصرف ترامادول در بین جوانان

به گزارش افکارخبر، ترامادول‌ دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن‌ است که هیچ گاه پزشکان بیشتر از دو هفته، مصرف آن را تجویز نمی‌کنند چرا که با مصرف بش از حد مجاز، اعتیاد به این دارو بروز می‌کند.

 

* قاچاق ترامادول‌ از سوی سوادگران مرگ

 

 متاسفانه برخی افراد سودجو و سودگران مرگ، این دارو مخدر را به صورت قاچاق، و غیر قانونی در بین جوانان توزیع می‌کنند که در بسیاری از موارد این داروها با ترکیبات مخدر غیر مجاز، آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران جسمی و روانی را به بار خواهد آورد.

 

*ترامادول در روزهای اول علائم اعتیاد را نشان نمی‌دهد

 

 بسیاری از جوانان به دلیل اینکه با استفاده یک هفته‌ای از ترامادول، اعتیاد به آن را حس نمی‌کنند؟ به این باور غلط می‌رسند که این دارو اعتیاد آور نیست در حالی که با گذشت زمان افزایش مصرف، آن فرد به این ماده اعتیاد پیدا کرده و به آن وابسته می‌شود.

 

*باور غلط جوانان از ترامادول

 

 اینکه مصرف ترامادول شادی آور بوده باور اشتباه در میان جوانان است چرا که این ماده ، فقط مسکن قوی و برای کاهش دردهای شدید، با نسخه پزشک تجویز می‌شود که ازعوارض مصرف آن بدون تجویز پزشک، اختلال تعادل، تشنج، تکرار ادرار، یبوست ، بی اشتهایی، حالت‌های عصبی و .... است.

 

*نظارت در فروش بدون نسخه ترامادول، بر عهده وزارت بهداشت است

 

رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نیز در خصوص مصرف بدون نسخه قرص‌های ترامادول می‌گوید: فروش این دارو بدلیل ایجاد تنش و عوارض جبران ناپذیر، بدون نسخه ممنوع است که متاسفانه تهیه این دارو در برخی از داروخانه‌ها به راحتی انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف حتی یک دوز بیشتر، گاهی خطر مرگ را به همراه دارد معتقد است : نظارت در فروش آن بر عهده وزارت بهداشت و معاونت درمان است و دقت در خصوص جلوگیری از این مشکل باید به طور مستمر و جدی پیگیری شود.

 

*مصرف ترامادول آغازی برای سقوط به مخدر‌های دیگر

 

به دلیل در دسترس بودن این دارو، ارزان بودن و تخلف برخی از داروخانه‌ها در فروش بدون نسخه آن،‌با شیوع گسترده‌ای از مصرف روبه رو هستیم که این امر نگرانی‌های زیادی را در  خصوص مصرف خودسرانه و آغازی برای سقوط مخدرهای دیگر به وجود آورده است.

 

گرایش جوانان به مصرف ترامادول نبود کنترل خانوادگی، عدم حاکمیت قاطع والدین، اعتیاد والدین و طلاق بررسی شده است که امیدواریم وزارت بهداشت بتواند با کنترل داورخانه‌ها و نظارت در عدم فروش بدون نسخه، راه آسان دسترسی به این مخدر خاموش را مسدود کند.